Atunci când au nevoie de asistență medicală, românii care trebuie să stea o perioadă de timp într-o țară membră a UE pot folosi cardul european de sănătate. Acest document poate fi folosit, așa cum stabilește legislația din domeniul sănătății, doar în cazul unei șederi temporare într-un stat membru al UE.
Șederea temporară este considerată perioada de până la 12 luni pe care o petrece o persoană într-unul dintre statele comunitare, indiferent de motivul deplasării, mai exact, fără să conteze dacă deplasarea este făcută pentru motive turistice, profesionale, familiale sau pentru studii.
Potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cardul european de sănătate poate fi folosit doar în țările membre ale UE pentru a obține tratamentul medical necesar, dar nu și în România. Mai exact, după cum se precizează în actul normativ, “cardul european nu produce efecte pe teritoriul României și nu creează nicio obligație pentru furnizorii de servicii medicale din România”.
În esență, în baza acestui document se poate obține asistență medicală doar în cazul în care, în perioada șederii temporare într-o țară UE, apare o problemă medicală ce trebuie tratată cât mai rapid.
Astfel, cardul european de sănătate nu acoperă costurile tratamentului atunci când scopul deplasării este tocmai acela de a obține acest tratament, nu este o alternativă la asigurarea de călătorie și nu garantează obținerea de servicii medicale gratuite. De fapt, serviciile medicale sunt acordate în funcție de legislația din domeniul sănătății a fiecărui stat membru UE. Așadar, se poate întâmpla ca proceduri sau servicii medicale ce sunt gratuite în România să implice o plată în alte țări.
Cardul european de sănătate se eliberează, în mod gratuit, doar la cererea celui asigurat și are o perioadă de valabilitate de doi ani. Pentru a putea solicita un astfel de document, asiguratul trebuie să fie la zi cu plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.
Asiguratul va intra in posesia cardului în termen de șapte zile lucrătoare de la data înregistrării cererii în sistemul informatic unic naţional care gestionează aplicarea regulamentelor europene privind drepturile asiguraţilor aflaţi în şedere temporară într-un stat membru al UE.
În cazul în care circumstanţe excepţionale împiedică eliberarea cardului european sau dacă există situaţii de urgenţă care ar face necesară eliberarea cardului în mai puţin de șapte zile lucrătoare, casa de asigurări de sănătate va elibera un certificat provizoriu de înlocuire a cardului.
De asemenea, în cazul în care persoana asigurată, din diverse motive, nu mai deţine cardul sau aceasta nu este recunoscut de furnizorul de servicii medicale la care s-a prezentat, dacă a uitat să îl solicite la plecare sau l-a pierdut, a fost distrus ori i-a fost furat, asiguratul trebuie să ia legătura cu casa de asigurări și să solicite un certificat provizoriu de înlocuire a acestui document. Casa de asigurări de sănătate va expedia certificatul la adresa menţionată de solicitant, în termen de 24 de ore.
În prezent, cardul european de sănătate poate fi folosit pentru obținerea de servicii medicale în spitalele de stat din toate cele statele membre ale UE (nu îl poate înlocui pe cel național, respectiv nu e valabil în România), dar și în cele din Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elveția și Regatul Unit al Marii Britanii.
Comentarii articol (4)