Posibilitatea ca declaratia fiscala unica sa sufere modificari este prevazuta la art. IV din OUG nr. 125/2011, care prevede ca "Hotararea Guvernului nr. 1.397/2010 privind modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a <<Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate>>, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 897 din 31 decembrie 2010, rectificata, se abroga la data intrarii in vigoare a ordinului comun prevazut la art. 296 19 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare".
Alineatul (6) al art. 296 19, mentionat mai sus, a fost si el modificat de OUG 125/2011.
In vechea sa forma, acest alineat stabilea ca "Raspunderea in gestionarea informatiilor din declaratia prevazuta la alin. (1) [declaratia 112 – n.red], modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare, precum si conditiile de acreditare a oficiilor prevazute la alin. (5), se aproba prin hotarare a Guvernului, care se va supune spre aprobare Guvernului pana la data de 31 decembrie 2010." (Hotararea mentionata este chiar HG nr. 1327/2010, publicata In Monitorul Oficial in ultima zi a anului 2010)
Dupa modificarea sa prin OUG 125/2011, alineatul (6) al art. 296 19 prevede, incepand cu 1 ianuarie 2012, ca "Modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a declaratiei prevazute la alin. (1) [declaratia fiscala unica – n.red] se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor publice, ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si ministrului sanatatii".
Practic, autoritatile vor modifica actul normativ care reglementeaza declaratia 112: vor abroga hotararea care o reglementeaza in prezent si o vor inlocui cu un ordin comun al Ministerelor Finantelor, Muncii si Sanatatii.
OUG nr. 125/2011 nu prevede, insa, niciun alt termen in care acest nou ordin ar trebui sa fie elaborat. Tot ce stim sigur la acest moment este ca se va modifica cadrul legal care reglementeaza formularul 112, insa nu stim daca si ce schimbari vor fi aduse.
Declaratia fiscala unica – documentar fiscal
Declaratia unica (D112) cuprinde obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, informatii care erau furnizate pana la implementarea acestui sistem catre patru institutii (ANAF, Casa de Pensii Publice, Casa de Asigurari de Sanatate si Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca).
Procedura declaratiei unice a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2011 prin OUG nr. 117/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar – fiscale si prin HG nr. 1397/2011 privind continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a “Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.
In formularul 112 au fost integrate informatiile ce se regaseau in declaratiile fiscale depuse de angajatori, precum si in declaratiile privind evidenta nominala a asiguratilor, eliminandu-se informatiile redundante. Prin aplicarea noii proceduri s-a renuntat complet la formularul 102 "Declaratia privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale" si la declaratiile privind evidenta nominala a asiguratilor ce trebuiau depuse la fiecare din cele trei institutii care gestioneaza sistemul de asigurare sociala, respectiv Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Casa Nationala de Pensii Publice.
Concret, declaratia 112 se depune pentru urmatoarele categorii de impozite si contributii:
- impozit pe venitul din salarii;
- contributia individuala de asigurari sociale retinuta de la asigurati;
- contributia de asigurari sociale datorata pentru persoanele pentru care plata drepturilor se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj;
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale pentru someri;
- contributia de asigurari sociale datorata de angajator;
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator;
- contributia pentru asigurari sociale de sanatate retinuta de la asigurati;
- contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata pentru persoanele pentru care plata drepturilor se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj;
- contributia pentru asigurari sociale de sanatate pentru persoanele care se afla in concediu medical pentru incapacitate de munca din cauza de accident de munca sau boala profesionala suportata de angajator si alte deduceri legale;
- contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata de pensionari pentru veniturile care depasesc plafonul legal;
- contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele care executa o pedeapsa privativa de libertate/arest preventiv;
- contributia individuala pentru asigurari sociale de sanatate pentru persoanele aflate in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, potrivit OUG nr. 148/2005, precum si pentru persoanele care beneficiaza de indemnizatie pentru copilul cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani, potrivit Legii nr. 448/2006;
- contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorate de angajator;
- contributia pentru concedii si indemnizatii datorata de persoanele aflate in somaj;
- contributia pentru concedii si indemnizatii de la persoanele juridice sau fizice care au calitatea de angajator;
- contributia individuala de asigurari pentru somaj retinuta de la asigurati;
- contributia individuala de asigurari pentru somaj datorata de angajator;
- contributia angajatorilor la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
- contributia pentru asigurari sociale de sanatate datorata pentru persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social;
- contributia individuala de sanatate datorata pentru persoanele, cetateni straini, aflate in centrele de cazare in vederea returnarii ori expulzarii, precum si pentru persoanele, cetateni straini, victime ale traficului de persoane, care se afla in timpul procedurilor necesare stabilirii identitatii si sunt cazate in centrele special amenajate, potrivit legii;
- contributia individuala de sanatate datorata pentru persoanele care se afla in executarea masurilor prevazute la art. 105, 113 si 114 din Codul Penal, precum si pentru persoanele care se afla in perioada de amanare sau intrerupere a executarii pedepsei privative de libertate;
- contributia individuala de sanatate datorata pentru personalul monahal al cultelor recunoscute;
- contributia individuala de sanatate datorata pentru persoanele, cetateni romani, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioada de cel mult 12 luni;
- contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator pentru persoanele care se afla in concediu medical pentru incapacitate de munca, din cauza unui accident de munca sau boala profesionala suportata din Fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, conform Legii nr. 95/2006;
- contributia individuala de asigurari sociale datorata de persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala;
- contributia individuala de asigurari pentru somaj datorata de persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala;
- impozit pe veniturile din pensii;
- impozit pe veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe, definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din Codul fiscal;
- impozit pe veniturile rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului Civil;
Cine si cum depune
Declaratia 112 trebuie depusa de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator, precum si de catre entitatile asimilate angajatorului.
