ACCES PREMIUM
De ce premium?
Nerespectarea obligațiilor privind auditul public intern va putea fi, în sfârșit, sancționată. Măsura deschide drumul și pentru o viitoare sancționare a firmelor private
Deși exista în lege obligația de a organiza activitatea de audit intern în cazul entităților din mediul public, sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor aferente nu puteau fi aplicate pentru că legislația nu preciza și cine trebuie să sancționeze aceste fapte. Un ordin al Ministerului Finanțelor publicat marți vine că corecteze această situație și împuternicește inspectorii economico-financiari din subordinea sa, precum și pe cei din Direcția ANAF de Administrare a Marilor Contribuabili, să aplice astfel de sancțiuni. Deși ordinul vizează momentan doar auditul public intern, auditorul Grigore Constantinescu consideră că o măsură similară va fi reglementată și în ceea ce privește companiile private, acolo unde există aceeași problemă: există sancțiuni pentru firmele care nu-și respectă obligațiile de auditare, dar legislația nu desemnează expres personalul îndreptățit să le aplice.
Articolul continuă mai jos
Ordinul ministrului finanțelor nr. 56/2022, apărut marți în Monitorul Oficial, stabilește că persoanele din cadrul aparatului de inspecție economico-financiară vor aplica sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern. Legea sancționează cu amenzi între 3.000 - 5.000 de lei o serie de fapte precum încălcarea obligației de a asigura cadrul organizatoric și funcțional necesar desfășurării activității de audit public intern, încălcarea obligației de a elabora proiectul planului de audit ori refuzul de a prezenta documentele solicitate cu ocazia efectuării misiunilor de audit public intern.
Actualmente, în Legea auditului public scrie doar că aceste contravenții sunt constatate și sancționate de reprezentanți desemnați ai Ministerului Finanțelor, doar că nimeni nu a fost desemnat până acum pentru a face asta. Mai simplu spus, nimeni nu putea sancționa până acum nerespectarea obligațiilor ce țin de auditul intern în mediul public pentru că lipsea tocmai această împuternicire pe care o face recentul ordin din Monitorul Oficial.
Similar, și în cazul auditului intern ce trebuie făcut de anumite companii, lipsește desemnarea organului care să constate nerespectarea obligațiilor privind efectuarea auditului și sancționarea lor. Practic, „obligația” există, dar nu are cine urmări și, eventual, sancționa nerespectarea acesteia, așa cum a explicat, pentru avocatnet.ro, Grigore Constantinescu, Partner – Internal Audit NOA, care consideră salutară adoptarea Ordinului MF nr. 56/2022.
Faptul că avem, în sfârșit, o desemnare a organului care să se ocupe de constatarea și sancționarea contravențiilor ce țin de auditul public intern e un semnal că am putea vedea curând o mișcare legislativă similară și în privința auditului în mediul privat, consideră specialistul.
Grigore Constantinescu recomandă firmelor cărora le revine obligația de a organiza activitatea de audit intern să trateze cu mai multă seriozitate această obligație pentru că, posibil, în viitorul apropiat, sancțiunile prevăzute de lege să poată fi operaționalizate și în cazul acestora. Cu atât mai mult, având în vedere că mai multe companii au trecut acum în categoria marilor contribuabili, iar obligația de a face auditul intern le revine mai multor operatori economici acum.
Cine este, totuși, obligat, în mediul privat, să facă audit intern? Orice societate care are situațiile financiare auditate trebuie să aibă un audit intern, potrivit Legii nr. 162/2017. Obligația de auditare a situațiilor financiare și, prin urmare, de organizare a activității de audit intern li se aplică, firmelor care, timp de două exerciții consecutive, îndeplinesc cel puțin două dintre următoarele criterii:
- totalul activelor depășește 16 milioane de lei;
- cifra de afaceri netă trece de 32 milioane de lei; și
- numărul de angajați depășește 50.
În mediul privat însă, spre deosebire de cel public, amenda pentru nerespectarea cerințelor privind organizarea activității de audit intern constituie contravenție și se sancționează cu
amendă de la 50.000 la 100.000 de lei.
Citește mai mult despre
audit intern,
audit public intern,
audit financiar,
audit,
auditori financiari
Specialiști citați în acest articol
Grigore este Partner în cadrul NOA Audit & Assurance și are o experiență de zece ani în domeniul auditului intern, auditului extern și consultanței de management, contribuind în mod direct la eficientizarea fluxurilor operaționale și de gestiune a riscurilor din companii de top din sectoare sistemice pentru economie, cum ar fi bancar, petrol și gaze, imobiliar sau bunuri de larg consum.
Parte a echipelor de Audit Intern din cadrul unei bănci din Top 3 în România precum și a celei mai mari companii de petrol și gaze din țara noastră, Grigore a fost implicat în proiecte vizând strategia companiilor, revizuirea activității funcțiilor suport, a rețelei comerciale, a subsidiarelor precum și a gestiunii proiectelor de investiții.
În calitate de Auditor Extern și Consultant de Management, Grigore a evaluat situațiile financiare ale principalelor bănci din România și ale unor clienți din sectoarele de imobiliare și bunuri de larg consum, contribuind în mod activ la îmbunătățirea și eficientizarea fluxurilor operaționale din cadrul respectivelor companii.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)