Amnistia fiscală deschisă în această perioadă, până pe 15 decembrie, contribuabililor din România este prevăzută de OUG nr. 69/2020 și detaliată procedural în normele cuprinse în Ordinul MFP nr. 2100/2020. În conținutul acestui mecanism sunt opt ipoteze de lucru, adică opt scenarii în care se poate cere anularea accesoriilor de plată, pe care Emanuel Băncilă, partener la Radu și Asociații, le-a prezentat în cadrul unui webinar organizat de avocatnet.ro pentru abonații premium și în care s-a discutat exclusiv pe tema acestei amnistii fiscale. Întreaga discuție poate fi urmărită de abonații premium, în contul de pe site-ul avocatnet.ro.
1. Obligații principale restante la 31 martie 2020:
Aici, principalul se poate stinge prin plată, compensare, executare silită, scutire, anulare, prescripție, dare în plată, potrivit codului fiscal. Potrivit specialistului, putem avea fie propria declarație fiscală, depusă anterior acestei date, fie o decizie de impunere comunicată anterior și care a făcut accesorii între timp, dar nu vorbim aici de obligațiile suspendate (care sunt într-o ipoteză ceva mai jos). Este irelevant, spune specialistul, dacă pentru propria declarație fiscală depusă s-a emis sau nu un titlu executoriu. Cel mai simplu mod de a vedea care e situația datoriilor este fișa fiscală.
2. Inspecția fiscală în desfășurare la data de 14 mai 2020:
Ar trebui să ne gândim, de fapt, la momentul de începere și la cel de încheiere a unei astfel de inspecții pentru a vedea dacă ne încadrăm sau nu în acest termen, sugerează Emanuel Băncilă în cadrul webinarului. Ar trebui, practic, să avem o inspecție fiscală care să fi început înainte de acest termen și să nu se fi finalizat la acea dată. Momentul de începere al unei inspecții nu se judecă însă după avizul aferent, ci după data la care s-a făcut înscrierea în registrul de control - aceasta trebuie să fie anterioară datei de 14 mai.
Apoi, ca moment de final al inspecției fiscale, deși codul de procedură fiscală stabilește ca punct final discuția finală cu contribuabilul, ordonanța aceasta cu amnistia a stabilit o excepție - pentru scopul exclusiv al aplicării acesteia, în favoarea contribuabilului, se consideră că inspecția se finaliează la data când se comunică decizia de impunere, deci, nu la data discuției finale.
Doar că, atrage atenția specialistul, aici nu ne mai putem lungi cu cererea de anulare până spre termenul-limită din decembrie, ci e nevoie ca cererea de anulare a accesoriilor să se depună în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii. În cadrul webinarului, specialistul a explicat și ce se întâmplă dacă, totuși, decizia de impunere se comunică mai târziu, după 15 decembrie.
Notă: Data de 14 mai e cea la care a intrat în vigoare această ordonanță cu amnistia fiscală.
3. Titlul de creanță suspendat la 31 martie 2020:
În ordonanță, Guvernul spune că nu consideră obligații de plată restante la data de 31 martie 2020 pe cele stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în condițiile legii la data de 31 martie 2020 inclusiv. Dar spune că contribuabilul poate renunța la acea suspendare și astfel poate beneficia de amnistie. De asemenea, e posibil ca până la 15 decembrie suspendarea să înceteze, caz în care obligațiile acelea intră în aplicarea amnistiei.
Suspendarea ar însemna o scrisoare de garanție sau suspendarea prin hotărâre judecătorească. Aici, practic, soluția este simplă: renunți la suspendare și plătești principalul, scăpând astfel de accesorii, arată specialistul, nefăcându-se nicio distincție între perioada vizată de controlul fiscal și perioada de contestare fiscală și de acțiune în anulare. Discuția aici este însă mai amplă pentru că contribuabilul ar trebui să analizeze bine situația și să se gândească la cât de solidă e posibilitatea ca instanța să anuleze cele pretinse de Fisc și să constate că de fapt nu avea nimic de plătit.
