Măsura venea în completarea Legii 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, conform căreia Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute, unde accesul va fi permis doar mașinilor care respectă regulile zonei sau pentru care se plătește o taxă. Detalii cu privire la prevederile Legii 155/2023 pot fi consultate în acest articol.
În completarea acestui act normativ, Guvernul propunea un proiect de hotărâre care viza implementarea ZNSE în marile orașe din țară. Inițiativa avea ca scop principal îmbunătățirea calității aerului în zonele urbane prin reglementarea accesului vehiculelor în anumite arii, în funcție de nivelul lor de poluare.
Proiectul stabilea cadrul legal pentru instituirea ZNSE de către autoritățile locale, oferind două opțiuni: zone cu tarife de acces și zone cu reguli stricte de limitare a accesului. Accesul în aceste zone ar fi fost permis vehiculelor care respectă standardele de emisii stabilite sau care ar fi achitat un tarif, cu excepții pentru persoanele cu dizabilități și alte categorii specifice.
Autoritățile locale urmau să aibă responsabilitatea de a elabora regulamente de acces, de a asigura transport public adecvat și infrastructură pentru mobilitate activă în interiorul ZNSE. De asemenea, ar fi trebuit să implementeze sisteme de monitorizare și control al accesului în interiorul acestor arealuri.
Odată cu limitarea accesului pentru anumite categorii de vehicule, autoritățile ar fi fost obligate să faciliteze deplasarea celor care le-ar fi folosit, prin mijloace alternative.
Astfel, măsura la care s-a renunțat impunea autorităților locale să creeze și să amenajeze rute dedicate pentru mijloacele de transport activ, incluzând trotinetele electrice, în perimetrul ZNSE. În plus, ar fi trebuit să implementeze sisteme publice de închiriere pentru aceste mijloace de transport, cum ar fi stații de bike-sharing și puncte de închiriere pentru trotinete electrice (așa numita infrastructură verde), facilitând astfel mobilitatea activă în interiorul zonei.
Proiectul abandonat introducea o clasificare a vehiculelor în șase categorii, bazată pe norma de poluare și tipul de combustibil utilizat. Instituirea ZNSE ar fi necesitat studii de oportunitate și consultări publice, asigurând astfel transparența procesului decizional.
Pentru implementarea ZNSE, autovehiculele din categoriile M (transport persoane) și N (transport mărfuri) erau clasificate în șase clase, în funcție de norma de poluare și tipul de combustibil:
- Clasa 1: Vehicule cu norma EURO 3/III pe motorină și norme inferioare;
- Clasa 2: Vehicule EURO 4/IV pe motorină și EURO 3/III pe benzină/GPL/GNC/GNL;
- Clasa 3: Vehicule EURO 5/V/EEV pe motorină și EURO 4/IV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
- Clasa 4: Vehicule EURO 6/VI pe motorină și EURO 5/V/EEV pe benzină/GPL/GNC/GNL;
- Clasa 5: Vehicule EURO 6/VI pe benzină/GPL/GNC/GNL;
- Clasa verde: Vehicule electrice și cu hidrogen.
Proiectul de hotărâre prevedea un sistem de sancțiuni pentru asigurarea respectării regulilor în zonele cu nivel scăzut de emisii. Astfel, vehiculele care circulau în interiorul ZNSE fără a respecta regulamentul local de acces ar fi fost amendate cu 300 lei.
În același timp, autoritățile locale care ar fi întârziat implementarea ZNSE conform termenelor stabilite de Legea 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă urmau să fie sancționate cu 500 lei pentru fiecare zi de întârziere.
Responsabilitatea aplicării acestor sancțiuni urma să fie împărțită între diferite autorități. Poliția Rutieră și Poliția Locală ar fi fost însărcinate cu constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor pentru vehiculele care încalcă regulile ZNSE. Pe de altă parte, personalul autorizat din cadrul autorităților publice pentru protecția mediului urmau să aibă a sarcina de a constata și sancționa nerespectarea termenelor de implementare de către autoritățile locale.
Pentru a facilita implementarea acestor masuri, propunerea prevedea că în primul an nu at fi fost aplicate tarife pentru accestul în ZNSE, dar autoritățile at fi trebuit să desfășoare campanii de informare pe acest subiect.
Atenție! Proiectul de hotărâre a fost retras de la dezbatere publică de către ministerul care l-a inițiat.
Comentarii articol (3)