Un proiect de lege recent depus la Senat propune unificarea reglementărilor privind parcările publice și private, în prezent dispersate în șapte acte normative. Inițiatorii subliniază necesitatea acestei abordări unitare din cauza creșterii numărului de autovehicule și a urbanizării accelerate. Proiectul definește clar parcările private și publice, stabilind reguli specifice pentru fiecare, în special în ceea ce privește autonomia proprietarilor de parcări private în gestionarea accesului. Citește articolul
Recent, a fost înregistrată la Senat o propunere legislativă prin care se prevede ca „regula fermoarului”, ce înseamnă, de fapt, intrarea alternativă pe o bandă a mașinilor în cazul îngustării drumului, să devină o normă obligatorie de circulație, nu doar o practică de conducere defensivă. Propunerea prevede, de asemenea, ca nerespectarea acestei reguli să fie sancționată cu amenzi de peste 600 de lei.
Citește articolulÎn cazul în care unele dintre datele ce apar în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) se modifică, indiferent dacă este vorba despre schimbarea culorii mașinii, înlocuirea motorului sau instalarea unui sistem GPL, proprietarul mașinii trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru actualizarea documentului. Nerespectarea acestei obligații poate duce la amenzi de până la 1.620 de lei, iar pentru persoanele juridice, sancțiunile sunt semnificativ mai mari. Citește articolul
Mai multe mituri legate de Codul rutier care circulă în spațiul public nu au bază în legislația momentului. De pildă, de principiu, nu este legală parcarea mașinilor pe trotuar, chiar dacă rămâne cel puțin un metru liber pentru trecerea pietonilor, iar polițiștii rutieri îi pot sancționa și pe pietoni, nu doar pe șoferi. Citește articolul
Rovinieta, respectiv taxa ce trebuie plătită pentru a putea circula pe rețeaua de drumuri din afara localității de domiciliu, poate fi cumpărată din oficiile poștale, benzinării, dar și online ori prin SMS. În 2024 au apărut mai multe schimbări în legătură cu rovinietele, inclusiv unele legate de perioadele de valabilitate a acestora, dar și de plata prin SMS sau online. Citește articolul
Recent, Registrul Auto Român (RAR) a publicat un raport privind controalele desfășurate anul trecut în trafic, atât de către inspectorii RAR, cât și de echipele mixte RAR-Poliția Română. Printre numeroasele nereguli constatate, au fost depistați și șoferi care circulau cu ITP fals. Context în care amintim că utilizarea unor înscrisuri falsificate în scopul producerii de consecințe juridice atrage răspunderea penală. Citește articolul
Codul rutier obligă proprietarii vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România să dețină pentru acestea o asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, adică o poliță RCA valabilă. În cazul în care circulă cu o mașină pentru care nu au o poliță RCA valabilă, șoferii riscă amenzi de mii de lei și reținerea certificatului de înmatriculare a autovehiculului. Citește articolul
Sistemul de monitorizare a traficului, numit e-SIGUR, permite sancționarea automată a șoferilor care încalcă legislația rutieră, amenzile fiind trimise direct la domiciliul acestora. Odată cu înștiințarea privind abaterea, proprietarului mașinii surprinse de sistemul e-SIGUR i se cer datele șoferului, iar dacă acesta furnizează date incorecte, i se poate întocmi dosar penal pentru fals în declarații, deoarece aparatele radar folosite în cadrul sistemului de monitorizare a traficului înregistrează evenimentele la calitate ridicată, ce permite identificarea conducătorilor auto. Citește articolul
Începând de anul trecut, posesorii permisului de conducere categoria B pot conduce, în anumite condiții, scutere și motociclete de până la 125 centimetri cubi, sub rezerva absolvirii unui curs practic. Pentru a vedea care este succesul modificărilor legislative care oferă această înlesnire șoferilor, avocatnet.ro a contactat câteva școli de șoferi. Din discuțiile purtate cu reprezentanții acestora se poate desprinde o concluzie evidentă: interesul șoferilor de a merge pe două roți este direct proporțional cu gradul de aglomerare a traficului din orașele lor de reședință. Citește articolul
Atunci când duc mașina în service, proprietarii au dreptul de a asista la reparația mașinii, potrivit legislației în vigoare. De fapt, service-urile auto trebuie să dea celor ce-și duc mașina acolo posibilitatea să asiste, direct sau printr-un sistem audio-video, la activitățile de reparații sau întreținere pe care le efectuează angajații acestora. Citește articolul