Așa cum arătam într-un articol recent, Codul fiscal a cunoscut nu mai puțin de 120 de modificări în primele trei luni ale anului, potrivit unei statistici realizate de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România.
Pentru o aplicare unitară a noilor prevederi în vederea clarificării acestora, precum și pentru asigurarea unei abordări corecte a legislației fiscale, era necesară actualizarea normelor pentru aplicarea Codului fiscal.
Prin urmare, Executivul a publicat azi în Monitorul Oficial Hotărârea Guvernului nr. 354/2018 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
În continuare, abonații avocatnet.ro premium pot citi despre modificările aduse HG la normele Codului fiscal.
În ceea ce privește impozitul pe profit, principalele modificări vizează:
- revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor reprezentând valoarea creanțelor înstrăinate, potrivit legii;
- introducerea unor precizări referitoare la aplicarea Capitolului III1 - Norme împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne, în legătură cu limitarea cheltuielilor cu dobânzile.
Desigur, și regimul pentru aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor trebuia actualizat, în corelație cu ultimele modificări fiscale. Astfel, HG nr. 354/2018 prevede:
- actualizarea referințelor la noul plafon de un milion de euro;
- clarificarea luării în considerare a contractelor pentru care a intervenit suspendarea, potrivit legii, în stabilirea numărului de salariați;
- posibilitatea de a opta pentru aplicarea impozitului pe profit, în cazul în care o microîntreprindere îndeplinește condiția privind subscrierea unui capital social de cel puţin 45.000 lei și are cel puţin doi salariaţi, în sensul că opțiunea poate fi exercitată în cursul oricărui trimestru ulterior datei de 1 aprilie 2018, momentul de la care au intrat în vigoare noile prevederi.
Referitor la impozitul pe venit și contribuțiile sociale, trebuie avut în vedere, în primul rând, noul mecanism de stabilire a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale inclus în declarația unică, prin:
- aplicarea sistemului de autoimpunere;
- modul de efectuare a plăților privind obligațiile fiscale, respectiv impozit pe venit și contribuții sociale pentru care termenul de plată este data de 15 martie a anului următor celui de realizare a veniturilor;
- calculul bonificațiilor la plata obligațiilor fiscale cu anticipație, până la termenul de plată al acestora;
- eliminarea plăților anticipate ale impozitului pe venit și contribuțiilor sociale în cazul persoanelor fizice care obțin venituri din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură;
- exemplificarea modului de încadrare a veniturilor, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din activități independente și din drepturi de proprietate intelectuală, în plafonul reprezentând nivelul a 12 salarii minime brute pe țară, pentru stabilirea obligației de plată a contribuției de asigurări sociale pentru anul 2018, în contextul noului sistem de contribuții sociale.
Tot aici, au fost clarificate reglementările privind susținerea entităților nonprofit, respectiv condițiile în care contribuabilii persoane fizice pot opta pentru direcționarea cotei de 2% sau 3,5% din impozitul datorat către entitățile nonprofit și unitățile de cult, după caz.
Totodată, normele pentru aplicarea Codului fiscal reglementează de-acum regimul fiscal al veniturilor obținute în baza contractelor de activitate sportivă, în sensul introducerii sistemului de reținere la sursă a impozitului și a contribuțiilor sociale, dar și reglementarea veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală într-o categorie distinctă de venituri pentru care se aplică regimul de reținere la sursă a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale. În plus, a fost stipulată eliminarea obligației de înregistrare la Fisc a contractelor de închiriere.
Din perspectiva TVA, au fost detaliate regulile aplicabile din punct de vedere al includerii în sfera TVA și al exercitării dreptului de deducere a taxei pentru operațiunile de cercetare-dezvoltare, având în vedere pricipalele situații ce se pot întâlni în practică. De asemenea, HG nr. 354/2018 prevede introducerea prevederilor din care rezultă cu claritate faptul că organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor și a drepturilor conexe sunt persoane impozabile din perspectiva TVA.
În zona accizelor și altor taxe speciale s-a făcut corelarea prevederilor referitoare la autoritățile competente care efectuează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați şi a importatorilor autorizați, în timp ce în domeniul impozitelor și taxelor locale s-au operat următoarele ajustări:
- reglementarea regulilor pentru acordarea scutirii impozitului pe clădirile clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care au faţada stradală şi/sau principală renovată sau reabilitată;
- actualizarea exemplelor de calcul a impozitului pe teren, ca urmare a abrogării impozitării suprafețelor de teren, înregistrate în registrul agricol la categoria de folosință terenuri cu construcții, precum și terenuri înregistrate în registrul agricol la altă categorie de folosință decât cea de terenuri cu construcții, în suprafața de până la 400 m2.