CAS
Contribuția la pensie e datorată pentru veniturile salariale și cele asimilate salariilor, potrivit Codului fiscal, de către angajat, din venitul său brut. Există însă două excepții în care angajatorii mai plusează și ei pe lângă ce datorează angajatul cu anumite procente calculate la salariul brut, așa cum reiese din enumerare de mai jos.
Concret, cotele de CAS valabile în 2021 sunt:
- 25% - cotă datorată exclusiv de salariat, pentru condiții normale de muncă;
- 4% - cotă suplimentară datorată exclusiv de angajator, dacă este vorba de condiții deosebite de muncă;
- 8% - cotă suplimentară datorată exclusiv de angajator, dacă este vorba de condiții speciale de muncă.
De asemenea, salariații din domeniul construcțiilor datorează în anul 2021 o cotă redusă de CAS, de 21,25%, dacă au venituri lunare brute între 3.000 și 30.000 de lei.
Notă: Când vorbim de domeniul construcțiilor, în contextul unor facilități fiscale adoptate la finalului lui 2018, sunt avute în vedere, de fapt, anumite tipuri de activități - detalii, aici.
CASS
Contribuția la sănătate este, alături, de CAS, datorată de angajat, din salariul său brut. Ea are o cotă unică de 10% (aici angajatorul nu mai plusează cu nimic, ca în cazul CAS-ului pentru condiții speciale sau deosebite de muncă).
În cazul angajaților din construcții, în perioada 2019-2029 nu se datorează această contribuție, aceștia fiind scutiți de la plata CASS, conform Codului fiscal. Totuși, numai dacă au venituri lunare brute între 3.000 și 30.000 de lei.
Atenție! Încă de la începutul anului 2020, CAS-ul și CASS-ul la contractele part-time se calculează proporțional cu veniturile acordate, nu la normă întreagă.
CAM
Contribuția asiguratorie de muncă este singura datorată de angajator dintre cele trei, potrivit Codului fiscal, înglobând fostele contribuții pentru șomaj, concedii medicale, riscuri profesionale și creanțe salariale.
CAM are o cotă de 2,25%, existând o singură excepție legală, cea din domeniul construcțiilor, unde avem o cotă redusă de 0,3375%. Totuși, angajatorii din acest domeniu sunt forțați și în 2021 să aplice cota generală, neredusă, întrucât excepția a fost introdusă fără acoperire, mai exact, Guvernul având nevoie să obțină de la Uniunea Europeană undă verde pentru acest ajutor de stat. Abia apoi, după stabilirea și aprobarea schemei de ajutor de stat, va putea fi calculată și plătită CAM redusă pentru domeniul construcțiilor. Până la acest moment, nu există niciun avans al Guvernului pe tema oferirii acestei reduceri.
Important! Sintagma "datorat/ă de" folosită în lege nu ar trebui să inducă în eroare, întrucât ea nu se referă la cine virează efectiv contribuția. Obligația de virare a acestor taxe la stat revine întotdeauna angajatorului. Pentru nereținerea sau reținerea și neachitarea integrală a contribuțiilor, Codul de procedură fiscală prevede că angajatorii pot fi sancționați contravențional, în funcție de cuantumul obligațiilor fiscale sustrase de la plată, cu sume între 1.000 și 27.000 de lei.
CAS, CASS și CAM trebuie declarate și achitate lunar către stat până la data de 25 a lunii următoare celei în care se plătesc veniturile salariale. Prin excepție, declararea și plata se pot face trimestrial de către anumite categorii de entități.
Raportarea se face online cu ajutorul „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” (adică formularul 112). Contribuțiile se achită în conturile de plată puse la dispoziție pe site-ul Fiscului.
Perspective
În mod oficial, adică la nivel de proiect de act normativ, nici Guvernul, nici Parlamentul nu au înaintat nimic concret în ultima perioadă pe tema taxării muncii. În programul de guvernare al actulului Executiv regăsim însă câteva chestiuni ce țin de taxarea muncii:
(1) revizuirea sistemului de impozitare a muncii, în special pentru a combate munca la negru (nu este indicat nimic în mod special însă);
(2) elaborarea unui studiu de impact în 2021 privind posibile facilitați fiscale în vederea reformării impozitării muncii, inclusiv reducerea contribuțiilor și impozitelor pe echivalentul salariului minim, și începând cu anul 2022 pilotarea pentru doi ani pe un sector al economiei cel mai bine plasat în urma studiului de impact; decizia privind prelungirea și/sau generalizarea măsurii se va lua în funcție de rezultatele înregistrate în urma pilotării la doi ani de la intrarea în vigoare în condițiile unui deficit sub 3% sau doi ani de creștere economică peste potential;
(3) creșterea cotei din CAS care se duce la Pilonul II de pensii (de la 3,75%, cât este în prezent, după transferul contribuțiilor sociale în sarcina angajaților, până la 4,75% în 2024),