Legea 76/2022, care modifică articolul 106 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice și care intră în vigoare din 8 aprilie, va obliga casele teritoriale de pensii să trimită angajatorilor, în paralel cu răspunsul trimis către salariații acestora ce solicită pensionarea, o informare privind emiterea unei decizii de pensionare.
Mai exact, angajatorii vor fi informați de emiterea unei decizii ce vizează unul dintre angajați atunci când vine vorba despre pensionarea pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parțial sau de invaliditate.
“Casa teritorială de pensii emitentă comunică angajatorului o informare cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parțială sau de invaliditate. Informarea va cuprinde numele și prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare, precum și data emiterii acesteia”, apare, concret, în lege.
Termenul în care vor trebui anunțați angajatorii de emiterea unei decizii de pensionare pentru unul dintre salariați este de cinci zile de la data emiterii deciziei.
Anterior modificărilor aduse de Legea 76/2022, decizia de pensionare se comunica, potrivit Legii 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, doar persoanei care cere pensionarea, fără ca angajatorului să-i fie comunicat faptul că a fost emisă o asemenea decizie pentru unul dintre angajați.
“Această completare a textului de lege se impune a fi facută, deoarece contractele individuale de muncă încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, (...) decizia de pensionare fiind comunicată doar angajatului, angajatorul poate lua cu întârziere sau deloc la cunoștință de emiterea acesteia, fiind astfel în culpă cu privire la neemiterea deciziei de constatare a încetării de drept a contractului individual de muncă”, subliniau inițiatorii în expunerea de motive ce a însoțit legea în stadiul de proiect.
În plus, inițiatorii susțineau că o altă implicație a faptului că angajatorul nu știe că s-a emis o decizie de pensionare pentru unul dintre salariați este că, pentru o perioadă, veniturile obținute din salariu se cumulează cu cele din pensia anticipată sau pensia anticipată parțial, lucru interzis de actuala Lege a pensiilor.
Începând din vara lui 2020, angajatorii din România care au trecut o adresă de e-mail validă în declarația fiscală 112 primesc un e-mail informativ de la casa de pensii cu o serie de informații utile pentru angajații care se pregătesc să iasă la pensie în următoarele trei luni. Măsura vizează doar pensionarea pentru limită de vârstă.