ACCES PREMIUM
De ce premium?
Etapele auditului financiar: La ce ar trebui să se aștepte o firmă în timpul misiunii de audit
Deoarece unele firme sunt obligate să-și auditeze situațiile financiare anuale, al căror termen de depunere se apropie cu repeziciune, prezentăm azi, cu ajutorul specialiștilor, principalele etape ale unui audit financiar.
Articolul continuă mai jos
În mare, este vorba de patru etape, așa cum au precizat cei de la NOA Group în cadrul
unui webinar organizat recent de avocatnet.ro. Iată ce e de știut despre fiecare în parte.
1. Ce se întâmplă în etapa de planificare și documentare a auditului?Gordana Teodorescu, Partner Audit&Assurance: „În zona de planificare, ne referim la evaluarea contextului economic în care funcționează clientul, identificăm evenimentele care s-au întâmplat în piață sau tranzacții și alte practici care pot să influențeze semnificativ situațiile financiare. Ne documentăm despre client (încercăm să găsim, și din punct de vedere reputațional, și din punct de vedere al activității, toate informațiile publice) - ne ajută foarte mult ca să evaluăm riscurile clientului respectiv și la stabilirea pragului de semnificație. În momentul în care obținem datele financiare, identificăm secțiunile cu risc, le comparăm cu pragul de semnificație și începem verificările de fond. Evident, la început avem un plan de misiune, un buget de timp și un buget financiar.”2. Ce se întâmplă în etapa de evaluare a controlului intern?Grigore Constantinescu, Partner Internal Audit: „Evaluăm în primă fază sistemul de înregistrare a tranzacțiilor, vedem ce aplicații informatice sunt utilizate (ne interesează foarte mult și cât de digitalizate sunt companiile respective), înțelegem sistemul de contabilitate, principiile contabile, manualul de politici contabile, procedurile de control intern. Identificăm ce domenii complexe există în companie, în funcție de riscurile respective, ca să știm ce estimări contabile ar fi necesare în domeniul respectiv. Evaluăm controalele interne asupra raportării financiare, pentru a ne da seama ce proceduri de audit trebuie să fie efectuate ulterior.”3. Ce se întâmplă în etapa de verificări de fond?Gordana Teodorescu: „Verificările de fond sunt tehnicile noastre pe care le aplicăm pentru a testa integritatea datelor și încep cu interviuri, cu managementul și cu conducerea, și observăm procesele derulate. De asemenea, am acel manual de politici și proceduri contabile - verificăm dacă acesta se respectă și dacă se confirmă cu datele din balanță și cu înregistrările contabile. E foarte important acest manual de politici și proceduri contabile - foarte multe firme îl au într-o formă standard, dar eu insist de fiecare dată ca ei să și-l completeze cu monografia contabilă a tranzacțiilor pe care ei le au; e important și pentru continuitate. Alte proceduri analitice pe care le mai aplicăm sunt observarea, inspecția, interviurile și testele de detaliu. Trebuie să spunem de la început că nu există o verificare în totalitate a tuturor tranzacțiilor - aplicăm un eșantion semnificativ și testăm prin solicitarea de documente-suport.”4. Ce se întâmplă în etapa de finalizare a lucrării de audit?Gordana Teodorescu: „Finalizarea lucrării se întâmplă odată cu revizuirea concluziilor de audit, pentru că avem și noi munca noastră internă cu toată echipa - nu este o singură persoană care face audit, ci suntem o echipă de mai mulți, inclusiv specialiști în fiscalitate și juridic. Avem ședința finală în care prezentăm proiectul de raport de audit - ne prezentăm concluziile și discutăm cu clientul ce am identificat. După care urmează întocmirea dosarului permanent și a dosarului curent al misiunii. Și, evident, finalul este elaborarea raportului de audit financiar și comunicarea către conducere.”Context: Anul acesta,
situațiile financiare pe 2021 trebuie întocmite și depuse la autorități până pe 30 mai. Astfel,
companiile care trebuie să-și auditeze bilanțurile ar trebui să înceapă deja pregătirile pentru auditarea financiară.
Citește mai mult despre
audit,
audit financiar,
audit statutar,
auditori financiari,
situatii financiare,
situatii financiare anuale,
situatii financiare 2021
Specialiști citați în acest articol
Gordana este Partener în cadrul NOA și are peste cincisprezece ani experiență profesională acumulată în domenii precum audit intern și statutar, consultanță și revizie fiscală, expertiză contabilă, management financiar, fiind implicată în varii proiecte de evaluare contabilă.
Gordana administrează o echipă formată din auditori și contabili cu o înaltă performanță, alături de care este implicată în diverse proiecte de audit intern, audit extern și alte proiecte financiare. De asemenea, are și o vastă experiență datorită perioadei în care a lucrat în calitate de Director Financiar.
În calitate de Manager de proiect, Gordana a coordonat proiecte de investiții finanțate cu fonduri nerambursabile pentru societăți din industriile de sănătate și IT&C, contribuind în mod activ la dezvoltarea regională a respectivelor companii.
Grigore este Partner în cadrul NOA Audit & Assurance și are o experiență de zece ani în domeniul auditului intern, auditului extern și consultanței de management, contribuind în mod direct la eficientizarea fluxurilor operaționale și de gestiune a riscurilor din companii de top din sectoare sistemice pentru economie, cum ar fi bancar, petrol și gaze, imobiliar sau bunuri de larg consum.
Parte a echipelor de Audit Intern din cadrul unei bănci din Top 3 în România precum și a celei mai mari companii de petrol și gaze din țara noastră, Grigore a fost implicat în proiecte vizând strategia companiilor, revizuirea activității funcțiilor suport, a rețelei comerciale, a subsidiarelor precum și a gestiunii proiectelor de investiții.
În calitate de Auditor Extern și Consultant de Management, Grigore a evaluat situațiile financiare ale principalelor bănci din România și ale unor clienți din sectoarele de imobiliare și bunuri de larg consum, contribuind în mod activ la îmbunătățirea și eficientizarea fluxurilor operaționale din cadrul respectivelor companii.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)