Proiectul menționat mai sus a fost publicat marți pe site-ul Ministerului Justiției, în dezbatere publică, și poate fi consultat aici. Dacă acesta ar fi adoptat de Guvern și apoi de Parlament în forma dată spre dezbatere, executorii judecătorești ar putea răspunde pentru mai mult de 30 de abateri disciplinare.
În prezent, conform Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, un executor judecătoresc răspunde pentru șapte tipuri diferite de abateri disciplinare. Schimbarea, în consecință, ar fi una majoră. Astfel, care sunt faptele pentru care un executor judecătoresc va putea fi sancționat disciplinar? Ele pot fi împărțite în mai multe categorii.
Nerespectarea condițiilor de desfășurare a profesiei
Astfel de fapte se vor referi la condițiile inițiale care trebuie respectate de cineva care va dori să desfășoare activități de executor judecătoresc, conform proiectului de act normativ. Practic, vor exista anumite interdicții pentru anumite persoane de a desfășura activitatea de executor judecătoresc.
Încălcarea unor astfel de condiții va consta în următoarele abateri disciplinare:
- încălcarea competenţei generale, materiale şi teritoriale (practic, acolo unde executorul judecătoresc nu are competență, acesta nu își poate desfășura profesia);
- încălcarea regimului incompatibilităţilor şi al interdicţiilor prevăzute de lege (faptă sancționată și pe actuala lege), dacă fapta nu va constitui infracțiune;
- nerespectarea dispoziţiilor privind suspendarea din funcție pentru boli care îl împiedică, temporar, pe executor să își desfășoare activitatea şi/sau continuarea activităţii după aplicarea sancţiunii suspendării din funcţie, dacă fapta nu va constitui infracțiune.
Desfășurarea în sine a activității de executor judecătoresc
Majoritatea faptelor pentru care executorii judecătorești vor putea fi sancționați disciplinar se referă la cele privind desfășurarea propriu-zisă a activității lor. Astfel de fapte vor varia de la îndeplinirea actelor specifice la chestiuni precum păstrarea secretului profesional sau modalitatea de organizarea a licitațiilor.
Abateri disciplinare legate de desfășurarea în sine a activității vor fi:
- nerespectarea obligațiilor privind verificările şi înscrierile în Registrul de evidență a dosarelor de executare silită și în Registrul electronic de publicitate a vânzării bunurilor supuse executării silite și de evidență a licitațiilor;
- desfășurarea activității într-o altă formă de exercitare sau într-un alt sediu decât cel înregistrat în Registrul Naţional de Evidenţă a Executorilor Judecătoreşti;
- îndeplinirea, în mod repetat, a actelor şi procedurilor cu nerespectarea dispoziţiilor legale prevăzute pentru valabilitatea actului sau procedurii în cauză, ori îndeplinirea acestora contrar legii și/sau bunelor moravuri;
- lipsa nejustificată de la birou, în mod repetat, în condițiile stabilite prin regulamentul de aplicare a proiectului de lege (faptă sancționată și de actuala lege, dar mult mai general prevăzută);
- încălcarea obligaţiilor legale cu privire la păstrarea secretului profesional (fapta sancționată și de actuala lege), dacă fapta nu va constitui infracțiune;
- folosirea ori acceptarea, în orice mod, direct sau indirect, a mijloacelor neloiale de atragere a clientelei;
- comportament, atitudine necorespunzătoare sau orice manifestare de natură a aduce atingere onoarei, bunelor moravuri, prestigiului profesiei săvârşită în exerciţiul funcţiei ori în legătură cu aceasta sau în afara exerciţiului funcţiei (faptă sancționată și de actuala lege);
- refuzul nejustificat de a întocmi un act sau o procedură;
- întârzierea nejustificată sau neglijenţa în efectuarea lucrărilor (faptă sancționată și de actuala lege);
- nerespectarea dispoziţiilor Codului deontologic al executorilor judecătoreşti;
- omisiunea de a efectua publicitatea vânzării prin Registrul electronic de publicitate a vânzării bunurilor supuse executării silite (faptă sancționată și de actuala lege);
- încasarea sumelor de bani rezultate în urma procedurii de executare silită în alte conturi bancare decât contul de consemnare;
- retragerea de către executorul judecătoresc din contul de consemnare a oricăror sume de bani, fără evidențierea și justificarea acestora;
- întârziere nejustificată în repartizarea către creditori a sumelor rezultate în urma procedurii de executare silită;
- nerespectarea dispozițiilor legale privind stabilirea și încasarea cheltuielilor de executare și a onorariilor;
- nerespectarea dispozițiilor legale privind asigurarea publicității și transparenței licitațiilor publice;
- nerespectarea dispozițiilor privind înființarea popririi;
- efectuarea oricăror operaţiuni cu sume cuvenite creditorilor, în şi prin conturile bancare de operaţiuni curente ale executorilor judecătoreşti, altele decât conturile de consemnaţiune, cu excepţia onorariilor şi a celorlalte cheltuieli de executare silită, precum şi a oricăror sume cuvenite lor potrivit legii.
