Obligația agricultorilor persoane fizice și a institutelor/centrelor culturale ale altor state de a utiliza e-Factura a fost amânată până în iunie 2026, conform unui act normativ oficializat recent. În mod normal, obligația trebuia să intervină de la 1 iulie 2025, dar aceasta a fost amânată deja de două ori. Citește articolul
Comunicarea actelor administrativ-fiscale este esențială pentru ca acestea să producă efecte juridice față de contribuabili. Codul de procedură fiscală stabilește modalități specifice de comunicare pentru actele pe suport hârtie și pentru cele electronice. Totodată, se prevăd proceduri clare pentru situațiile de refuz sau cele de imposibilitate de a primi acte fiscale. Citește articolul
Terminarea celui de-al treilea trimestru din anul 2025 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent (acolo unde este cazul) sub formă de dividende interimare. Pentru dividendele distribuite și plătite în 2025 se aplică o cotă de impozit de 10%, însă aceasta urmează să crească în 2026. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au prezentat recent o speță în care un transfer de active a fost reîncadrat drept prestare de servicii pentru care s-a impus plata TVA-ului. Citește articolul
Necesitatea de a întocmi raportarea privind durabilitatea se va extinde treptat și către companiile care nu sunt vizate în mod expres de legislație, atenționează specialiștii. Pentru cazurile de acest gen, se va folosi un standard pentru raportarea voluntară. Citește articolul
Actele administrativ-fiscale emise de organele fiscale conțin elemente esențiale precum denumirea organului emitent, data emiterii, obiectul actului și informații despre posibilitatea contestării. Acestea pot fi emise pe suport hârtie sau în formă electronică. Iar îndreptarea erorilor materiale din aceste acte se poate face din oficiu sau la cererea contribuabilului. Citește articolul
S-a scris deja mult despre pachetele legislative ale toamnei, iar în așteptarea deciziei Curții Constituționale din 8 octombrie 2025 asupra celor pentru care nu a avut loc o pronunțare la 24 septembrie 2025, ecourile par a se mai fi atenuat. Totuși, cum detaliile contează – mai ales în fiscalitate, unde nuanțele pot schimba complet efectele unei reglementări -, ni se pare necesar și util să folosim acest răstimp pentru o analiză sintetică a noii reglementări preconizate, după ce lucrurile s-au mai așezat puțin. Citește articolul
Specialiștii scot în evidență șapte riscuri de avut în vedere în controalele fiscale privind prețurile de transfer. Printre altele, este vorba despre pierderile operaționale, ajustările voluntare de final de an care reduc profitabilitatea, variațiile semnificative ale profitabilității sau serviciile intragrup. În același timp, pentru viitor se anticipează un „apetit” în creștere al autorităților pentru ajustările de prețuri de transfer. Citește articolul
Nedepunerea raportării privind durabilitatea, care face parte din raportul administratorilor din situațiile financiare anuale, poate fi sancționată în momentul de față, atrage atenția un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF). Chiar dacă nu există sancțiuni explicite pentru neîndeplinirea obligației de raportare, există sancțiuni implicite. Citește articolul
Nu cu mult timp în urmă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat o acțiune de evaluare a conformității în declararea domiciliului fiscal de către o parte dintre acționarii/asociații companiilor românești, fiind cunoscută deja existența (scriptică)/ înregistrarea mai multor firme la aceeași adresă. ANAF a invocat în motivația de evaluare, respectiv în comunicarea oficială către public emisă în luna august 2025, faptul că firmele care își declară domiciliul fiscal la adrese la care nu pot exista condiții decente, pentru desfășurarea unor activități lucrative, prezintă indiciile unui risc fiscal semnificativ. Citește articolul