În cazul adoptării de către Camera Deputaților a acestei propuneri, legislația rutieră (OUG 195/2002) va interzice conducătorilor de autovehicule care au vârsta de până la 21 de ani sau o experiență de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B să conducă vehicule care depășesc 100 CP, respectiv 75 de kw în cazul vehiculelor electrice.
De asemenea, inițiatorii propun majorarea numărului minim de ore de pregătire teoretică și practică pentru obținerea permisului de conducere pentru categoria B, de la 20 la 25 de ore, respectiv de la 35 la 45 de ore.
Totodată, documentul propune ca examinarea pentru obținerea permisului de conducere să se poată realiza și de către examinatori persoane fizice, atestate de către autoritatea competentă. În urmă cu o lună, mai mulți parlamentari au propus, într-un alt proiect, ca, pe lângă polițiști, examinator să poată fi orice persoană autorizată în acest sens. Detalii cu privire la această inițiativă puteți citi în acest articol.
În privința pietonilor, bicicliștilor și conducătorilor de trotinete, viitoarea lege interzice utilizarea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare sau redare de texte, foto sau video care le pot distrage atenția de la vehicule, trenuri, amenajări rutiere, semnale sonore și luminoase sau indicații ale polițiștilor.
Inițiativa propune introducerea unui nou concept în legea rutieră, referitor la prevenție, care impune ca polițiștii rutieri să efectueze misiuni de îndrumare și de informare a participanților la trafic cu privire la regulile de circulație și misiuni de prevenire și de descurajare a încălcării regulilor de circulație de către participanții la trafic. De asemenea, autoritățile locale competente sau administratorul drumului, după caz, vor trebui să adopte măsuri pentru desfășurarea în condiții de siguranță a circulației pe drumurile publice în localități. Numărul de intersecții semaforizate se va mări semnificativ, pentru că propunerea prevede ca pe drumurile cu minimum două benzi de circulație pe sens, la trecerile de pietoni se vor monta semafoare și se vor realiza refugii ori spații interzise circulației vehiculelor.
În plus, în apropierea unităților de învățământ, unităților sanitare sau de asistență sociomedicală, a piețelor, târgurilor, precum și în zonele cu risc sporit de accidente, prin grija autorităților locale sau a administratorului drumului, după caz, vor fi montate parapete de protecție și se vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.
Documentul stipulează că poliția rutieră va fi obligată să avertizeze conducătorii de autovehicule în legătură cu prezența în trafic a dispozitivelor de măsurare a vitezei: ”folosirea dispozitivelor de măsurare a vitezei se face doar de către polițiști rutieri din autovehiculele poliției, inscripționate, sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanții la trafic” iar în caz de accidente de circulaţie, calamităţi naturale, condiţii meteorologice nefavorabile sau în alte cazuri de forţă majoră ce afectează fluenţa sau siguranţa circulaţiei, poliţiştii rutieri vor fi obligaţi să conducă coloana de vehicule.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul trebuie adoptat de Camera Deputaților, promulgat de președinte și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (9)