Dantes Nicolae Bratu, inspectorul general de stat al IM, a explicat, într-o informare de presă, că acțiunile celor două instituții vor viza angajatori selectați în baza unor criterii de risc, iar relevanța criteriilor va fi testată în cadrul unor controale făcute la contribuabilii selectați prin eșanționare.
"Câteva dintre activitățile ce urmează a fi desfășurate în baza planurilor comune de acțiune vor consta în: stabilirea unui eșantion de contribuabili reprezentativi din perspectiva riscului la conformare, pe baza analizelor de risc realizate asupra informațiilor/datelor disponibile, notificarea contribuabililor selectați cu privire la principalele obligații ce le revin pe linia utilizării forței de muncă și a consecințelor nerespectării acestora, urmată de demararea controalelor la nivel național la un eșantion reprezentativ de contribuabili dintre cei selectați și notificați. Pentru prima etapă, avem în vedere inițierea unor acțiuni pilot la nivelul Municipiului București și județului Ilfov, la contribuabili selectați”, a mai declarat șeful Inspecției Muncii.
Chiar dacă, în primă parte, vor fi vizate doar anumiți angajatori din municipiul București și județul Ilfov, toate companiile trebuie să ia în calcul și să se pregătească pentru un eventual control ANAF-IM.
În acest sens, specialiștii de la ONV Law au emis o serie de recomandări pentru angajatori:
- să aibă bine organizată întreaga documentație, inclusiv dosarele de personal, să fie la zi cu evidențele ținute și cu îndeplinirea obligațiilor declarative și de plată;
- să colaboreze cu inspectorii, punând la dispoziție cu promptitudine informațiile și documentele solicitate, într-o manieră ordonată și facil de înțeles, iar personalul responsabil să fie disponibil pentru a furniza orice explicații necesare (utile în acest context sunt informațiile din acest material);
- o atitudine cordială, binevoitoare, în vederea clarificării oricăror aspecte sesizate, este esențială;
- la finalul acțiunii de inspecție fiscală, să dea curs posibilității de formulare a unei opinii față de concluziile inspecției sau participare într-o audiență;
- în cazul în care se consideră că eventuale măsuri sau sancțiuni dispuse în urma inspecțiilor efectuate de autoritățile competente sunt nefundamentate, să contacteze în cel mai scurt timp specialiștii pentru a se asigura că se respectă termenul de contestare.
Acțiunile comune ANAF-IM sunt o urmare a reglementării și amendării muncii subdeclarate. În octombrie 2021, Codul muncii a fost modificat pentru a include o definiție a acestei munci, dar și pentru introducerea unei amenzi pentru angajatorii care folosesc o astfel de metodă pentru a-și plăti angajații.
Dacă în cazul unei inspecții a IM, angajatorii riscă amenzi cuprinse între 8.000 și 10.000 lei pentru fiecare persoană identificată, până la o valoare cumulată de 100.000 de lei, în cazul unui control ANAF, firme pot risca, pe lângă impunerea plății unor contribuții sociale și impozite din trecut pentru respectivii angajați a căror salarii au fost depistate ca fiind neconforme, chiar noi pedepsele aplicate pentru evaziune fiscală.