În contextul Legii nr. 76/2022, publicată azi în Monitorul Oficial și în vigoare de vineri, care prevede notificarea angajatorilor de către casele de pensii la cel mult cinci zile după emiterea deciziilor de pensionare, ne aducem aminte că în 2020, în vară, ministrul muncii la acea vreme anunța că a devenit funcțional un mecanism prin care angajatorii primesc un e-mail informativ de la casa de pensii cu o serie de informații utile pentru angajații care se pregătesc să iasă la pensie în următoarele trei luni. Adică despre formulare și sursa de unde le pot descărca sau despre actele necesare pe care trebuie să le aibă la îndemână precum carnet de muncă, adeverințe privind vechimea în muncă, diplome de studii etc.
Notificarea respectivă, primită înainte de pensionarea pentru limită de vârstă, vine în ajutorul în primul rând al angajaților, care își pot pregăti dosarele de pensionare din timp. Pentru ca informațiile să ajungă însă la angajatori, e necesară completarea în declarația D112 a adresei de e-mail. La vremea respectivă însă circa 30% dintre angajatori nu bifaseră această formalitate. Notificarea este relevantă însă și pentru angajatori, care au de la acel moment o imagine clară asupra momentul când ar înceta raportul de muncă (de drept).
Ne întoarcem acum la recenta Lege 76, care, teoretic, intră în vigoare la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial, adică pe 8 aprilie. “Casa teritorială de pensii emitentă comunică angajatorului o informare cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parțială sau de invaliditate. Informarea va cuprinde numele și prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare, precum și data emiterii acesteia”, apare, concret, în noua lege. Iar asta, în cinci zile de la data emiterii deciziei, care până acum a fost comunicată doar pensionarului.
Așa cum suntem obișnuiți deja, ne putem aștepta însă ca legea să nu se și aplice efectiv chiar de la momentul intrării în vigoare, adică din 8 aprilie, întrucât casele de pensii vor avea nevoie de timp pentru a-și pune la punct modalitatea în care vor face aplicarea acestei legi. Totuși, dacă mecanismul de notificare va funcționa precum cel de mai sus, aplicat din august 2020, atunci doar angajatorii care au furnizat o adresă de e-mail vor primi de veste cu privire la deciziile de pensionare.
În Codul muncii scrie că un contract de muncă încetează de drept:
- la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter excepțional, pentru salariata care optează în scris pentru continuarea executării contractului individual de muncă, în termen de 30 de zile calendaristice anterior împlinirii condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la vârsta de 65 de ani;
- la data comunicării deciziei de pensie în cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate parțiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare;
- la data comunicării deciziei medicale asupra capacității de muncă în cazul invalidității de gradul I sau II.
Practic, acesta ar fi și motivul din spatele Legii nr. 76/2022, potrivit inițiatorilor proiectului - acela de a înștiința firma cât mai aproape de momentul emiterii deciziei de pensionare și, mai spuneau inițiatorii, să se evite situațiile de cumulare a veniturilor din pensii cu cele salariale.
În practică însă, specialiștii de dreptul muncii au atras atenția întotdeauna angajatorilor că nu trebuie să aștepte deciziile de pensionare pentru limită de vârstă ca să constate încetarea de drept a contractelor. Sublinierea este implicită, în art. 56 alin. (1) lit. c) scriind clar că încetarea de drept operează „la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter excepțional, pentru salariata care optează în scris pentru continuarea executării contractului individual de muncă, în termen de 30 de zile calendaristice anterior împlinirii condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la vârsta de 65 de ani”.
Dar pentru toate celelalte cazuri menționate este relevant momentul emiterii deciziei de pensionare - în cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate parțiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare.
Tot legat de operarea încetării de drept a contractului de muncă, firmele trebuie să nu piardă din vedere că trebuie să se facă o constatare pe hârtie a situației ce duce la încetarea contractului, cerută de Codul muncii. Constatarea trebuie să se facă în termen de cinci zile de când a operat acel fapt și îmbracă forma unei decizii scrise, semnate de angajator, ce trebuie comunicată salariaților cu pricina în cinci zile lucrătoare.
În fine, e posibil ca un salariat să aibă suspendat contractul de muncă, din motivele prevăzute de lege - în această situație, dacă apare o situație de încetare de drept a contractului de muncă, atunci aceasta din urmă va prevala, iar nu cauza de suspendare. Cu alte cuvinte, nu se va aștepta reluarea raportului de muncă din suspendare și constatarea apoi a cazului de încetare de drept a raportului de muncă.