Prin ZNSE se înţelege, potrivit legii, zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricţii și/ sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului.
În primă fază, zone cu nivel scăzut de emisii vor trebui stabilite, în termen de cel mult doi ani de acum, adică până în vara lui 2025, în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.
Aceste zone vor trebui marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale și vor putea fi de două tipuri:
- ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul lor;
- ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone (de exemplu, bariere de acces), dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone, prin intermediul poliţiei locale.
- să respecte standardele de emisii ale zonei;
- să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul;
- să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata taxei.
Apoi, municipiile reşedinţă de judeţ vor avea obligaţia să stabilească, până în 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
După cum apare în lege, municipiile vor trebui să dezvolte și să implementeze un plan de mobilitate urbană durabilă, ce “are ca ţintă principală îmbunătăţirea accesibilităţii localităţilor şi a conectivităţii între acestea, dezvoltarea şi diversificarea unei oferte de transport (aerian, fluvial şi maritim, feroviar, rutier, pe cablu, nemotorizat, pietonal) bine integrată intermodal şi sustenabilă din punct de vedere social, economic şi de mediu”.
De asemenea, planul de mobilitate urbană durabilă vizează toate formele de mobilitate și transport, incluzând transportul public și privat, de marfă și pasageri, motorizat și nemotorizat, în mișcare sau în staționare.
Scopul noii legi este de a stabili condițiile necesare pentru un sistem durabil de mobilitate, care va conduce, potrivit inițiatorilor măsurii, inclusiv la creșterea siguranței în trafic și la îndeplinirea obiectivelor stabilite privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Comentarii articol (0)