Lunga listă a excepțiilor de la obligația de utilizare a caselor de marcat a fost extinsă de curând cu serviciile de încărcare a vehiculelor electrice, potrivit unei ordonanțe recente. Conform unei hărți online, în țara noastră sunt peste 800 de stații de încărcare pentru mașinile electrice (și nu numai), iar acestea asigură deja trasabilitatea tranzacțiilor. Citește articolul
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a retras temporar proiectul de hotărâre privind zonele cu emisii scăzute (ZNSE) de la dezbaterea publică, pentru ”consultări suplimentare”. Aceasta, deși măsura trebuia deja adoptată, conform prevederilor Legii 155/2023. În plus, România se află în risc de infringement din cauza calității aerului din mai multe orașe, unde se înregistrează niveluri de poluare peste media înregistrată la nivelul altor țări europene. Propunerea pare a fi retrasă din circuitul legislativ din cauza potențialului de impopularitate pe care un astfel de demers îl poate avea, mai ales în plin an electoral.
Programul Electric Up, care este gestionat de Ministerul Energiei, a fost modificat semnificativ printr-o ordonanță de urgență recent oficializată de Executiv. Acesta se adresează IMM-urilor și firmelor din HoReCa ce vor să ceară bani pentru instalarea de panouri fotovoltaice, stații de reîncărcare pentru mașini electrice și, de-acum, sisteme alternative de încălzire/răcire. Citește articolul
Cele mai cunoscute două programe ce vin în ajutorul celor ce vor să-și cumpere mașini noi, și anume Rabla Clasic și Rabla Plus, se vor lansa în 19 martie. Regulile celor două programe au suferit mai multe schimbări, printre altele, stimulentele din acest an pentru achiziția de mașini electrice ori hibride fiind reduse la jumătate față de cele din 2023, iar mașinile cumpărate prin cele două programe trebuie să se încadreze într-un anumit prag valoric. De asemenea, pe mașinile cumpărate cu stimulente de la stat vor trebui aplicate autocolante care să ajute la promovarea programelor Rabla. Citește articolul
Prin intermediul a două ordine publicate luni în Monitorul Oficial, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurii (MMAP) a stabilit modificarea ghidurilor de finanțare a programelor Rabla Clasic și Rabla Plus. Printre modificările apărute se numără stabilirea unui prag valoric pentru prețul mașinilor achiziționate prin Rabla Clasic și reducerea celui existent pentru cumpărarea unui autovehicul electric (Rabla Plus). În plus, pentru a ajuta la promovarea programelor amintite, pe toate mașinile cumpărate astfel se vor aplica autocolante, care vor trebui păstrate pe parcursul perioadei de monitorizare. Potrivit președintelui Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), programele Rabla vor fi lansate săptămâna viitoare. Citește articolul
Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023 reduce semnificativ stimulentele pentru achiziționarea de vehicule electrice, hibride și pe hidrogen. Ecobonusurile sunt eliminate, iar valoarea ecotichetelor este redusă de la 51.000 la 25.500 lei pentru mașinile electrice și de la 26.000 la 13.000 lei pentru mașinile hibride. Limitarea ecotichetelor la un singur autovehicul reduce și mai mult valoarea stimulentelor, care putea ajunge la 54.000 lei pentru o mașină electrică. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) susține că aceste modificări sunt necesare pentru a acoperi un număr mai mare de cereri, dar și pentru ca Guvernul să se ralieze mediei europene. Citește articolul
În cazul mașinilor electrice și hibride cu maximum nouă scaune de pasageri, cheltuielile cu amortizarea ar putea deveni deductibile, la plătitorii de impozit pe profit, în limita a 2.500 lei pe lună, potrivit unei propuneri legislative recente. Citește articolul
În primele opt luni ale anului, potrivit unor date recente furnizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor, vânzările de mașini electrice și hibride au crescut cu mai mult de 35% față de valorile din aceeași perioadă a anului trecut. Printre avantajele achiziționării unei astfel de mașini putem aminti sume consistente ce pot fi cerute de la stat pentru cumpărarea uneia noi, impozit redus sau chiar scutire de la plata acestuia (în cazul celor electrice) și, în funcție de localitate, posibilitatea de a parca gratuit. Citește articolul
Consiliul Uniunii Europene a adoptat Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (RICA), care se va aplica direct în toate statele membre, deci inclusiv în România. Printre altele, regulamentul impune ca, până în 2025, pe drumurile principale să fie amplasate stații de încărcare pentru autoturismele electrice la fiecare 60 km, iar până în 2030, pentru camioane. De asemenea, tot până în 2030, mașinile pe hidrogen ar trebui să aibă astfel de stații de încărcare la fiecare 200 de kilometri. Citește articolul
O prestație unică și complexă compusă din punerea la dispoziție a echipamentelor de reîncărcare pentru vehicule electrice și din operațiuni accesorii reprezintă o livrare de bunuri, din perspectiva legislației TVA, reiese dintr-o decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Deși vorbim de o speță din Polonia, hotărârea este importantă inclusiv pentru contribuabilii români. Citește articolul