Codul administrativ publicat recent în MO reglementează, printre altele, statutul funcționarilor publici, respectiv metodologia evaluării profesionale anuale a acestora. Codul aduce unele modificări și clarificări la legislația în vigoare în ceea ce privește acest proces prin care funcționarilor publici le este evaluată activitatea.
În primul rând, este important de menționat că evaluarea performanțelor profesionale se realizează anual, în anul următor perioadei evaluate (de exemplu, pentru activitatea din 2019, evaluarea se desfășoară în 2020). În al doilea rând, pentru anul 2019 evaluarea activității se va desfășura conform prevederilor actuale ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici. Abia începând cu anul 2021, atunci când se va face evaluarea profesională pentru anul 2020, se vor aplica prevederile Codului administrativ.
Una dintre primele modificări observate este perioada de evaluare. Conform Legii nr. 188, evaluarea se desfășoară între 1 ianuarie și 15 februarie, însă din 2021 perioada va fi prelungită până pe data de 31 martie.
O altă modificare importantă adusă de Codul adiministrativ se referă la felul în care va fi folosită evaluarea profesională anuală. Concret, calificativele obținute la evaluarea profesională („foarte bine”, „bine”, „satisfăcător”, „nesatisfăcător”) vor fi luate în considerare pentru promovarea într-o funcție publică superioară, pentru acordarea primelor, pentru diminuarea drepturilor salariale cu 10% până la următoarea evaluare anuală (pentru funcționarii care vor obține calificativul „satisfăcător”) și pentru eliberarea din funcția publică.
În legislația funcționarilor publici, evaluarea e luată în calcul doar atunci când vine vorba de promovare sau concediere. Astfel, prin Codul administrativ se adaugă alte două puncte pentru care se va ține cont de aceasta, respectiv recompensarea sau sancționarea financiară a funcționarilor evaluați.
Însă cea mai consistentă modificare o reprezintă exercitarea calității de evaluator. Mai exact, în legea funcționarilor publici există două tipuri de evaluatori, pentru funcționarii publici de execuție și de conducere. În cazul funcționarilor de execuție, evaluator este conducătorul compartimentului în care aceștia își desfășoară activitatea, iar evaluarea performanțelor funcționarilor publici de conducere se realizează de către superiorul ierarhic.
Din 2021 însă, calitatea de evaluator va fi exercitată de:
- funcționarul public de conducere pentru funcționarul public de execuție din subordine;
- funcționarul public de conducere ierarhic superior (potrivit structurii organizatorice a autorității sau instituției publice), pentru funcționarul public de conducere;
- înaltul funcționar public, pentru funcționarii publici de conducere din subordinea directă sau pentru funcționarii publici de execuție, atunci când aceștia își desfășoară activitatea în cadrul unor compartimente din subordinea directă (compartimente care nu sunt coordonate de un funcționar public de conducere);
- persoana care ocupă funcția de conducere imediat inferioară celei de conducător al autorității sau instituției publice, pentru funcționarii publici aflați în coordonarea sau în subordinea directă
- conducătorul autorității sau instituției publice în cazul funcționarilor publici aflați în subordinea directă
- tot conducătorul autorității sau instituției publice va fi evaluator și pentru conducătorii autorităților sau instituțiilor publice aflate în subordinea, în coordonarea ori sub autoritatea celei dintâi și pentru adjuncții acestora;
- membrii comisiei pentru evaluarea secretarilor generali ai unității administrativ-teritoriale/subdiviziunii administrativ- teritoriale;
- persoana care are competența de numire expres stabilită prin legea specială, pentru funcționarii publici care au calitatea de conducători sau fac parte din organele colective de conducere ale unor autorități sau instituții publice care nu se află în subordinea, în coordonarea ori sub autoritatea altor autorități sau instituții publice.
Totodată, în legea funcționarilor publici, de coordonarea și monitorizarea procesului de evaluare se ocupă compartimentele de resurse umane din cadrul instituțiilor, dar în Codul administrativ aceste compartimente sunt eliminate din procesul de evaluare profesională.