La acest moment, Regulamentul UE nr. 1072/2020 prevede că licența comunitară trebuie deținută de o firmă de transport marfă atunci când desfășoară activitate specifică, dar doar dacă mașinile folosite în acest scop au o greutate mai mare de 3,5 t.
Din 21 mai 2022, acest lucru se va schimba, conform Regulamentului UE nr. 1055/2020 (ce modifică actul normativ la care m-am referit anterior). Vor fi obligați să dețină licență comunitară și cei care vor efectua transporturi intra-UE cu mașini mai mici de 3,5 t, limita maximă scăzând la 2,5 t. Doar ce va fi mai mic decât acest din urmă număr va fi exceptat de la obligația de deținere a unei licențe comunitare.
Atenție! Această modificare vizează exclusiv transportatorii de mărfuri. Obligația pentru transportatorii de persoane de a deține licență comunitară pentru transporturile intra-UE există și ea, însă nu este vizată de modificările din cadrul Regulamentului UE nr. 1055/2020 (de asemenea, această obligație este conținută într-un alt act normativ european, Reg. nr. 1073/2009 - care nu a fost modificat de Reg. nr. 1055/2020).
Conform OUG nr. 27/2011, licența comunitară este eliberată de Autoritatea Rutieră Română, în baza Normei metodologice pentru aplicarea OUG nr. 27/2011. Licența este eliberată pentru un termen de zece ani și trebuie păstrată la sediul întreprinderii.
Sancțiunile pentru cei ce nu respectă normele prezentate mai sus sunt destul de ridicate. Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 69/2012, efectuarea de transport fără deținerea unei licențe comunitare reprezintă o încălcare a normelor relevante care este considerată „foarte gravă”. Abaterea se sancționează cu amendă de la 9.000 la 12.000 lei. Aceeași sancțiune se aplică și în situația efectuării transportului cu licența comunitară suspendată.
Atenție! Modificările privind masa maximă a vehiculului cu care se poate face transport fără deținerea unei licențe comunitare se vor aplica abia din 2022. Fiind vorba de un Regulament al UE, acesta nu trebuie transpus, însă normele legale interne ar trebui modificate, pentru a nu se ajunge la aplicări diferențiate ale reglementărilor.