1. Sancționarea comportamentului agresiv. Printre altele, în categoria comportamentului agresiv în trafic sunt incluse schimbarea frecventă și în forță a benzilor de circulație, cu scopul de a depăși o mașină sau un șir de vehicule, întoarcerea mașinii prin folosirea frânei de ajutor (sau de mână, așa cum e cunoscută), folosirea excesivă a claxonului sau a semnalelor luminoase (flash-uri), mersul pe o roată, în cazul motocicletelor etc. În cazul comportamentului agresiv în trafic, ordonanța de Guvern stabilește sancțiuni progresive, în funcție de gravitatea faptelor, care se pot traduce în amenzi și suspendarea permisului auto.
2. Sancțiune suplimentară pentru întoarcerea pe autostradă sau mersul pe contrasens. Până duminică, cei ce întorceau mașina pe autostradă sau mergeau pe contrasens riscau doar amendarea (amenzi din clasa a IV-a de sancțiuni - 1.305 și 2.900 de lei). De-acum, acești șoferi primesc și sancțiunea suplimentară de suspendare a dreptului de a conduce timp de 120 de zile.
3. Mersul pe banda de urgență a autostrăzii, sancționat mai dur de-acum. Șoferii care obișnuiesc să meargă pe banda de urgență, din varii motive, riscă amenzi mai mari acum, respectiv cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei, față de 580 - 725 de lei, cât erau amenzile înainte. În plus, sancțiunea contravențională complementară privind punctele de penalizare (trei puncte de penalizare) a fost înlocuită cu suspendarea permisului de conducere timp de 90 de zile.
4. S-a mărit perioada de suspendare pentru nerespectarea regulilor la traversarea șinelor de tren. Actul normativ prevede și majorarea sancțiunii contravenționale complementare de suspendare a dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată.
5. Depășirile neregulamentare, pedepsite mai aspru. Prin ordonanța de față se stabilește majorarea a pedepselor pentru nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire de la 580 - 725 de lei, cât era înainte amenda, la 870 - 1.160 de lei, iar perioada de suspendare a permisului de conducere a fost mărită de la 30 la 60 de zile.
6. A apărut un nou prag de viteză pentru care se aplică o perioadă majorată de suspendare a permisului auto. Mai exact, de-acum, depășirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză înseamnă aplicarea unei perioade majorate de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv de 120 de zile.
7. Posibilitatea de suprapunere a perioadelor de suspendare a permisului auto a fost eliminată. În plus, a apărut posibilitatea de a susține testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație, care permite reducerea perioadei de suspendare, la orice serviciu al poliției rutiere.
8. Dacă nu trag frâna de mână sau nu lasă mașina "în viteză" când o parchează, șoferii pot primi puncte de penalizare. Concret, OG 1/2022 prevede că șoferul unei mașini ce staționează pe un drum public va trebui să se asigure, atunci când pleacă de lângă ea, că a acționat frâna de ajutor, a oprit motorul și a cuplat o treaptă de viteză, altfel riscă să fie sancționat.
9. A apărut interdicția conducerii unei mașini pentru cei cu permis străin care încalcă grav regulile de circulație. Actul normativ apărut recent reglementează, pe lângă toate cele amintite, și interdicția de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârșirea unor infracțiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.
10. Au fost stabilite datele de identificare ale șoferului ce trebuie transmise poliției de proprietarul mașinii. Concret, dacă nu proprietarul unei mașini este cel care a încălcat legislația rutieră, ci o altă persoană, primul va trebui să transmită autorităților numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reședința, numărul și seria actului de identitate.
Comentarii articol (15)