Regimul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor urmează să sufere, la 1 ianuarie 2024, noi modificări importante, conform unei ordonanțe de urgență recent oficializate. În principal, vorbim de reguli mai dure pentru acest regim, care vor duce la un nou val de treceri către impozitul pe profit, după cel din anul 2023. Citește articolul
Recenta OUG cu măsuri fiscal-bugetare prevede, de la 1 ianuarie, mai multe prevederi noi și modificări la aspectele fiscale ce privesc angajații deja existente în Codul fiscal: printre acestea se regăsesc clarificări și norme suplimentare privind scutirea de impozit pentru angajații din construcții, sectorul agro-alimentar și IT, e vizată reducerea facilității de netaxare pentru abonamentele sportive, taxarea indemnizațiilor de concediu medical, dar și implementarea, din 2024, stimulentului fiscal pentru educația timpurie, precum și modificarea, din nou, a situației plafonului de 33% aplicabil lunar în cazul anumitor sume extra primite de angajați. Citește articolul
Guvernul pregătește terenul pentru o digitalizare accelerată a activității Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) - din 2024 începe analizarea automată a datelor colectate de la contribuabili prin mai multe sisteme pentru a preveni și combate evaziunea și fraudele. În același timp, se introduce o facilitate majoră pentru contribuabili - precompletarea deconturilor de TVA. Măsurile sunt incluse într-o ordonanță de urgență oficializată recent. Citește articolul
Un nou calup consistent de modificări fiscale privind impozitul micro, impozitul pe profit, taxele salariale (și nu numai) este cuprins într-o ordonanță de urgență oficializată vineri. Majoritatea măsurilor din aceasta fuseseră vehiculate în spațiul public, pe surse, și în lunile premergătoare oficializării Legii reformei fiscale, dar Guvernul păruse să renunțe la ele pe moment. Citește articolul
Companiile care-și achită trimestrial, la termen, impozitul micro și impozitul pe profit ar putea beneficia, în viitor, de o bonificație de 3%, pe care s-o folosească pentru investiții, conform unui proiect de lege adoptat luni la Senat. Citește articolul
Istoric vorbind, stimulentele fiscale au fost o parte integrantă a setului de mecanisme fiscale pe care statele lumii le-au folosit pentru atragerea investițiilor străine directe. Facilitățile fiscale pentru companii capătă diverse forme (spre exemplu, amortizări accelerate, posibilitatea reportării pierderilor, deducerea suplimentară a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare, posibilitatea de consolidare fiscală) și au fost, în general, introduse în scopul de a sprijini fie obiective economice mai largi, cum ar fi crearea de locuri de muncă sau nevoia de a atrage investiții străine directe, fie strategice, de exemplu facilitarea digitalizării, tranziția energetică și altele. Citește articolul
Contribuția la sănătate (CASS) ar urma să fie datorată, de către persoanele fizice care câștigă bani din mai multe surse, numai o singură dată, pentru cel mai mare venit dintre cele obținute, scrie într-un proiect de lege ajuns recent la Senat. Practic, în acest fel ar putea fi eliminată situația actuală în care o persoană cu mai multe surse de venit datorează CASS de mai multe ori. Citește articolul
Una dintre măsurile pe care Guvernul le-a luat în calcul atunci când contura ceea ce a devenit Legea reformei fiscale era creșterea cotei generale de TVA. Totuși, o asemenea măsură n-a fost luată, cel puțin momentan. Însă fiscaliștii sunt de părere că, dacă în câteva luni va fi din nou nevoie de bani la bugetul statului, creșterea cotei generale de TVA ar putea deveni realitate. Citește articolul
Anul 2024 va aduce marii plătitori de impozit pe profit într-o situație destul de complicată. Asta pentru că autoritățile de la noi au introdus recent impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), iar, în același timp, trebuie să implementeze curând impozitul minim global. Prima măsură este o „creație” autohtonă, însă a doua este obligatorie în UE. În acest context, fiscaliștii nu prea se așteaptă ca IMCA să se aplice mai mult de un an. Citește articolul
Una dintre propunerile „scurse” pe surse în spațiul public înainte de apariția în dezbatere a proiectului Legii 296/2023 urmează să fie dată separat de Guvern în lunile ce vin, atenționează specialiștii EY România. Este vorba de introducerea unei reguli ce va obliga plătitorii de impozit micro cu o rată a rentabilității de peste 30% să treacă la impozit pe profit. Citește articolul