Deciziile prin care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a impus sume suplimentare de plată pentru TVA-ul aferent ceaiurilor și cafelelor au fost anulate, acum câteva luni, de Tribunalul Brașov în cazul unui contribuabil din domeniul HoReCa, hotărârea fiind menținută recent de Curtea de Apel Brașov. Astfel, judecătorii au stabilit definitiv că ANAF a greșit considerând, în speța respectivă, că trebuie aplicată o cotă de TVA de 19%, nu de 9%, în urma modificărilor aduse de OG 16/2022. Citește articolul
Dezbaterile publice referitoare la posibila implementare a taxării inverse generalizate la TVA devin tot mai intense, specialiștii fiind împărțiți în două tabere. Dacă unii dintre ei consideră că această măsură este soluția la problema eficientizării colectării TVA de către Guvern, alții consideră că măsura ar produce probleme și mai mari. Citește articolul
Prezentată publicului, în 2020, ca o măsură de debirocratizare, eliminarea prin lege a limitei de sedii sociale la aceeași adresă a dus, în doar câțiva ani, la ușurarea anumitor nereguli care au impact inclusiv în zona fiscală. Sau cel puțin așa reiese din verificările derulate recent de Curtea de Conturi a României la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Însă întrebarea esențială acum este dacă problema este eliminarea, în sine, a limitei sau lipsa de reacție a ANAF în a ajusta parametrii analizei de risc? Citește articolul
În mod normal, anul fiscal 2019 ar trebui să se prescrie la 1 iulie 2025. Însă, din cauza măsurilor luate de Guvern în primul an al pandemiei de coronavirus, prescripția intervine abia la finalul anului 2025, conform specialiștilor. Însă este bine de precizat că în prima parte din 2025 s-a prescris și anul 2018. Citește articolul
Anii 2023 și 2024 sunt primii în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a folosit notificarea de conformare, document care a fost introdus formal în legislație pe final de 2022. Astfel, așa cum reiese din statisticile furnizate de ANAF la solicitarea avocatnet.ro, peste 40.000 de contribuabili cu probleme fiscale au primit notificarea în acești doi ani. Citește articolul
E puțin probabil ca România să mai poată amâna mult timp întoarcerea la impozitarea progresivă, prezentă la noi până în 2004. Impozitarea progresivă, prin comparație cu creșterea impozitului pentru toată lumea, ar însemna o creștere a veniturilor bugetare fără a-i împovăra pe cei cu venituri mici. Calculul impozitului progresiv pe un salariu brut de 15.000 lei ar implica o impozitare de 10% pentru primii 10.000 lei și 16% pentru restul, ceea ce ar lăsa lucrătorul cu mai mulți bani în mână comparativ cu aplicarea unei cote unice de 16%. De asemenea, o implementare corectă a acestui sistem ar simplifica procesul de impozitare și ar proteja persoanele cu venituri reduse, asigurând în același timp o distribuire echitabilă a sarcinii fiscale. Eforturile de comunicare și educare a populației cu privire la impozitarea progresivă sunt esențiale pentru a facilita această tranziție. Citește articolul
Deoarece autoritățile de la noi au solicitat asistență de specialitate de la Fondul Monetar Internațional (FMI) pentru conturarea reformei fiscale planificate pentru 2025, un raport cu măsuri recomandate a fost dat publicității în cursul zilei de vineri. Citește articolul
Taxarea inversă generalizată la TVA a revenit, în aceste zile, în discuțiile publice legate de reforma fiscală pe care autoritățile noastre trebuie s-o aplice cât mai repede pentru a păstra România în ținta de deficit bugetar de 7% pentru 2025. Cum statul are nevoie de mai mulți bani la buget, specialiștii sunt de părere că introducerea taxării inverse generalizate ar fi cea mai bună soluție pentru a „împușca” două păsări dintr-un foc - creșterea încasărilor anuale din TVA și reducerea gap-ului uriaș de TVA. Singurul impediment ar fi că e nevoie de aprobarea Comisiei Europene, dar e greu de crezut că România ar putea fi refuzată. Citește articolul
Statisticile incluse în buletinele trimestriale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată o scădere drastică a eficienței controalelor antifraudă în perioada 2015 - 2024. Punctul cel mai de jos a fost atins, în esență, în anii 2018 și 2019, iar ceea ce părea un început de redresare a fost (aparent) amânat, (probabil) de pandemia de coronavirus și de operaționalizarea verificărilor documentare, pentru anul 2024. Citește articolul
În mediul de afaceri dinamic de astăzi, grupurile multinaționale se adaptează constant pentru a-și menține un avantaj competitiv. Observăm o descentralizare a producției și mișcării bunurilor, în timp ce un fenomen de centralizare caracterizează sectorul serviciilor. Restructurările de afaceri, care implică adesea schimbări semnificative în structura organizațională și modelele operaționale, au devenit din ce în ce mai frecvente. Citește articolul