Potrivit definiției legale, contractele de tipul B2G sunt contractele/tranzacţiile dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor în temeiul Legii 98/2016, Legii 99/2016, Legii 100/2016 şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 114/2011 și o autoritate/entitate contractantă, astfel cum ea este definită de aceste legi”, a explicat, la solicitarea redacției noastre, Denisa Neamțiu, Avocat și Senior Associate la Băncilă, Diaconu și Asociații.
Astfel, pentru a-și da seama dacă trebuie să folosească sistemul e-Factura în relația B2G, o firmă trebuie, conform specialistei, să verifice următoarele aspecte:
- dacă contractul este guvernat de Legea 98/2016 (achiziții publice), Legea 99/2016 (achiziții sectoriale), Legea 100/2016 (concesiuni de lucrări ori servicii) sau OUG 114/2011 (achiziții publice apărare și securitate);
- dacă nu este în prezența unor situații de excepție reglementate de lege, cum ar fi contractele clasificate sau contractele pentru care atribuirea și executarea contractului de achiziție publică a necesitat impunerea unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului.
În primul rând, aceasta a atras atenția că „definiția legală prevede că atât subcontractantul, cât și subantreprenorul au obligația de a utiliza factura electronică. Este incert, însă, dacă această obligație există doar în ipoteza în care se optează pentru achitarea directă a plăților către subantreprenor/subcontractant de către autoritatea contractantă -- situație în care acesta va emite factura direct către autoritatea contractantă -- sau dacă această prevedere vizează și ipoteza în care subantreprenorul/subcontractantul este plătit de către operatorul economic, iar factura se emite către acesta din urmă.”
În al doilea rând, sursa citată a vorbit despre ipoteza în care contractul de achiziție publică este executat de o asociere care cuprinde atât operatori economici străini, cât și operatori economici români: „Este incert dacă existența obligației de a emite facturi electronice se apreciază în funcție de operatorul propriu-zis care va emite factura (fiind vorba, ca regulă, de liderul asocierii) sau de apartenența la asociere a unui operator român.”
Sistemul e-Factura pentru relația B2G a fost opțional pentru companii din noiembrie 2021 și până în iunie 2022, din iulie 2022 trecându-se la obligativitate, așa cum s-a stabilit prin Legea 139/2022.
Momentan, însă, nu există nici termene pentru transmiterea facturilor electronice în e-Factura, nici amenzi pentru netransmiterea acestora.
Informații tehnice despre folosirea e-Factura sunt disponibile pe site-ul Fiscului.
Comentarii articol (0)