ACCES PREMIUM
De ce premium?
Ce trebuie să știi atunci când alegi un auditor financiar sau o firmă de audit
Anumite firme trebuie să auditeze situațiile financiare anuale, motiv pentru care alegerea unui auditor financiar independent sau a unei firme de audit financiar este o chestiune foarte importantă în această perioadă a anului. Dincolo de costurile unei misiuni de audit financiar, specialiștii spun că există și alte aspecte ce trebuie luate în calcul înainte de a decide cine se va ocupa de auditarea bilanțurilor.
Articolul continuă mai jos
Anul acesta,
situațiile financiare pe 2021 trebuie întocmite și depuse la autorități până pe
30 mai. Astfel,
companiile care trebuie să-și auditeze bilanțurile ar trebui să înceapă deja pregătirile pentru auditarea financiară.
Înainte de orice, firmele care caută un auditor financiar independent sau o firmă de audit financiar trebuie să se asigure că
(1) potențialii candidați sunt autorizați conform rigorilor legislației specifice. Profesioniștii trebuie să fie membri atât în
Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), cât și în
Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS).
„E foarte important ca auditorii financiari să fie autorizați în condițiile legii. Firmele trebuie să verifice că auditorii sunt înscriși ca membri în CAFR și se află în registrul public electronic, dar că sunt și membri ai ASPAAS. Un auditor care nu e aici nu poate semna, deontologic vorbind, un raport de audit. Deci, doar un membru al CAFR și ASPAAS poate emite un raport de audit financiar statutar”, a spus, la
un webinar recent organizat de avocatnet.ro,
Gordana Teodorescu, Partner Audit&Assurance, NOA Group.
Desigur, e de preferat ca cercetările să fie ceva mai amănunțite, motiv pentru care trebuie verificate inclusiv experiența profesională a potențialilor candidați și compatibilitatea lor cu afacerea noastră.
„În momentul în care facem o selecție, ar trebui să urmărim câteva aspecte-cheie și vrem să punem accent pe acestea trei: ne uităm să vedem dacă auditorul are o viză ASPAAS valabilă (atât auditorul care conduce misiunea de audit financiar, cât și compania de audit respectivă); ne uităm la expertiza echipei de audit financiar, ca să vedem dacă a avut astfel de clienți în trecut, dacă are experiență în domeniul în care activăm, pentru a putea veni cu recomandări utile businessului nostru și pentru a înțelege procesele și a fi eficient în munca de audit; în cele din urmă verificăm și compatibilitatea personală și profesională (atât a auditorului, cât și a întregii echipe de audit) vizavi de compania noastră”, a detaliat, la același eveniment,
Grigore Constantinescu, Partner Internal Audit, NOA Group.
Un alt aspect important ține de evitarea conflictelor de interese -
(2) auditorul ales trebuie să fie independent de afacerea noastră.
„De asemenea, e foarte important ca auditorul sau firma de audit să fie independenți de entitatea auditată. Adică să nu fie implicați în procesul decizional, nu pot să facă audit propriei firme sau la firme de la care pot avea viitoare beneficii (dividende, împrumuturi etc.). Bineînțeles, dacă efectuez servicii de consultanță, este o zonă de incompatibilitate și nu mai sunt independent, astfel că nu pot fi auditor la un client... e un conflict de interese”, a precizat Gordana Teodorescu.
Referitor la
(3) cotația de preț, este important de reținut că aceasta depinde de mai multe lucruri, astfel că poate să difere semnificativ de la o afacere la alta. Nu există o cotație de preț general valabilă, ci aceasta este influențată, în principal, de dimensiunea companiei.
„În momentul în care primim o cotație de preț pentru serviciile de audit financiar, e bine să avem în vedere că aceasta depinde de numărul de ore de muncă (cât de mare este compania mea, cam cât de multe lucruri are de verificat auditorul etc.), rata orară a membrilor echipei de audit (în funcție de experiența acestora), precum și alte cheltuieli conexe (cum ar fi cheltuieli cu deplasările și cazările - acestea pot fi incluse fie în prețul fix, fie pot fi menționate în ofertă și sunt agreate în prealabil cu noi, ca client, înainte de a fi făcute). (...) Pentru a calibra oferta auditorului financiar (așteptările, prețul), se completează un chestionar la început, în faza de preofertă, prin care se solicită informații și se estimează complexitatea companiei, pentru a putea face o ofertă adecvată cu dimensiunea acesteia”, a subliniat Grigore Constantinescu.
