Unul din aspectele principale urmărite în cadrul verificărilor realizate de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor este întocmai asigurarea acestui nivel de control privind prevenirea și combaterea spălării banilor prin derularea activităților de audit AML”, au explicat, într-un articol recent, Gordana Teodorescu, Partner Audit&Assurance, și Grigore Constantinescu, Internal Audit Partner, ambii din cadrul NOA Group.
Conform articolului 24 al legii amintite, în funcție de dimensiunea și natura activității, entitățile raportoare (în sensul legislației prevenirii spălării banilor) sunt obligate să asigure o funcție de audit independent pentru testarea politicilor, normelor interne, mecanismelor și procedurilor de prevenire a spălării banilor. În esență, este vorba de:
- măsuri aplicabile în materie de cunoaștere a clientelei;
- măsuri aplicabile în materie de raportare, păstrare a evidențelor și a tuturor documentelor, conform Legii 129/2019, și de furnizare promptă a datelor la solicitarea autorităților competente;
- măsuri aplicabile în materie de control intern, evaluare și gestionare a riscurilor, managementul de conformitate și comunicare;
- măsuri aplicabile în materie de protecție a personalului propriu implicat în procesul de aplicare a acestor politici, împotriva oricăror amenințări ori acțiuni ostile sau discriminatorii;
- instruirea și evaluarea periodică a angajaților;
- termenul în care elementele comune ale operațiunilor care au o legătură între ele prezintă relevanță, precum și orice alte scenarii ce ar putea da naștere unor tranzacții legate între ele.
Conform OUG 75/1999, responsabilii pentru organizarea activității de audit intern, coordonarea angajamentelor și semnarea rapoartelor de audit intern trebuie să aibă calitatea de auditor financiar activ”, scriu specialiștii.
În esență, vizate sunt entitățile raportoare supravegheate și controlate de către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Obligativitatea auditului intervine dacă în recentul exercițiu financiar încheiat s-au depășit cel puțin două dintre următoarele criterii: total active de 16 milioane de lei, cifra de afaceri netă de 32 de milioane de lei, numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar de 50.