Formularul se depune online, pe portalul www.e-guvernare.ro. Pentru depunerea declaratiei, contribuabilii trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Obtinerea unui certificat calificat se face de la unul din furnizorii acreditati de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale si mentionati pe site-ul www.mcsi.ro, si anume: SC CERT SIGN SRL, SC DIGI SIGN SA si SC TRANS SPEED SRL . (AvocatNet.ro a scris mai multe despre cum puteti obtine un certificat digital aici)
Nedepunerea sau depunerea cu intarziere a formularului 112 constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit prevederilor art. 219 din Codul de procedura fiscala cu amenda de cuprinsa intre 500 – 1.000 lei pentru persoane fizice, respectiv 1.000 – 5.000 lei pentru persoane juridice. In situatia in care angajatorul nu depune in mod repetat declaratia lunara, acesta va fi declarat inactiv.
Este important de precizat ca dupa ce ati depus online o declaratie fiscala unica trebuie sa verificati daca aceasta a fost transmisa corect. Pentru a verifica starea formularului 112, trebuie sa accesati link-ul http://www.anaf.ro/StareD112/. Aici veti completa in campurile din primul tabel afisat informatiile corespunzatoare, si anume: indexul de incarcare (codul primit la incarcarea declaratiei pe portalul e-guvernare.ro) si CUI-ul societatii pentru care a fost depusa declaratia.
Dupa completarea acestor campuri, sistemul va genera o recipisa in care starea declaratiei va fi "validata", daca declaratia a fost validata pe serverul central.
In caz contrar, in recipisa veti fi informat ca declaratia 112 este "nevalidata", ceea ce inseamna ca, in termenul legal stabilit, trebuie sa depuneti o noua declaratie 112 initiala, corecta. Dupa depunere, trebuie sa verificati din nou starea ei, pentru a va asigurati ca a fost validata (prin repetarea procesului descris anterior).
De asemenea, recipisa va poate informa ca declaratia a fost "validata", insa apar anumite atentionari (sume eronate, angajati nedeclarati, etc.). In aceasta situatie, trebuie sa depuneti o declaratie fiscala unica rectificativa cu datele corectate si sa verificati, din nou, starea declaratiei.
Declaratia unica si depunerea trimestriala
OG 30/2011, actul normativ care a modificat Codul fiscal in luna septembrie, a obligat anumiti contribuabili sa depuna trimestrial declaratia unica 112, cu primul termen de depunere 25 ianuarie 2012 (pentru declaratiile aferente trimestrului IV din 2011). Mai exact, este vorba despre:
- asociatiile, fundatiile sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, cu exceptia institutiilor publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati, exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati, exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati, exclusiv;
- persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.
Potrivit prevederilor legale, depunerea trimestriala a declaratiei consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru. Declararea si plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate acestora si a contributiilor sociale obligatorii aferente se va face pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.
Trebuie sa mai stiti ca platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor, care au obligatia depunerii trimestriale a declaratiei unice, trebuie sa depuna declaratia 112 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit incetarea calitatii de asigurat a unui beneficiar de venit.
Astfel, daca a incetat calitatea de asigurat in prima luna din trimestru, se depune declaratia aferenta acestei luni, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare, iar declaratiile aferente lunilor 2 si 3 din trimestru se depun pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare trimestrului. In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a doua a trimestrului, se vor depune atat declaratia pentru prima luna a trimestrului, cat si cea pentru luna a doua, pana la data de 25 inclusiv a lunii 3 din trimestru, urmand ca dupa incheierea trimestrului, sa se depuna numai declaratia pentru luna a treia. In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a treia a trimestrului, declaratiile aferente intregului trimestru se depun pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare trimestrului.
Pentru trimestrul IV din 2011, termenul de depunere este 25 ianuarie 2012, astfel incat pana la aceasta data contribuabilii prevazuti mai sus trebuie sa depuna declaratiile 112 aferente lunilor octombrie, noiembrie si decembrie 2011.
Totusi, contribuabilii care nu doresc sa depuna trimestrial au posibilitatea de a renunta la acest sistem de depunere. Conform calnedarului obligatiilor fiscale de pe pagina de internet a ANAF, ei trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de optiune pentru depunerea lunara a declaratiei 112 pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Formularul poate fi descarcat de pe pagina de internet a ANAF.
Atentie, insa! Acest formular pentru exercitarea optiunii se depune numai o data pe an (pana la 31 ianuarie inclusiv, dupa cum precizam mai sus).
Later edit. Intre timp, ANAF a modificat calendarul obligatiilor fiscale stabilind ca acei contribuabili care trebuie sa depuna trimestrial declaratia 112 se pot intoarce la depunerea lunara a acestui formular prin completarea si depunerea Declaratiei de inregistrare fiscalã/Declaratiei de mentiuni privind schimbarea optiunii pentru depunerea Declaratiei 112. Mai exact, persoanele juridice trebuie sa depuna formularul 010, iar persoanele fizice, formularul 070. Citeste mai multe despre cum te intorci la depunerea lunara a formularului 112 AICI.