Taxe și impozite
ACCES PREMIUM
Interviu Despre majorările recente de TVA și la ce ar trebui să se aștepte afacerile și consumatorii în viitorul apropiat
Din august 2025, TVA-ul a crescut diferențiat pentru o multitudine de livrări de bunuri și prestări de servicii, scopul urmărit de Guvern fiind să adune mai mulți bani la buget, pentru reducerea deficitului. Însă ce înseamnă acest lucru pentru mediul de afaceri și pentru consumatori? Dacă ne luăm după cel mai recent exemplu al unei majorări semnificative de TVA, cel din 2010, lucrurile ar putea lua o turnură complet nedorită. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Septembrie 2025 | 4 | 29705 | Timp de citire: 3 min.
UPDATE Oficial: De la 1 septembrie, plafonul de scutire de TVA crește la 395.000 lei. Regimul de scutire, deschis pentru mai multe firme
1 Septembrie 2025 | 4 | 29705 | Timp de citire: 3 min.
Începând cu 1 septembrie 2025, plafonul de scutire de TVA din România este de 395.000 lei, iar regimul de scutire de TVA se deschide pentru mai multe firme, așa cum reiese dintr-o ordonanță oficializată recent de Guvern. Măsurile erau așteptate încă de anul trecut, fiind vorba de o transpunere a unei directive europene, dar Guvernul a întârziat cu procesul modificării Codului fiscal. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Oficial: Regulile impozitului minim global au fost ajustate prin ordonanță
Ca parte a unui proces continuu de evaluare a regulilor din România ale impozitului minim global (legea ce transpune așa-zisa Directivă europeană privind Pilonul 2), Guvernul a operat o serie de modificări importante printr-o ordonanță simplă oficializată recent. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Decontul de TVA precompletat: Experiența altor țări versus România
Precompletarea declarațiilor de impozit pe venitul personal, adică un draft pregătit de autoritățile fiscale precompletat, folosind diverse surse de date digitale, a început cu Danemarca, în 1988, și a fost adoptată de alte autorități. Dar aplicarea sa la declarațiile de TVA în ultimii ani – mai întâi în America de Sud și apoi în Europa – marchează o expansiune semnificativă a conceptului în lumea impozitelor corporative. Tendința, determinată de volumul tot mai mare de date ale contribuabililor corporativi accesibile autorităților fiscale, este de așteaptat să continue cu un număr tot mai mare de autorități fiscale care adoptă pre-popularea în lunile și anii următori. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE 14 proiecte fiscale care ar putea deveni legi în a doua parte din 2025
Pe agenda parlamentarilor pentru a doua sesiune ordinară din 2025 se află mai multe proiecte importante din domeniul fiscal care ar putea deveni legi până la finalul anului. Unele dintre proiecte sunt mai recente, însă altele sunt „moștenite” din anii precedenți. Iată o sinteză a acestora. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Interviu Cum pot fi afectați acționarii de noua majorare a impozitului pe dividende și la ce ne putem aștepta în practică: „Guvernul își asumă anumite riscuri”
Anul 2026 va marca revenirea impozitului pe veniturile din dividende la cota de 16%, după zece ani de tratament preferențial. Chiar dacă Guvernul a calculat că în acest fel va obține venituri mai mari la bugetul de stat, realitatea din teren s-ar putea să fie contrară. Conform unei specialiste consultate de redacția noastră, efectele asupra acționarilor/asociaților ar putea fi semnificative și este posibil să vedem diverse tactici mai mult sau mai puțin legale pentru a evita impozitul majorat. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Opinie Investițiile străine și impactul propunerilor de impozitare a profitului: Șapte capcane ale noilor măsuri fiscale
Pachetul 2 de măsuri fiscale dedicate reducerii deficitului bugetar al României care propune, printre altele, rescrierea regulilor de impozitare a profitului aduce o veste bună, întrucât elimină impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), care a complicat viața (și costurile) companiilor mari din România în ultimii trei ani. Dar, în același timp, o altă modificare din pachet pare să exemplifice perfect proverbul „au dat din lac în puț”. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Analiză Cum a evoluat cota standard de TVA în ultimii ani și cum stăm față de țările din UE
Cota standard de TVA, pentru livrarea de bunuri și prestarea de servicii, a fost majorată, de la 1 august 2025, după mai mulți ani în care a fost „înghețată” la 19%. Din 2000 și până în prezent, aceasta este doar a doua majorare a cotei standard, după cea din 2010. Cu toate că autoritățile spun că măsura e temporară, aceasta ar putea avea efecte neplăcute pe termen scurt. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Cine poate coasigura pe cineva la sănătate. Opțiunea asigurării voluntare, în nume propriu
Cu noile modificări intrate în vigoare la începutul acestei luni, coasigurarea a trecut de la un beneficiu acordat gratuit de stat, la unul condiționat de plata unei contribuții anuale de către cel care vrea să ia în întreținere un soț sau un părinte fără venituri. Coasigurarea prin declarația unică nu este posibilă chiar în toate cazurile, întrucât legea nu permite chiar oricărei persoane să ia pe cineva în întreținere în scopul asigurării la sănătate. Ce altă variantă rămâne? Citește articolul
ACCES PREMIUM
Multinaționale
Opinie Înlocuirea IMCA cu restricționarea drastică a cheltuielilor deductibile cu serviciile intragrup ar reduce din atractivitatea României
Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), care a creat mai multe probleme decât a rezolvat, urmează să fie eliminat de anul viitor. Însă vestea este doar aparent bună, pentru că autoritățile vor să compenseze această „pierdere” printr-o regulă nouă de limitare a deductibilității cheltuielilor cu serviciile contractate de la afiliați. Practic, marile companii multinaționale scapă de IMCA, dar sunt vizate de reguli și mai restrictive. Ambele propuneri se găsesc în proiectul de lege care face parte din al doilea pachet pentru consolidare fiscală - pachet care ar fi trebuit să vizeze doar cheltuielile bugetare, conform declarațiilor oficiale. Citește articolul










