Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 378/2016 pentru modificarea și completarea Procedurii de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilități fiscale în cazul creanțelor administrate de către organul fiscal central, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 3.831/2015 a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 219 din 24 martie şi a intrat în vigoare la momentul publicării.
Vă reamintim că, prin intermediul OUG nr. 44/2015, publicată pe 21 octombrie 2015 în Monitorul Oficial, a fost introdusă în legislaţia românească posibilitatea ca atât persoanele fizice, cât şi cele juridice sau entităţile fără personalitate juridică să poată beneficia de anularea penalităților de întârziere restante la 30 septembrie 2015, de reducerea la plată a unei cote de 54,2% din dobânda de întârziere, precum şi de reducerea la plată a unei cote de 77,1% din majorările de întârziere datorate de contribuabili până la data de 1 iulie 2010.
Totuşi, pentru a beneficia de facilităţile fiscale amintite, contribuabilii trebuie să îndeplinească câteva condiţii, cumulativ. Astfel, pentru anularea penalităţilor de întârziere, contribuabilii trebuie să achite, până la 31 martie, toate debitele principale restante la data de 30 septembrie 2015, faţă de bugetul de stat, respectiv să achite, nu mai târziu de 30 iunie, o cotă de 45,8% din dobânzile de întârziere sau o cotă de 22,9% din majorările de întârziere (în cazul în care contribuabililor le sunt aplicabile aceste majorări de întârziere - perioada anterioară intrării în vigoare a OUG nr. 39/2010, adică 1 iulie 2010).
Concret, facilităţile fiscale acordate sunt următoarele:
- amânarea la plată a obligațiilor de plată accesorii, până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau, în cazul în care nu se depune cererea de anulare a accesoriilor, până la data de 30 iunie 2016 inclusiv, pentru contribuabilii care notifică organul fiscal competent de intenţia lor şi
- anularea obligaţiilor de plată accesorii, posibilă după îndeplinrea cumulativă a condiţiilor prevăzute de OUG nr. 44/2015.
La începutul acestui an, OUG nr. 44/2015 a fost modificată şi completată prin intermediul actului normativ care a aprobat-o, respectiv Legea nr. 4/2016 pentru aprobarea OUG nr. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale, document care vizează, printre altele, reglementarea situației în care inspecția fiscală s-a finalizat prin comunicarea deciziei de impunere în perioada cuprinsă între 1 octombrie - 21 octombrie 2015 (aceasta din urmă fiind data intrării în vigoare a OUG nr. 44/2015).
Astfel, potrivit normelor legale, beneficiază de acordarea facilităţilor fiscale și contribuabilii cărora le-au fost comunicate decizii de impunere în perioada 1 - 21 octombrie 2015. Totuşi, pentru ca acest lucru să fie posibil, a fost nevoie de completarea Ordinului MFP nr. 3831/2015, act normativ care aprobă procedura de acordare a facilităţilor fiscale amintite anterior, cu norme de interpretare care să asigure aplicarea unitară a dispozițiilor legale.
Concret, potrivit actului normativ publicat ieri, cu doar şase zile înainte de expirarea termenului în care contribuabilii interesaţi pot beneficia de facilităţile fiscale, de aceste avantaje pot beneficia şi contribuabilii aflaţi în inspecţie fiscală la data de 21 octombrie 2015.
Prin inspecţii fiscale în derulare la această dată se înțeleg următoarele tipuri de inspecții:
- inspecții începute anterior acestei date la care decizia de impunere a fost emisă;
- inspecții pentru care decizia de impunere a fost emisă anterior acestei date însă actul administrativ fiscal a fost comunicat contribuabilului ulterior acestei date.
Cum faci ca datoriile să-ţi fie anulate, în cazul unei inspecţii fiscale?
Într-o astfel de situaţie, şi anume existenţa unei inspecţii fiscale la 21 octombrie 2015, trebuie îndeplinite o serie de condiţii pentru ca un contribuabil să poată beneficia de acordarea facilităţilor fiscale. Concret, este obligatoriu ca:
- diferențele de obligații de plată principale individualizate în decizia de impunere să fie stinse prin orice modalitate prevăzută de lege în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 4/2016 pentru aprobarea OUG nr. 44/2015, adică data de 16 ianuarie 2016;
- accesoriile neeligibile (o cotă de 45,8% din dobânzile aferente obligațiilor prevăzute mai sus şi individualizate în decizii de impunere) să fie stinse în termen de 90 de zile de la aceeaşi dată de 16 ianuarie. În cazul în care deciziile referitoare la obligaţiile fiscale sunt comunicate după termenul de 90 de zile, cota de 45,8 din dobânzile aferente trebuie stinsă în termenul prevăzut de art. 156 din Codul de procedură fiscală, respectiv: până la data de 5 a lunii următoare, dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună sau până la data de 20 a lunii următoare, dacă data comunicarii este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună;
- cererea de anulare a accesoriilor să fie introdusă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 4/2016, adică 16 ianuarie 2016.
Paşii procedurali: Cum soliciţi Fiscului anularea penalităţilor de întârziere?
După ce se asigură că îndeplinesc condiţiile de acordare a facilităţilor fiscale, contribuabilii trebuie să notifice organul fiscal competent cu privire la intenţia lor de a beneficia de aceste avantaje. Efectul depunerii unei astfel de notificări constă în suspendarea executării silite a accesoriilor eligibile (penalităţi de întârziere şi o cotă de 54,2% din dobânzile de întârziere) până la soluţionarea sa.
Notificarea ce trebuie depusă în acest sens nu este un formular standard, dar AvocatNet.ro a propus aici un model de notificare pe care firmele îl pot transmite organului fiscal competent.
Iată şi ce elemente trebuie să conţină, obligatoriu, documentul depus de contribuabilii interesaţi:
- datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
- obiectul notificării, respectiv intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii;
- data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Conform normelor în vigoare, notificarea va fi soluţionată în cel mult cinci zile de la înregistrarea acesteia, de către organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii.
Notă: Notificarea poate fi depusă de contribuabil la registratura organului fiscal competent sau comunicată prin poștă, prin intermediul unei scrisori recomandate cu confirmare de primire.
Ulterior depunerii notificării, contribuabilii vor depune la organul fiscal la care sunt arondaţi o cerere de anulare a obligaţiilor de plată accesorii, până cel mai târziu la data de 30 iunie 2016. Cererea de anulare va avea ca efect emiterea deciziei de accesorii până la data stingerii obligaţiilor de plată principale (aceasta fiind condiţia pentru depunerea cererii).
La fel ca şi în cazul notificării, cererea va fi depusă la registratura organului fiscal competent sau va fi comunicată prin poştă, prin intermediul unei scrisori recomandate, cu confirmare de primire şi va cuprinde următoarele elemente:
- datele de identificare a contribuabilului: numele şi prenumele acestuia sau, după caz, a reprezentantului/împuternicitului, denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax, adresă de e-mail;
- obiectul cererii, respectiv anularea obligaţiilor de plată accesorii, cu precizarea facilităţilor solicitate;
- precizarea perioadei fiscale, a scadenței, precum și a sumei, în cazul accesoriilor aferente taxei pe valoarea adăugată înscrisă în rândurile de regularizare;
- data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Notă: De aici puteţi descărca un model de cerere de anulare a accesoriilor, propus de AvocatNet.ro persoanelor juridice care doresc să beneficieze de facilităţile fiscale. În plus, de aici puteţi afla care sunt cele şase categorii de contribuabili care pot beneficia cu adevărat de aceste facilităţi.