Presiunile apărute pe piața energiei în 2021, care au generat creșterea accelerată a prețurilor, au dus la implementarea unor măsuri specifice în majoritatea țărilor europene, în principal pentru protecția consumatorilor. Și România a adoptat astfel de măsuri, în toamna anului trecut, cum ar fi plafonarea prețurilor la energie, compensarea parțială de către stat a facturilor la energie electrică și gaze naturale, însă acestea au fost gândite ca soluții temporare, pentru depășirea iernii, aplicabile până la sfârșitul lunii martie 2022. Dar conflictul izbucnit la sfârșitul lunii februarie în Ucraina a adus noi provocări și a prelungit tensiunile în piața de energie. Citește articolul
Pentru că au apărut mai multe schimbări în domeniu spre sfârșitul lui 2021, autoritățile vor să modifice, printr-un proiect de ordin publicat vineri de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (MMSS), și normele metodologice privind reducerea la jumătate a tarifului la energia termică, gaze naturale și electricitate pentru cei ce au domiciliul în Delta Dunării sau în unele localităţi din Munţii Apuseni, astfel ca noile reguli să se poată aplica efectiv. Citește articolul
Clienții casnici și noncasnici vor beneficia de facturi reduse la energie și în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, conform unei ordonanțe de urgență a Guvernului ce a fost oficializată azi. Practic, autoritățile vor continua să ajute persoanele fizice și juridice să facă față creșterilor de prețuri pentru furnizarea de gaze naturale și electricitate. Citește articolul
După cum a fost stabilit în 2020, clienții casnici ce doresc să se racordeze la rețeaua de energie electică sau gaze naturale o pot face gratuit. La sfârșitul anului 2021, autoritățile au modificat legislația energiei electrice și a gazelor naturale, unele dintre schimbări vizând racordarea clienților casnici la aceste utilități. Acum, printr-un ordin al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) oficializat azi, apare regulamentul de branșare la rețeaua de gaze naturale a clienților casnici, ceea ce face posibilă aplicarea noilor reguli, dar nu și în cazul electricității. Noile reguli se aplică cererilor de branșare la gaze depuse de la începutul anului. Citește articolul
Noua schemă de ajutor pentru clienții noncasnici, ce implică reducerea facturilor de energie prin plafonarea prețurilor aplicate de furnizori, va fi ajustată de parlamentari pentru a include și clienții noncasnici care sunt chiriași. Schema veche se aplica numai la cerere și numai titularilor contractelor de furnizare. Citește articolul
După trei luni de aplicare a schemei inițiale de reducere a facturilor la energie, Guvernul a schimbat regulile începând cu data de 1 februarie 2022, iar clienții noncasnici beneficiază din oficiu de noua schemă, fără să mai fie nevoie să depună cereri la furnizori. Acest lucru reiese indirect din noile norme procedurale oficializate marți de Ministerul Energiei. Concret, de la o schemă ce prevede exceptarea, la cerere, de la plata unor dări se trece la o schemă de plafonare a prețurilor, ce se aplică automat. Citește articolul
Reducerea cotei de TVA la energie și aplicarea măsurilor de plafonare și compensare a prețului la electricitate și gaze naturale și în iarna viitoare sunt două dintre cele cinci măsuri propuse acum de parlamentari, printr-un proiect pus în dezbatere la Senat marți, pentru reducerea facturilor la aceste categorii de utilități. Interesant este faptul că un proiect asemănător, care conține tot măsuri pentru contracararea scumpirilor la energie, așteaptă acum votul decisiv al deputaților, după ce, în decembrie 2021, a fost respins de senatori. Citește articolul
Cei ce vor să aducă în atenția Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) o situație urgentă, de pildă, debranșarea de la electricitate sau gaze naturale pentru facturi calculate greșit ori în situația în care este pusă în pericol sănătatea oamenilor, au de-acum la dispoziție pentru asta un număr de WhatsApp, potrivit unui anunț de azi al instituției. Totuși, trimiterea sesizărilor către ANPC în acest mod nu elimină necesitatea formulării unei reclamații oficiale. Citește articolul
Cei ce vor dori să schimbe furnizorul de energie electrică sau gaze naturale vor trebui să aștepte pentru asta mai puțin de 21 de zile, cât este termenul maxim în prezent, și vor putea verifica online, în orice moment, ce se-ntâmplă cu cererea lor sau în ce stadiu este acest proces. Pentru asta, autoritățile trebuie să implementeze, până la jumătatea anului, un proiect cu finanțare europeană, ce are ca scop simplificarea procedurilor administrative pentru schimbarea furnizorilor de electricitate sau gaze, prin realizarea unei platforme informatice ce va conține datele tuturor clienților și furnizorilor din țara noastră. În plus, printr-un ordin publicat chiar azi în Monitorul Oficial, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit regulile de funcționare a platformei, astfel că se mai face un pas în direcția operaționalizării ei. Citește articolul
Începând cu 1 februarie se va aplica o nouă schemă de plafonare a tarifelor la gaze și electricitate, iar limita de consum de la care se va aplica aceasta va crește, potrivit unei ordonanțe publicate miercuri în Monitorul Oficial. Schema se va aplica atât persoanelor fizice, cât și consumatorilor non-casnici. După cum a subliniat ministrul energiei, noua schemă de plafonare și compensare a facturilor la energie, mai avantajoasă pentru consumatori, nu se va putea aplica retroactiv, adică și pentru lunile anterioare intrării în vigoare a noilor reguli. Citește articolul