Relația cu organismele de control
Fapte precum respectarea deciziilor organismelor de control (Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești sau Camerele Executorilor Judecătorești) sau achitarea contribuțiilor profesionale vor ține de relația cu organismele profesionale. Acestea și o altă serie de activități contrare desfășurării eficiente a unor astfel de relații sunt vor fi considerate abateri disciplinare.
Astfel de abateri disciplinare vor fi:
- nerespectarea dispoziţiilor, deciziilor şi hotărârilor organelor de conducere ale Uniunii şi ale Camerelor, emise în condiţiile legii;
- nedepunerea la termen a situaţiei statistice şi a altor date solicitate de Cameră sau de Uniune;
- neachitarea integrală şi la scadenţă a contribuţiilor profesionale, precum şi a primei de asigurare, conform contractului de asigurare;
- sustragerea sau refuzul de a se supune controlului profesional;
- refuzul nejustificat sau neglijenţa în efectuarea şi comunicarea operaţiunilor prevăzute de lege pentru funcţionarea sistemului informatizat al Camerei şi al Uniunii;
- neîndeplinirea obligaţiei de a participa la formele de pregătire profesională continuă organizate prin Institutul Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești;
- neîndeplinirea obligaţiei stabilite prin hotărârea definitivă a Consiliului de disciplină de a participa la una dintre formele de pregătire profesională, în cazul anumitor abateri disciplinare;
- absenţe nejustificate de la Adunările generale şi de la acţiunile organizate de Colegiul director al Camerei sau organele de conducere ale Uniunii;
- refuzul nejustificat de a îndeplini actele şi procedurile repartizate de preşedintele Camerei din care face parte.
Alte fapte care ar putea afecta desfășurarea activității
O singură faptă ar putea fi încadrată aici: nerespectarea dispoziţiilor legale cu privire la stabilirea, încasarea şi, după caz, repartizarea și virarea impozitelor, tarifelor şi onorariilor, dacă fapta nu va constitui infracțiune.
În cadrul prezentării, am menționat și faptele care sunt sancționate și în prezent, conform actualei legi. În general, toate faptele care constituie abatere disciplinară conform actualei legi vor constitui abatere disciplinară și conform noii legi, dacă va intra în vigoare.
Totuși, o faptă nu a mai fost preluată: neîndeplinirea obligațiilor privind formarea profesională a executorilor judecătorești stagiari, angajați pe bază de contract.
Este neclar de ce se fac aceste modificări
O detaliere mai clară a faptelor care vor putea atrage sancțiuni (de orice fel, nu doar disciplinare) este întotdeauna binevenită, întrucât cazurile de sancționare sunt mai predictibile, respectându-se, astfel, principiul predictibilității și clarității legii. Totuși, apare întrebarea, în cazul de față, de ce s-a produs o asemenea schimbare radicală?
În expunerea de motive a proiectului de lege există o singură referire expresă la abaterile disciplinare, menționându-se faptul că numărul acestora a fost extins. În rest, în cadrul primei părți ale aceleiași expuneri de motive, este menționat faptul că a existat o serie de disfuncționalități ce a determinat necesitatea reformării sistemului. De asemenea, sunt menționate probleme de integritate și profesionalism în cadrul profesiei.
Totuși, nu este menționată nicăieri necesitatea extinderii radicale a abaterilor disciplinare și, de asemenea, nu este menționat ce impact o asemenea extindere va avea în scopul remedierii problemelor menționate anterior.
Astfel, dacă proiectul va deveni lege, rămâne de văzut dacă o asemenea listă extinsă privind abaterile disciplinare a fost necesară și va avea un impact benefic asupra activităților executorilor judecătorești.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul trebuie să fie aprobat de Guvern, adoptat de Parlament, promulgat de președintele României și, ulterior, să intre în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.