ACCES PREMIUM
De ce premium?
Se schimbă regulile controalelor ITM: De duminică, inspectorii pot cere actele de muncă și înainte să vină la verificări
Introducerea posibilității de a încheia actele de muncă în format electronic, semnate cu semnătură electronică, vine și cu noi reguli de control pentru inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri). Astfel, de duminică, inspectorii pot cere angajatorului în avans actele de muncă semnate electronic, înainte să vină efectiv la control. Totodată, avem o precizare clară că inspectorii sunt obligați să accepte actele semnate electronic, fără să le ceară și în format tipărit.
Articolul continuă mai jos
Legea 208/2021 va modifica prevederile Codului muncii în data de 25 iulie 2021,
aducând unele simplificări la posibilitatea recent introdusă de a semna cu semnătură electronică actele de muncă încheiate între angajator și salariații săi.
Printre aceste măsuri avem și o regulă nouă ce ține de controalele desfășurate de ITM-uri la angajatori. Inspectorii de stat
pot cere în avans actele de muncă semnate electronic, atunci când plănuiesc să deruleze un control la un angajator.
„La solicitarea acestora (organele de control competente - n. red.), documentele încheiate cu semnătura electronică pot fi transmise în format electronic și anterior efectuării controlului”, scrie în noua lege.
Totodată, s-a introdus o clarificare referitoare la forma în care trebuie să fie documentele de muncă pe care angajatorul trebuie să le prezinte la un control al ITM-ului. Pentru că lucrurile nu erau clare în Codul muncii, s-a prevăzut că,
la verificări, inspectorii de stat sunt obligați să accepte în format electronic actele de muncă semnate electronic. Astfel, inspectorii
nu mai pot cere și formatul tipărit al acelorași documente.
„Organele de control competente au obligația de a accepta, pentru verificare și control, contractele individuale de muncă și actele adiționale, precum și înscrisurile/documentele din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă încheiate în format electronic, cu semnătura electronică, potrivit legii, fără a le solicita și în format letric”, scrie în Legea 208/2021.
Anterior, deși acest lucru nu reieșea clar din Codul muncii,
specialiștii consultați de redacția avocatnet.ro au lămurit că inspectorii erau oricum obligați să accepte forma electronică a actelor de muncă.
În esență, angajatorii pot semna electronic
avansat sau calificat contractele de muncă și actele adiționale. Pentru acte mai puțin importante, părțile pot folosi chiar și semnătura electronică simplă.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)