Foarte pe scurt: cred că e nevoie de o analiză a soluțiilor ERP existente, pentru a vedea în ce măsură informațiile vizavi de tranzacții economice sunt disponibile de o manieră facilă și pot fi extrase și raportate către Fisc prin acest fișier SAF-T. În același timp, e factorul de bugetare, și aici mă refer nu doar la resursa financiară, ci și la resursa umană și la resursa de tehnologie, care să fie dedicate acestei raportări în timp real. Și, nu în ultimul rând, revizia proceselor existente, a procedurilor și a taxonomiilor”, a declarat joi Georgiana Iancu, Partener și liderul departamentului de taxe indirecte, în cadrul conferinței anuale de fiscalitate a EY.
Totodată, este esențial pentru contribuabili să știe la ce ar trebui să se aștepte după ce fișierul SAF-T va fi implementat și vor începe raportările către ANAF. Printre altele, inspectorii Fiscului vor putea să verifice rapid dacă există diferențe între datele raportate prin SAF-T și datele raportate prin declarațiile fiscale sau dacă TVA-ul a fost calculat corect.
„Este important să înțelegem și care sunt tipurile de verificări pe care ANAF le poate face în baza informațiilor la care va avea acces prin fișierul SAF-T. Este important să înțelegem că ANAF va avea acces la date individuale per contribuabil, putând astfel să facă niște analize comparative între contribuabili de talie similară care acționează în același sector de activitate.
Aici aș da câteva exemple de verificări pe care autoritatea fiscală le poate implementa, cu scopul de a ajuta mediul de afaceri să înțeleagă de ce e relevant să ne pregătim pentru această transformare a funcției de raportare și de verificare fiscală. Un exemplu de verificare este corectitudinea - în ce măsură există o corelație între declarațiile fiscale și fișierul SAF-T. Sau dacă sunt valorile raportate în declarațiile fiscale credibile și consistente cu volumul previzionat de activitate. Dacă au intervenit schimbări sau fluctuații semnificative în raportările efectuate de contribuabili.
De asemenea, dacă mă gândesc specific la testarea corectitudinii TVA colectată, ar trebui să fim conștienți de faptul că autoritatea fiscală, în baza SAF-T, poate interoga diverse elemente - în ce măsură datele raportate sunt consistente cu estimările de volume și previziuni de cifră de afaceri sau dacă agentul economic a raportat venituri în zile nelucrătoare (cei pentru care asta nu este o normalitate).
Sau în ce măsură contribuabilul și-a raportat toate operațiunile, toate sursele de venit. Se pot identifica acele zile fără vânzări, se pot identifica decalaje în secvențialitatea numerelor de identificare ale facturilor. Și, nu în ultimul rând, aș menționa ca exemplu că se va putea testa mult mai ușor acuratețea cu care a fost determinată TVA colectată, raportat la parametrii care țin de taxonomii (deci, coduri de taxă, cote de taxă, valoarea taxei, tipul tranzacției, dar și categorii de produs)”, a explicat Georgiana Iancu.
În ce stadiu se află implementarea SAF-T
Conform informațiilor date miercuri de Mirela Călugăreanu, Președintele ANAF, în cadrul conferinței de fiscalitate, contractul pentru dezvoltarea SAF-T a fost încheiat în decembrie 2020. În prezent (ianuarie - februarie), autoritățile fac consultări cu mediul de afaceri legate de cum va arăta fișierul SAF-T și când va începe efectiv raportarea datelor. Ulterior, se estimează că sistemul va fi gata în iulie 2021, după care urmează testele. În paralel, reprezentanții ANAF se uită și la modificările legale ce vor fi necesare pentru introducerea SAF-T.
„Cu siguranță că primul termen de raportare a fișierului SAF-T de către companii va fi reglementat ținând seama de consultările cu mediul de afaceri și ținând seama de posibilitățile reale de ajustare a sistemelor informatice ale companiilor”, a declarat Mirela Călugăreanu.
Specialiștii EY spun că, având în vedere planurile autorităților, este probabil că folosirea fișierului SAF-T va începe oficial în anul 2022. „Din înțelegerea pe care o avem asupra planului de implementare, cam în vară, să spunem de la 1 iulie, vom putea avea o schemă pe care contribuabilii să o testeze pe seturi de date reale, urmând ca raportarea propriu-zisă să înceapă cu anul 2022”, a spus Inga Țîgai, Director la EY, la același eveniment. SAF-T va fi implementat în etape - mai întâi la marii contribuabili, apoi la contribuabilii mijlocii și la micii contribuabili.
La finalul anului trecut, într-un interviu pentru avocatnet.ro, Mirela Călugăreanu ne-a spus că implementarea SAF-T va duce la o reducere considerabilă a numărului de controale pe care le fac inspectorii la contribuabili.
SAF-T reprezintă un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi. Practic, autoritățile fiscale vor avea acces electronic direct la deconturile de TVA ale firmelor și la facturile lor și vor putea verifica în timp real dacă există probleme sau nu. Conform autorităților fiscale, SAF-T va duce și la eliminarea anumitor formulare, însă momentan nu există mai multe detalii în acest sens.