Anul 2024 va aduce marii plătitori de impozit pe profit într-o situație destul de complicată. Asta pentru că autoritățile de la noi au introdus recent impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), iar, în același timp, trebuie să implementeze curând impozitul minim global. Prima măsură este o „creație” autohtonă, însă a doua este obligatorie în UE. În acest context, fiscaliștii nu prea se așteaptă ca IMCA să se aplice mai mult de un an. Citește articolul
Există cazuri în care practica inspecțiilor fiscale ne arată că autoritățile nu se mulțumesc cu ajustările inițiale de prețuri de transfer. Astfel, atrag atenția specialiștii, pot apărea situații în care să avem de a face atât cu ajustări primare, cât și cu ajustări secundare. Citește articolul
Una dintre propunerile „scurse” pe surse în spațiul public înainte de apariția în dezbatere a proiectului Legii 296/2023 urmează să fie dată separat de Guvern în lunile ce vin, atenționează specialiștii EY România. Este vorba de introducerea unei reguli ce va obliga plătitorii de impozit micro cu o rată a rentabilității de peste 30% să treacă la impozit pe profit. Citește articolul
Reducerea costurilor, adoptarea unor soluții inovative în activitate și, prin urmare, o dezvoltare mai accelerată a afacerii sunt doar câteva dintre potențialele beneficii care ar putea fi obținute de companiile românești, dacă ar aplica la scară mai largă facilitățile fiscale în domeniul cercetării-dezvoltării (C&D). Citește articolul
Trei regimuri speciale, prin care Guvernul va supraimpozita afacerile mari, sunt introduse, din ianuarie 2024, pentru plătitorii de impozit pe profit, conform unei legi recent oficializate. Citește articolul
Impactul măsurilor fiscale cuprinse în legea pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament va fi unul semnificativ, în special pentru entitățile care urmează să fie impozitate pe cifra de afaceri, în cazul cărora rata efectivă de impozitare va crește considerabil, la 20%-30%, după intrarea în vigoare a noilor reglementări, potrivit unei analize realizate de experții Deloitte România. Cele mai afectate domenii sunt tehnologie și telecomunicații, industria auto, retail, domeniul farmaceutic și industria prelucrătoare. Conform aceleiași analize, impozitul pe cifra de afaceri ar aduce în plus la bugetul de stat 6,5 miliarde de lei pe an. Experții Deloitte atrag atenția că legea ar putea intra în vigoare chiar din luna octombrie, dat fiind că mai trebuie doar promulgată de președintele României și publicată în Monitorul Oficial. Printre măsurile cu aplicabilitate imediată se numără restrângerea facilităților acordate angajaților din anumite domenii, precum scutirea de impozit pe veniturile care depășesc 10.000 de lei pe lună pentru angajații din IT, și reintroducerea contribuției la sănătate pentru angajații din construcții și sectorul agricol. Citește articolul
Realitatea ultimilor ani a demonstrat, fără niciun dubiu, o preocupare constantă de redefinire a cadrului legislativ fiscal - nu doar în țara noastră, ci și la nivel european, respectiv internațional. Pe lângă modificările fiscale aplicabile în baza legislației locale, contribuabilii români au fost impactați și de modificarea cadrului legislativ la nivel european sau chiar internațional, cum ar fi, spre exemplu, implementarea Instrumentului Multilateral (MLI) - acea convenție multilaterală care permite statelor modificarea convențiilor de evitare a dublei impuneri în vederea adoptării de măsuri care să adreseze problematica evitării plății impozitelor la nivel multinațional, ATAD, DAC6, DAC7 etc. Și reforma fiscală globală continuă. Citește articolul
O companie care a aplicat în mod eronat scutirea de impozit a profitului reinvestit a primit o decizie de impunere cu sume suplimentare de plată la stat, în urma unei inspecții fiscale derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) de 1%, ce se va aplica din 2024 firmelor cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, va viza, de principiu, companiile a căror marjă de profit este sub aproximativ 6-7%, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Citește articolul
Una dintre modalitățile pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) le folosește pentru a face ajustări de prețuri de transfer în urma inspecțiilor fiscale este cea în care optează pentru analiza an pe an, nu pentru analiza multianuală. Conform specialiștilor de la NNDKP, această abordare este întâlnită în cadrul multor controale fiscale. Citește articolul