Reglementarile europene stabilesc faptul ca persoanele care au muncit si in afara tarii beneficiaza de cumularea drepturilor la pensie pentru toate perioadele lucrate atat in tara, cat si in strainatate.
Cetatenii vizati de reglementarile europene sunt cei din statele membre UE si SEE, lista cuprinzand: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Croatia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria, Islanda, Norvegia, Liechstenstein si Elvetia.
Astfel, persoanele interesate pot solicita obtinerea drepturilor de pensie potrivit legislatiilor in vigoare ale statelor membre in care au desfasurat activitati profesionale, se arata intr-un material realizat de Casa Nationala de Pensii Publice. Conform site-ului oficial al UE, varsta de pensionare este diferita de la un stat la altul. Prin urmare, drepturile de pensie obtinute in alte tari se acorda doar din momentul in care persoana in cauza implineste varsta legala de pensionare din tarile respective.
"Drepturile de pensie se acorda potrivit principiului pro rata temporis, proportional cu perioadele de asigurare realizate in fiecare stat. Fiecare stat va acorda cate o pensie potrivit perioadelor de asigurare realizate potrivit propriei legislatii", este precizat pe site-ul CNPP.
Concret, pentru stabilirea drepturilor de pensie pentru limita de varsta, anticipata, anticipata partiala, de invaliditate si de urmas, persoanele care au lucrat in doua sau mai multe state din UE si SEE trebuie sa se adreseze unei singure institutii: casa de pensii din tara in care locuiesc, mentioneaza sursa citata. In acest sens, va trebui depusa o cerere, care va fi valabila pentru toate institutiile la legislatia carora persoana respectiva a fost supusa.
Daca solicitantul locuieste pe teritoriul unui stat membru, atunci cererea se va depune la institutia din statul respectiv. In cazul persoanelor care locuiesc in Romania, cererea de pensionare se adreseaza casei teritoriale de pensii din raza domiciliului.
Institutia la care se va depune cererea de pensionare se va ocupa de formalitatile necesare pentru stabilirea drepturilor de pensie pentru toate statele in care a lucrat solicitantul.
Ce acte sunt necesare pentru cei care locuiesc intr-un stat membru?
Conform informatiilor de la CNPP, pentru inscrierea la pensia pentru limita de varsta, anticipata sau anticipata partiala, este nevoie de urmatoarele acte:
- formularul de cerere E 202;
- formularul E 207;
- o declaratie pe propria raspundere;
- o copie dupa actul de identitate romanesc (daca se detine dubla cetatenie sau daca s-a mentinut cetatenia romana);
- carnetul de munca original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- livretul militar original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- diploma de studii originala sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate sau adeverinta din care sa rezulte durata normala, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora si forma de invatamant;
- o adeverinta privind sporurile si adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de munca.
Pentru inscrierea la pensia de invaliditate, actele necesare sunt:
- formularul de cerere E 204;
- formularul E 207;
- documente si rapoarte medicale pentru a determina gradul de invaliditate;
- o declaratie pe propria raspundere;
- o copie a actului de identitate romanesc (daca se detine dubla cetatenie sau daca s-a mentinut cetatenia romana);
- carnetul de munca original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- livretul militar original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- diploma de studii originala sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate sau adeverinta din care sa rezulte durata normala, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora si forma de invatamant;
- adeverinta privind sporurile si adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de munca.
Pentru inscrierea la pensia de urmas, actele necesare sunt:
- formularul de cerere E 203;
- formularul E 207;
- declaratia pe propria raspundere urmasi;
- adeverinta de studii (elev sau student);
- o copie a actului de identitate romanesc (daca se detine dubla cetatenie sau daca s-a mentinut cetatenia romana);
- carnetul de munca original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate al sustinatorului decedat;
- livretul militar original sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate;
- diploma de studii originala sau in copie certificata de institutiile competente din strainatate sau adeverinta din care sa rezulte durata normala, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora si forma de invatamant a sustinatorului decedat.
Plata contributiilor in cazul persoanelor care lucreaza in alt stat membru
Atunci cand o persoana a lucrat in Romania, iar in prezent munceste in alt stat membru UE ori SEE, nu este necesar ca aceasta sa ramana asigurata si in sistemul public de pensii din Romania.
"In perioada in care lucrati in mod legal pe teritoriul altui stat membru, nu este necesar sa ramaneti asigurat in sistemul public de pensii din Romania, prin incheierea unui contract de asigurare facultativa cu casa teritoriala de pensii de la locul de domiciliu sau de resedinta, avand in vedere principiul totalizarii perioadelor de asigurare la acordarea drepturilor de pensie", se precizeaza pe site-ul CNPP.
Cu toate astea, persoanele care incheie un astfel de contract de asigurare facultativa vor beneficia de valorificarea contributiilor aferente contractului, mentioneaza aceeasi sursa.
De asemenea, daca o persoana locuieste in alt stat membru, aceasta nu este nevoita sa vina in Romania pentru depunerea cererii de pensionare. Cererea se depune in statul de domiciliu.
Cum se poate transfera o pensie in strainatate?
Persoanele care beneficiaza in Romania de pensie si care sunt stabilite in strainatate isi pot primi pensia in statul in care locuiesc.
"Incepand cu anul 2008, beneficiarii sistemului public de pensii din Romania stabiliti in strainatate pot primi pensia pe teritoriul statului de domiciliu, Casa Nationala de Pensii Publice asigurand plata pensiilor prin Citibank Europe plc., Dublin – sucursala Romania", este explicat pe site-ul CNPP.
Pentru a transfera in strainatate drepturile de pensie este necesara:
- deschiderea unui cont la orice banca de pe teritoriul statului de domiciliu şi
- comunicarea detaliilor bancare (adresa completa a beneficiarului, denumirea si adresa bancii beneficiarului, codul SWIFT/BIC al bancii beneficiarului, daca e cazul, precum si numarul de cont international bancar) catre institutia platitoare (casa teritoriala de pensii in evidenta careia se afla dosarul de pensie) prin intermediul declaratiei de transfer.
"Declaratia de transfer in strainatate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii, insotita de documentul care confirma detaliile bancare si de copia actului de identitate al titularului care atesta domiciliul sau actual, se pot depune direct de catre titularul drepturilor sau prin mandatar desemnat cu procura speciala la sediul casei teritoriale de pensii in a carei evidenta se afla dosarul de pensie", mai precizeaza reprezentantii CNPP.
Totodata, exista si posibilitatea trimiterii acestor documente prin posta sau e-mail.
Nota: Romania are incheiate acorduri si conventii bilaterale privind recunoasterea perioadelor de munca si cu anumite state din afara UE si a SEE, cum ar fi Ucraina, Rusia, Turcia, Moldova sau Canada.
Comentarii articol (42)