O lege apărută în această săptămână și care privește mobilitatea urbană durabilă introduce o serie de măsuri pentru creşterea gradului de siguranţă şi fluenţă a circulaţiei rutiere în zonele urbane din țara noastră. Printre altele, în orașe vor trebui luate măsuri pentru calmarea traficului, adică pentru reducerea vitezei de deplasare a mașinilor pe anumite porțiuni de drum, dar și pentru îmbunătăţirea siguranţei utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, respectiv pietoni, bicicliști ori persoane care folosesc trotinete pentru deplasare.
Legea 155/2023 stabilește, printre altele, că, pentru a asigura cerinţele de siguranţă în zonele urbane, autorităţile administraţiei publice locale vor trebui să ia, în următoarea perioadă,
măsuri pentru calmarea traficului în funcţie de contextul urban.
Așa cum e definită în lege, calmarea traficului reprezintă
“ansamblul de măsuri, în principal fizice, adoptate în vederea determinării conducătorilor de autovehicule să își schimbe maniera de conducere și implicit să reducă viteza de deplasare pe sectoarele de drum unde nu este respectată limita maximă de viteză admisă”.
În plus, pentru a îmbunătăți siguranța utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, autorităţile administraţiei publice locale vor avea obligaţia să implementeze măsuri pentru calmarea traficului, ca modalitate de control a vitezei de deplasare acolo unde aceasta este excesivă sau inadecvată pentru tipul şi utilizarea drumului.
Utilizatori vulnerabili ai drumurilor sunt considerați pietonii, utilizatorii de biciclete sau vehicule motorizate prevăzute cu două sau trei roţi.
Totodată, prin noua lege se recomandă ca pe anumite segmente de drum public din interiorul localităţilor să se stabilească o viteză de deplasare de
cel mult 50 km/h pe prima bandă de circulaţie.
De asemenea, pentru ca traficul rutier să fie fluent și să nu mai apară ambuteiaje, în special dimineața și seara, autorităţile administraţiei publice locale vor trebui să ia măsuri pentru stabilirea unor
intervale orare de deplasare a vehiculelor de transport marfă pe categorii de vehicule şi prin raportare la domeniul de activitate pentru care se desfăşoară transportul, în funcţie de contextul urban.
Și
în zona școlilor vor trebui aplicate diverse măsuri prin care să se evite blocarea drumurilor din apropierea lor. Mai precis, aproape de școli vor trebui amenajate spaţii pentru îmbarcarea sau debarcarea copiilor ori stabilite alte măsuri eficiente care să descurajeze oprirea sau staţionarea neregulamentară din zona acestora.
Pe lângă cele prezentate, legea mai prevede și faptul că în Capitală și în municipiile mari vor trebui să existe, în câțiva ani,
zone cu emisii reduse, în care se pot aplica taxe pentru accesul cu mașina sau reguli speciale de acces.
Comentarii articol (1)