Regulile naționale privind prevenirea și combaterea spălării banilor au fost schimbate recent, prin OUG, pentru a actualiza și a extinde obligațiile pe care le au furnizorii de servicii de criptoactive în România. Citește articolul
Mai multe ajustări ale Legii prevenirii și combaterii spălării banilor urmează să fie operate de autorități printr-un proiect de lege adoptat recent la Senat. Acestea se referă, în principal, la măsurile de cunoaștere a clientelei și la ONG-uri. Totodată, se pregătea o schimbare importantă legată de secretul profesional pe care trebuie să-l păstreze avocații, dar aceasta a fost scoasă de senatori. Citește articolul
Sectorul imobiliar este în ultima vreme supus unor provocări și teste tot mai diverse, mai ales pe piața locală. Factori precum instabilitatea geopolitică, eliminarea unor facilități fiscale, deficitul bugetar mare și inflația influențează în mod direct apetitul investitorilor. Cu toate acestea, aderarea României la spațiul Schengen, revenirea unui număr tot mai mare de români din diaspora și dezvoltarea accelerată a infrastructurii contribuie la revitalizarea interesului pentru plasamente în domeniul imobiliar. Citește articolul
În februarie 2025 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul
Declarația anuală privind beneficiarii reali ai companiilor este în continuare o obligație legală, doar că aceasta vizează numai firmele care au în acționariat entități stabilite în țări cu risc de spălare a banilor. În condițiile în care societățile aprobă în această perioadă situațiile financiare pe anul 2024, declarația anuală de beneficiar real se depune, unde este cazul, în 15 zile de la aprobarea bilanțurilor. Citește articolul
Datele din registrele autohtone privind beneficiarii reali ai firmelor și ONG-urilor vor mai fi accesibile publicului doar dacă solicitanții demonstrează că au un interes legitim pentru a le cere, reiese dintr-un proiect de OUG pus recent în dezbatere. În prezent, datele beneficiarilor reali respectivi pot fi obținute de orice persoană fizică sau juridică, fără ca solicitările să fie justificate în vreun fel. Citește articolul
Imperativul remedierii deficiențelor identificate de Comitetul Moneyval în mai 2023 și al alinierii legislației naționale la standardele internaționale și europene sunt motivele-cheie care au condus recent la inițierea unor schimbări importante privind legislația în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Astfel, pentru protejarea economiei și întărirea cooperării internaționale, este esențial ca România să elimine vulnerabilitățile în domeniu, identificate pentru perioada 2017-2021, și să își consolideze cadrul legal și mecanismele de supraveghere. Citește articolul
În cursul anului 2024 au fost oficializate mai multe măsuri legate de prevenirea și combaterea spălării banilor în mediul de afaceri. Însă doar câteva au venit de la autoritățile române, pentru că majoritatea au fost date de autoritățile europene (cu aplicabilitate directă în toate statele UE). Citește articolul
Un regulament european oficializat anul trecut vine cu o serie de măsuri de prevenire a spălării banilor care se referă inclusiv la tranzacțiile cu criptomonede prin intermediul prestatorilor de servicii dedicate. Astfel, din 30 decembrie 2024, furnizorii de servicii de criptoactive vor trebui să se asigure că transferurile de monede virtuale sunt însoțite de informații despre cei care fac plăți și cei care le încasează, similar transferurilor de fonduri „clasice”. Citește articolul
În octombrie 2024 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul