Unele persoane sunt tentate, atunci când vor să achiziționeze un bun, să le cumpere de la o altă persoană fizică care nu mai folosește bunul, nu de la un comerciant. Cumpărarea unor produse la mâna a doua are ca prim avantaj prețul plătit pentru respectivul bun, care, de cele mai multe ori, este mai mic decât cel pe care trebuie să-l plătească cumpărătorul pentru achiziția aceluiași bun dintr-un magazin.
Suplimentar, unii vânzători reușesc să sporească interesul pentru respectiv bun punând la bătaie și un certificat de garanție valid al acestuia. Totuși, este posibil ca cel ce cumpără un astfel de bun să beneficieze de garanția produsului la mâna a doua? Răspunsul la această întrebare ne-a fost furnizat de un specialist ECC România.
Astfel, potrivit Irinei Chirițoiu, director executiv al ECC România, „vânzarea unui bun între două persoane fizice nu intră în sfera protecției consumatorilor și, automat, nici sub incidența legilor din acest domeniu”.
După cum sublinează directorul ECC România, dacă ne bazăm pe prevederile Codului civil, odată cu cu bunul vândut, vânzătorul transmite și drepturile accesorii pe care le-a deținut, așa după cum este, de exemplu, dreptul la garanția legală a bunului, despre care am scris și noi aici. În realitate, lucrurile nu sunt așa de simple. Mai exact, în baza garanției, cumpărătorul va putea să repare bunul, dar cam atât. Adică, dacă se pune problema înlocuirii bunului sau returnarea banilor, cumpărătorul bunului la mâna a doua va întâmpina dificultăți majore și, cel mai probabil, nu-l va putea înlocui.
“Produsul poate fi acceptat în service pe baza bonului și a garanției și reparat, dar dacă produsul nu se mai poate repara și trebuie înlocuit sau trebuie restituită suma de bani, lucrurile se complică, pentru că înlocuirea și restituirea se face de către comerciant și nu de service. Garanția este dată de comerciant produsului, dar dreptul de înlocuire sau restituire a banilor îi revine consumatorului, conform relației directe/ contractuale pe care o are cu comerciantul de la care a cumpărat produsul”, clarifică Irina Chirițoiu.
Tot aceasta ne mai spune și că “mai apare o situație: dacă produsul a fost achitat de cumpărătorul numărul 1 cu banii jos și a primit un bon fiscal și o garanție pe care scrie doar numele produsului și codul aferent, atunci nu este nicio problemă, dar dacă cumpărătorul numărul 1 achită cu cardul și astfel îi apare numele pe bon/ factură, atunci e clar că în sistemul comerciantului el apare drept cumpărător și nu al doilea cumpărător. Și, atunci, ne aflăm în situația în care cumpărătorul numărul 2 trebuie să facă dovada că a luat de la cumpărătorul numărul 1 produsul”.
“În astfel de cazuri ar fi bine să se finalizeze tranzacția dintre persoanele fizice printr-un acord scris prin care se cedează toate drepturile și obligațiile către cumpărătorul numărul 2 -- asta ca să nu existe probleme ulterioare”, ne recomandă directorul ECC România.
Comentarii articol (0)