În fine, cum se face când avem o hotărâre judecătorească de suspendare? Însăși ordonanța spune că o renunțare în fața Fiscului e suficientă - da, pentru scopul aplicării acestei amnistii, dar în realitate, sub aspect judiciar, o astfel de renunțare nu produce efecte în fața instanței.
4. Obligațiile principale eșalonate la plată la 31 martie 2020:
Amnistia este accesibilă și pentru cei care la 14 mai beneficiau de eșalonări la plată, și pentru cei care au obținut eșalonări în perioada ulterioară -- 14 mai - 15 decembrie 2020. Condiția este însă ca eșalonarea să se finalizeze până la data depunerii cereri de anulare a accesoriilor. În acest caz, spune ordonanța, accesoriile incluse în ratele de eșalonare cu termene de plată după 14 mai achitate odată cu plata ratei de eșalonare se restituie conform Codului fiscal. Iar dacă eșalonarea însăși cuprinde numai obligații de plată accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor rămase de plată din înlesnirea la plată acordată, fără a le mai achita, urmând ca, în baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal sa emită decizia de anulare a accesoriilor, precum și decizia de finalizare a eșalonării la plată.
5. Cereri de rambursare nesoluționate la 15 decembrie 2020:
Aici, subliniază specialistul, cererea poate fi făcută oricând, înainte sau după 15 martie, esențialul acestei ipoteze e că cererea de rambursare nu e soluționată până pe 15 decembrie, ci ulterior, iar soluționarea înseamnă că s-a respins total sau parțial rambursarea. Practic, se va cere apoi anularea accesoriilor, cu plata obligațiilor principale bugetare de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge rambursarea.
6. Obligațiile principale rectificate de la 1 aprilie 2020:
Aici, specialistul are în vedere ipoteza de la articolul X din OUG 69. E vorba de situațiile în care contribuabilii și-au reanalizat situația fiscală și au declarat suplimentar, prin rectificative, obligații principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie. Condițiile sunt însă ca rectificativele să fie depuse de la 1 aprilie până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. În această ipoteză pot intra, potrivit ordonanței, și situațiile de corectare a erorilor din deconturile de TVA.
7. Accesoriile generate de obligatiile principale stinse la 31 martie 2020:
O ipoteză prea puțin detaliată de Guvern, subliniază specialistul, care a propus și unele modificări la textul ordonanței (actualmente nemodificată). Aici, practic, nu mai trebuie făcută plata obligației principale, pentru că ele au fost stinse deja, însă apare întrebarea: cum s-au generat accesorii pentru acestea? De pildă, spune specialistul în cadrul webinarului, e vorba de unele obligații de plată din 2018, pentru care în 2019 nu s-a plătit nimic, s-a plătit apoi principalul, iar accesoriile s-au acumulat, însă impunerea lor s-a făcut mai târziu, prin control fiscal.
8. Nu s-a depus declarația fiscală sau s-a depus cu întârziere, în perioada 1 aprilie - 15 decembrie 2020:
Interesant e că Guvernul a luat în calcul pentru aplicarea amnistiei și acele obligații bugetare restante la 31 martie pentru care contribuabilul a depus cu întârziere declarația de impunere, adică în perioada cuprinsă între 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv (cel târziu 15 decembrie).
În fine, atât persoanele fizice, cât și firmele sau alte persoane juridice sunt vizate de amnistie, inclusiv instituții publice, profesiile liberale, precum și ONG-urile. Practic, toate categoriile de debitori. Mecanismul este foarte similar celui de anul trecut. Procedura, cuprinsă în Ordinul MFP 2.100/2020, presupune ca datornicii să își exprime intenția de a beneficia de această Ordonanță 69 (deci amnistia nu se va aplica automat/din oficiu), începând printr-o notificare făcută orin prin Spațiul Privat Virtual, ori depusă la registratura organului fiscal, ori prin poștă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.