Noul ministru al muncii a adus recent în discuție durata exagerată a procedurilor de soluționare a dosarelor de pensie, unde termenul legal de 45 de zile e cu mult depășit, ajungându-se și până la jumătate de an de așteptare.
Termenul legal de 45 de zile, prevăzut de Legea nr. 263/2010 (Legea pensiilor) ar trebui depășit doar cu cele cinci zile prevăzute de aceeași lege pentru comunicarea deciziei de la momentul când e adoptată o decizie.
Ce are însă de făcut asiguratul, cel care așteaptă prea mult soluționarea cererii sale? Legea nu prevede decât recurgerea la judecător. Asiguratul care e prejudiciat de așteptarea aceasta se poate adresa instanței în a cărei rază teritorială își are domiciliul (la tribunal).
"Cererile îndreptate împotriva CNPP sau împotriva caselor teritoriale de pensii, având ca obiect drepturile de pensie, indemnizații și pensii de serviciu prevăzute prin legi cu caracter special, se adresează instanței în a cărei rază teritorială își are domiciliul reclamantul", scrie în Legea pensiilor.
În cadrul CNPP mai funcționează și Comisia Centrală de Contestații, însă din atribuțiile acesteia nu reiese că asiguratul poate să i se adreseze cu o plângere apropo de timpul lung petrecut în așteptarea soluției pe dosarul de pensie. La Comisie se poate însă contesta decizia dată (modelul contestației, aici).
"Am primit semnale că sunt întârzieri în calculul pensiilor. Legea prevede foarte clar un termen de 45 de zile de la înregistrarea dosarului până la emiterea deciziei şi până la efectuarea plăţii, dar aceste 45 de zile sunt cu mult depăşite. Problema este că pensionarului nu i se explică de ce apar aceste întârzieri şi nici nu are o siguranţă cu privire la termenul maxim în care i se va răspunde şi i se va procesa dosarul respectiv şi i se va calcula şi efectua plata pensiei respective. Oamenilor nu li se explică de ce există aceste întârzieri, în multe situaţii sunt trataţi cu aroganţă, în sensul în care oamenii nu primesc alt răspuns decât «Dacă nu vă convine să ne daţi în judecată!», ceea ce denotă o atitudine arogantă şi implicit o lipsă de respect faţă de om", a declarat Violeta Alexandru, actualul ministru al muncii, conform Agerpres.
Faptul că singura calea pentru asiguratul pus să aștepte la nesfârșit e să se adreseze judecătorului este însă doar o parte a discuției. Și în ipoteza în care instanța îi dă dreptate și se acoperă prejudiciul produs de întârzierile în soluționarea dosarului, problemele sunt unele de nivel intern și nu se vor soluționa la nivelul CNPP printr-o decizie a unei instanțe.
Pe de altă parte, asiguratul care se consideră prejudiciat de un funcționar al casei de pensii și care are de-a face cu o conduită neprofesională a unui funcționar ar trebui să sesizeze aceste conduite comisiilor de disciplină care se ocupă cu analiza abaterilor disciplinare ale funcționarilor.
Potrivit HG nr, 1344/2007, comisia de disciplină poate fi sesizată de orice persoană care se consideră vătămată prin fapta unui funcționar public. Sesizarea se poate depune la registratura autorității/instituției unde lucrează funcționarul. Decizia comisiei de disciplină este adusă ulterior la cunoștința petentului.
Comentarii articol (8)