ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
UPDATE: ANAF spune că în e-Factura trebuie transmise și facturile pentru livrări către clienți străini, dar că asta nu se poate încă: „Sistemul urmează să fie ajustat”
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
De la 1 iulie 2022, contribuabilii care vând în România, în relația B2B, produse cu risc fiscal ridicat trebuie să transmită în sistemul e-Factura facturile electronice emise. Într-o serie de răspunsuri date recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată că această obligație intervine chiar dacă vorbim de livrări intracomunitare și exporturi, doar că acest lucru nu este posibil în prezent, din punct de vedere tehnic. Dar sistemul va fi ajustat curând pentru a primi și aceste facturi.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
„(...) considerăm că, în situația în care efectuați livrări intracomunitare de mărfuri care sunt încadrate în categoria produselor cu risc fiscal ridicat, către un operator economic nerezident, sunteți obligat ca, începând cu data de 1 iulie 2022, să transmiteți facturile emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura”, scrie într-un răspuns oferit recent de reprezentanții ANAF la solicitarea unui contribuabil, care a ajuns și la redacția avocatnet.ro.
Apoi, la câteva zile după, ANAF a publicat un document cu mai multe clarificări legate de e-Factura, fiind atinsă și chestiunea facturilor emise firmelor din străinătate pentru produse riscante. Mai precis, la întrebarea legată de obligativitatea transmiterii în e-Factura a facturilor pentru livrări intracomunitare și exporturi, reprezentanții ANAF reconfirmă ideea de mai sus și subliniază că „Art. XXXVII alin. (1) lit. b) din OUG nr. 130/2021 prevede obligația furnizorilor de a transmite în sistemul RO e-Factura facturile emise pentru produsele cu risc fiscal ridicat comercializate în relația B2B, fără să existe vreo excepție cu privire la tipul facturii.”
Totuși, ideea a fost nuanțată ușor într-un răspuns primit marți de avocatnet.ro, fiind precizat că e-Factura nu poate prelua în prezent aceste facturi, dar că sistemul va fi ajustat pentru a permite asta. „Referitor la facturile emise pentru livrări intracomunitare sau exporturi de bunuri, altele decât cele cu risc fiscal ridicat, precizăm că (...) sistemul național privind factura electronică RO e-Factura va fi utilizat doar dacă emitentul și destinatarul sunt înregistrați în Registrul RO e-Factura. Sistemul urmează să fie ajustat pentru a prelua și aceste facturi emise pentru produsele cu risc fiscal ridicat”, a precizat, pentru avocatnet.ro, Sabina Zereș, șeful Serviciului de comunicare, relații publice și mass media din cadrul ANAF.
Practic, autoritățile spun că transmiterea facturilor electronice aferente produselor riscante, în sistemul e-Factura, este obligatorie indiferent dacă vorbim de clienți din România sau de clienți din afara României. Doar că momentan acest lucru este imposibil din motive tehnice. Am obținut această informație în contextul în care mai mulți contribuabili, care au încercat să raporteze facturile emise către clienți străini, ne-au spus că e-Factura nu le primește.
Anterior, așa cum scria inițial redacția noastră, specialiștii apreciau că facturile emise către clienți din străinătate n-au de ce să fie raportate în sistem. Asta deoarece autoritățile au alte modalități de a monitoriza tranzacțiile cu clienți din alte țări.
„Momentan, înțelegerea mea este că doar [pentru tranzacțiile de produse cu risc fiscal cu livrare] către persoane din România [este obligatorie transmiterea facturii în e-Factura]. (...) Logica din spatele acestui aspect ar fi că, dacă nu livrez către o persoană din România, înseamnă că fac fie o livrare intracomunitară, fie un export. Dacă fac o livrare intracomunitară, aceasta se verifică prin alte sisteme (că a fost sau nu efectuată). Am un cod valid de TVA al clientului meu dintr-un alt stat membru UE, pe care-l folosesc la livrarea intracomunitară - automat, se poate verifica dacă el a declarat acolo o achiziție intracomunitară. Dacă fac un export, cu atât mai mult, pentru că am documentele de export. Deci, mi s-ar părea logic să nu intervină această obligativitate de transmitere în e-Factura pentru livrările în afara țării”, explica, acum câteva luni, Cristina Săulescu, Managing Partner la Cabot Transfer Pricing.
