În mare, este vorba de patru etape, așa cum au precizat cei de la NOA Group în cadrul unui webinar organizat recent de avocatnet.ro. Iată ce e de știut despre fiecare în parte.
1. Ce se întâmplă în etapa de planificare și documentare a auditului?
Gordana Teodorescu, Partner Audit&Assurance: „În zona de planificare, ne referim la evaluarea contextului economic în care funcționează clientul, identificăm evenimentele care s-au întâmplat în piață sau tranzacții și alte practici care pot să influențeze semnificativ situațiile financiare. Ne documentăm despre client (încercăm să găsim, și din punct de vedere reputațional, și din punct de vedere al activității, toate informațiile publice) - ne ajută foarte mult ca să evaluăm riscurile clientului respectiv și la stabilirea pragului de semnificație. În momentul în care obținem datele financiare, identificăm secțiunile cu risc, le comparăm cu pragul de semnificație și începem verificările de fond. Evident, la început avem un plan de misiune, un buget de timp și un buget financiar.”
2. Ce se întâmplă în etapa de evaluare a controlului intern?
Grigore Constantinescu, Partner Internal Audit: „Evaluăm în primă fază sistemul de înregistrare a tranzacțiilor, vedem ce aplicații informatice sunt utilizate (ne interesează foarte mult și cât de digitalizate sunt companiile respective), înțelegem sistemul de contabilitate, principiile contabile, manualul de politici contabile, procedurile de control intern. Identificăm ce domenii complexe există în companie, în funcție de riscurile respective, ca să știm ce estimări contabile ar fi necesare în domeniul respectiv. Evaluăm controalele interne asupra raportării financiare, pentru a ne da seama ce proceduri de audit trebuie să fie efectuate ulterior.”
3. Ce se întâmplă în etapa de verificări de fond?
Gordana Teodorescu: „Verificările de fond sunt tehnicile noastre pe care le aplicăm pentru a testa integritatea datelor și încep cu interviuri, cu managementul și cu conducerea, și observăm procesele derulate. De asemenea, am acel manual de politici și proceduri contabile - verificăm dacă acesta se respectă și dacă se confirmă cu datele din balanță și cu înregistrările contabile. E foarte important acest manual de politici și proceduri contabile - foarte multe firme îl au într-o formă standard, dar eu insist de fiecare dată ca ei să și-l completeze cu monografia contabilă a tranzacțiilor pe care ei le au; e important și pentru continuitate. Alte proceduri analitice pe care le mai aplicăm sunt observarea, inspecția, interviurile și testele de detaliu. Trebuie să spunem de la început că nu există o verificare în totalitate a tuturor tranzacțiilor - aplicăm un eșantion semnificativ și testăm prin solicitarea de documente-suport.”
4. Ce se întâmplă în etapa de finalizare a lucrării de audit?
Gordana Teodorescu: „Finalizarea lucrării se întâmplă odată cu revizuirea concluziilor de audit, pentru că avem și noi munca noastră internă cu toată echipa - nu este o singură persoană care face audit, ci suntem o echipă de mai mulți, inclusiv specialiști în fiscalitate și juridic. Avem ședința finală în care prezentăm proiectul de raport de audit - ne prezentăm concluziile și discutăm cu clientul ce am identificat. După care urmează întocmirea dosarului permanent și a dosarului curent al misiunii. Și, evident, finalul este elaborarea raportului de audit financiar și comunicarea către conducere.”
Context: Anul acesta, situațiile financiare pe 2021 trebuie întocmite și depuse la autorități până pe 30 mai. Astfel, companiile care trebuie să-și auditeze bilanțurile ar trebui să înceapă deja pregătirile pentru auditarea financiară.
ACCES PREMIUM
De ce premium?
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
Etapele auditului financiar: La ce ar trebui să se aștepte o firmă în timpul misiunii de audit
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
Deoarece unele firme sunt obligate să-și auditeze situațiile financiare anuale, al căror termen de depunere se apropie cu repeziciune, prezentăm azi, cu ajutorul specialiștilor, principalele etape ale unui audit financiar.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
