Taxe și impozite
ACCES PREMIUM
Impozitul pe dividende crește, de la 1 ianuarie 2026, la 16%, dar dividendele distribuite în 2025 rămân pe cota veche. Specialiștii critică măsura
Impozitul pe veniturile din dividende se va majora de la 10% la 16%, începând cu dividendele distribuite din data de 1 ianuarie 2026, conform unei legi recent oficializate. În schimb, pentru dividendele interimare distribuite în 2025, impozitul rămâne la cota de 10%. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Taxarea și autorizarea jocurilor de noroc: Principalele noutăți pentru firmele din acest domeniu de activitate
Primul pachet fiscal-bugetar dat de actuala guvernare vine cu o serie de modificări importante în ceea ce privește taxarea firmelor din domeniul jocurilor de noroc. În același timp, sunt aduse o serie de modificări cadrului de reglementare în acest domeniu, așa cum vom explica pe scurt în cele ce urmează. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Măsurile fiscale din pachetul 1 de reformă
UPDATE Calendarul creșterilor de impozite și taxe stabilite de Guvernul Bolojan
Principalele măsuri fiscale care se introduc în această perioadă sunt incluse într-o lege pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, acesta fiind un prim pachet de reformă dintre cele trei anunțate de Executiv. Printre altele, este vorba de modificări privind TVA, impozitul pe dividende, impozitul pe cifra de afaceri a băncilor, taxele pentru jocuri de noroc și accizele. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Oficial: Acordurile de prețuri în avans pot acoperi și perioade din trecut de până la cinci ani, iar regulile procedurii amiabile sunt îmbunătățite
Regulile privind acordurile de prețuri în avans (APA) sunt adaptate pentru a permite inclusiv acoperirea tranzacțiilor din trecut, conform unei ordonanțe oficializate recent, în condițiile în care APA-urile acopereau, anterior, doar tranzacțiile viitoare. În același timp, sunt și unele modificări la procedura amiabilă (MAP). Citește articolul
ACCES PREMIUM
Regimul de scutire de TVA trebuia modificat de peste șase luni. CE avertizează că următorul pas poate fi sesizarea CJUE pentru impunerea de sancțiuni
Regimul de scutire de TVA din România are nevoie de modificări radicale impuse de o directivă europeană din 2020. Însă autoritățile naționale nu doar că au ratat încadrarea în termenul de transpunere din 31 decembrie 2024, ci chiar l-au depășit cu peste șase luni de zile. În aceste condiții, Comisia Europeană (CE) a avertizat recent că, în lipsa unei reacții adecvate a Guvernului, procedura de infringement inițiată de câteva luni ar putea ajunge la etapa sesizării Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
ACCES PREMIUM
Opinie Creșterea impozitului pe dividende, din 2026, ar putea avea consecințe nedorite pe termen lung
Despre impactul noilor măsuri, asumate de guvern în fața Parlamentului, s-a scris mult și se va scrie mult în continuare. De pildă, creșterile de TVA sunt așteptate să provoace un nou puseu inflaționist, dar și potențiala creștere a consumului în luna iulie. Însă acest efect probabil nu va reflecta decât accelerarea consumului - achiziții care urmau să aibă loc mai spre toamnă (de exemplu, mașini sau electrocasnice) sunt grăbite pentru a evita scumpirile aduse de noile cote. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Mecanismul de restituire parțială a contribuției la Fondul de tranziție energetică are probleme mari
Într-un moment în care statul caută soluții la criza bugetară, OUG 33/2025, care vizează restituirea unor sume plătite la Fondul de tranziție energetică, ratează șansa de a repara o nedreptate fiscală majoră. Deși Curtea Constituțională a României (CCR) a cerut clar o „recalibrare” a contribuției, menită a o reîncadra în limite în care să nu poată fi considerată confiscatorie, precum și un mecanism de restituire pentru toți cei afectați, Guvernul a ales o soluție parțială și confuză, de natură a crea efecte neconstituționale și inechități fiscale. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Opinie Rezolvăm pe moment criza bugetară, dar ieșim din cercul vicios al cheltuielilor mărite care atrag creșteri de taxe?
Situația fiscal-bugetară a României a ajuns în punctul în care numeroasele probleme acumulate în ani de zile au generat o criză ce trebuie corectată urgent. Lipsa de predictibilitate alimentată de modificări legislative și fiscale frecvente și fără studii de impact, creșterea nesustenabilă a cheltuielilor publice, întârzierile foarte mari în modernizarea și dotarea cu tehnologie a administrației fiscale sunt doar câteva dintre cauzele care au generat inechitate fiscală în economie și de remunerare în sistemul public, colectare insuficientă a veniturilor statului și deficite tot mai mari, mai greu de finanțat și, implicit, o stare de nemulțumire a multor categorii sociale. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE 1 iulie fiscal: Ce noutăți oficiale avem bătute în cuie pentru mijlocul anului
Dincolo de posibilele măsuri fiscale pe care ar putea să le ia viitorul Guvern dincolo de 1 iulie 2025, legislația în vigoare deja prevede unele noutăți care urmează să se aplice de la această dată. Inițial erau mai multe, dar Guvernul a intervenit asupra unora dintre ele. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Cum au ajuns retailerii alimentari și de bricolaj sau dealerii auto să plătească ICAS și de ce trebuie exceptați: Situația pe 2024 rămâne neclară în continuare
Retailerii alimentari și de bricolaj, importatorii și dealerii auto, precum și companiile din sectorul agribusiness ajung să datoreze, în mod incidental, impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS), deși acesta a fost conceput pentru sectorul petrolului și gazelor naturale. Cum au ajuns în această situație? Citește articolul