Sistemul e-Factura a devenit operațional opțional, în relația B2B, de la 1 aprilie 2022, însă numai pentru produsele riscante din punct de vedere fiscal. De la 1 iulie 2022, însă, s-a trecut la obligativitatea folosirii sistemului pentru produsele riscante.
Informații mai multe despre e-Factura sunt în secțiunea noastră specială de aici.
Apoi, la câteva zile după, ANAF a publicat un document cu mai multe clarificări legate de e-Factura, fiind atinsă și chestiunea facturilor emise firmelor din străinătate pentru produse riscante. Mai precis, la întrebarea legată de obligativitatea transmiterii în e-Factura a facturilor pentru livrări intracomunitare și exporturi, reprezentanții ANAF reconfirmă ideea de mai sus și subliniază că „Art. XXXVII alin. (1) lit. b) din OUG nr. 130/2021 prevede obligația furnizorilor de a transmite în sistemul RO e-Factura facturile emise pentru produsele cu risc fiscal ridicat comercializate în relația B2B, fără să existe vreo excepție cu privire la tipul facturii.”
Totuși, ideea a fost nuanțată ușor într-un răspuns primit marți de avocatnet.ro, fiind precizat că e-Factura nu poate prelua în prezent aceste facturi, dar că sistemul va fi ajustat pentru a permite asta. „Referitor la facturile emise pentru livrări intracomunitare sau exporturi de bunuri, altele decât cele cu risc fiscal ridicat, precizăm că (...) sistemul național privind factura electronică RO e-Factura va fi utilizat doar dacă emitentul și destinatarul sunt înregistrați în Registrul RO e-Factura. Sistemul urmează să fie ajustat pentru a prelua și aceste facturi emise pentru produsele cu risc fiscal ridicat”, a precizat, pentru avocatnet.ro, Sabina Zereș, șeful Serviciului de comunicare, relații publice și mass media din cadrul ANAF.
Practic, autoritățile spun că transmiterea facturilor electronice aferente produselor riscante, în sistemul e-Factura, este obligatorie indiferent dacă vorbim de clienți din România sau de clienți din afara României. Doar că momentan acest lucru este imposibil din motive tehnice. Am obținut această informație în contextul în care mai mulți contribuabili, care au încercat să raporteze facturile emise către clienți străini, ne-au spus că e-Factura nu le primește.
Anterior, așa cum scria inițial redacția noastră, specialiștii apreciau că facturile emise către clienți din străinătate n-au de ce să fie raportate în sistem. Asta deoarece autoritățile au alte modalități de a monitoriza tranzacțiile cu clienți din alte țări.
„Momentan, înțelegerea mea este că doar [pentru tranzacțiile de produse cu risc fiscal cu livrare] către persoane din România [este obligatorie transmiterea facturii în e-Factura]. (...) Logica din spatele acestui aspect ar fi că, dacă nu livrez către o persoană din România, înseamnă că fac fie o livrare intracomunitară, fie un export. Dacă fac o livrare intracomunitară, aceasta se verifică prin alte sisteme (că a fost sau nu efectuată). Am un cod valid de TVA al clientului meu dintr-un alt stat membru UE, pe care-l folosesc la livrarea intracomunitară - automat, se poate verifica dacă el a declarat acolo o achiziție intracomunitară. Dacă fac un export, cu atât mai mult, pentru că am documentele de export. Deci, mi s-ar părea logic să nu intervină această obligativitate de transmitere în e-Factura pentru livrările în afara țării”, explica, acum câteva luni, Cristina Săulescu, Managing Partner la Cabot Transfer Pricing.
Sistemul e-Factura a devenit operațional opțional, în relația B2B, de la 1 aprilie 2022, însă numai pentru produsele riscante din punct de vedere fiscal. De la 1 iulie 2022, însă, s-a trecut la obligativitatea folosirii sistemului pentru produsele riscante.
Informații mai multe despre e-Factura sunt în secțiunea noastră specială de aici.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
