Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 76/2020, document oficializat vineri și care se aplică deja, este cea care abrogă Legea nr. 207/2016 privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern, act normativ ce stabilea interdicția promovării unor produse destinate hrănirii și îngrijirii bebelușilor. Legea ar fi trebuit să se aplice, într-o primă fază, începând cu luna mai 2017, dar termenul de aplicare a fost amânat până în această lună, iar acum a fost abrogată, astfel că măsurile conținute de aceasta nu se vor mai aplica.
Legea 207/2016 prevedea, mai exact, interdicția de a plasa (introducerea de imagini ale unui produs într-un program radio sau TV), de a face reclamă sau de a utiliza oricare alte forme de promovare a unor produse destinate hrănirii bebelușilor.
Concret, produsele care, începând cu luna mai 2020, nu mai puteau fi promovate erau înlocuitorii laptelui matern (formule de lapte praf), mâncarea pentru bebeluși, dar și biberoanele sau tetinele. Mâncare pentru bebeluși reprezintă, potrivit legii, “orice aliment lichid, semisolid sau solid destinat administrării sugarilor în primele 6 luni de viață sau fortifianți ai laptelui matern”.
Mai mult, Legea nr. 207/2016 stabilește și o serie de obligații suplimentare pentru producătorii de astfel de produse, respectiv obligația de a menționa pe etichetele produselor că laptele matern este cea mai bună hrană pentru bebeluși și că se recomandă alăptarea exclusivă cu lapte matern a sugarilor de până la șase luni.
Legea nr. 207/2016 privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern, act normativ care nu s-a aplicat până acum, deoarece termenul pentru intrarea lui în vigoare era luna mai a acestui an, a fost elaborat pentru a promova și încuraja alăptarea.
Apoi, pentru a armoniza pe deplin legislația națională privind marketingul înlocuitorilor laptelui matern cu cea europeană, autoritățile au propus schimbarea legislației din domeniu în două rânduri: în septembrie și decembrie 2019. Proiectele aduceau noutăți legate de excepțiile de la promovarea unor produse destinate bebelușilor, respectiv faptul că restricțiile privind reclama nu vizau alimentele destinate unor scopuri medicale speciale, adică a celor fără de care anumiți copii afectați de diverse boli nu pot supraviețui.
Totodată, angajații din sistemul de sănătate nu ar mai fi putut, potrivit celui mai recent proiect, oferi sau promova către gravide, mame de sugari sau familiile acestora, direct sau indirect, produsele destinate hrănirii bebelușilor. Pentru nerespectarea acestor noi reguli, persoanele fizice ar fi trebuit să primească amenzi cuprinse între 500 și 1.000 de lei, iar în cazul firmelor, amenzi de până la 100.000 de lei.
Comentarii articol (1)