El a fost completat de colega sa cu detalii referitoare la numărul minim de ore pentru derularea unui audit financiar:
„Referitor la stabilirea numărului de ore, conform normelor CAFR, un audit nu poate să fie mai scurt de 240 de ore pentru o companie medie și 180 de ore pentru o companie cu activități mai puțin complexe, ca să știți la ce să vă așteptați. Bineînțeles, cele 240 de ore reprezintă un timp minim de lucru - din practică, vă spun că, de cele mai multe ori, sunt mai multe ore.”În fine, cei doi specialiști de la NOA au fost întrebați și cât de mult contează, inclusiv la stabilirea cotației de preț, dacă firma ușurează activitatea de audit financiar printr-o organizare internă foarte bună. Răspunsul? Sigur că
(4) o organizare prealabilă ca la carte ajută auditorii financiari, însă munca lor este, în mare, cam aceeași.
„Sigur că ajută foarte mult în munca noastră un client care este bine organizat, care are un soft pus la punct, care are toate modulele soft-ului, însă noi trebuie să ne respectăm munca și să trecem prin toate secțiunile. Le mulțumim foarte mult și îi felicităm, dar munca noastră este cam aceeași”, a spus Gordana Teodorescu, fiind completată de Grigore Constantinescu:
„O companie care are un mediu de control bine pus la punct -- dacă are proceduri și politici de control și are un departament de audit intern bine pus la punct -- într-adevăr înlesnește munca auditorului financiar și colaborarea acestuia.”Citește și: Nerespectarea obligațiilor privind auditul public intern va putea fi sancționată, în sfârșit. Măsura deschide drumul și pentru o viitoare sancționare a firmelor private.
Citește mai mult despre
audit,
audit financiar,
auditori,
auditori financiari,
situatii financiare,
situatii financiare 2021,
situatii financiare anuale
Specialiști citați în acest articol
Gordana este Partener în cadrul NOA și are peste cincisprezece ani experiență profesională acumulată în domenii precum audit intern și statutar, consultanță și revizie fiscală, expertiză contabilă, management financiar, fiind implicată în varii proiecte de evaluare contabilă.
Gordana administrează o echipă formată din auditori și contabili cu o înaltă performanță, alături de care este implicată în diverse proiecte de audit intern, audit extern și alte proiecte financiare. De asemenea, are și o vastă experiență datorită perioadei în care a lucrat în calitate de Director Financiar.
În calitate de Manager de proiect, Gordana a coordonat proiecte de investiții finanțate cu fonduri nerambursabile pentru societăți din industriile de sănătate și IT&C, contribuind în mod activ la dezvoltarea regională a respectivelor companii.
Grigore este Partner în cadrul NOA Audit & Assurance și are o experiență de zece ani în domeniul auditului intern, auditului extern și consultanței de management, contribuind în mod direct la eficientizarea fluxurilor operaționale și de gestiune a riscurilor din companii de top din sectoare sistemice pentru economie, cum ar fi bancar, petrol și gaze, imobiliar sau bunuri de larg consum.
Parte a echipelor de Audit Intern din cadrul unei bănci din Top 3 în România precum și a celei mai mari companii de petrol și gaze din țara noastră, Grigore a fost implicat în proiecte vizând strategia companiilor, revizuirea activității funcțiilor suport, a rețelei comerciale, a subsidiarelor precum și a gestiunii proiectelor de investiții.
În calitate de Auditor Extern și Consultant de Management, Grigore a evaluat situațiile financiare ale principalelor bănci din România și ale unor clienți din sectoarele de imobiliare și bunuri de larg consum, contribuind în mod activ la îmbunătățirea și eficientizarea fluxurilor operaționale din cadrul respectivelor companii.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)