ACCES PREMIUM
De ce premium?
Lucia Tozaru, Redactor,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Acordarea unui avans din salariu: În ce documente ar trebui inclusă procedura aferentă pentru a nu crea discriminare între angajați
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Codul muncii reglementează acordarea salariului, iar detalii despre plata lui - o dată sau de două ori pe lună - trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă, însă, dacă vrea să ofere posibilitatea angajaților de a cere o sumă de bani în avans din salariul pe care îl va primi în perioada imediat următoare, prevederile referitoare la oferirea acestui acont ar trebui să se regăsească în regulamentul intern (RI) sau în contractul colectiv de muncă (CCM), dacă firmei i se aplică această obligație, apreciază specialiștii.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Cele două documente de muncă - RI sau CCM - ar trebui să conțină, potrivit Mariei Crișu, Payroll Manager Accace România, procedura de acordare a avansului, cuantumul lui, periodicitatea (de câte ori pe an poate fi acordat) și valoarea lui (în procente sau în cuantum fix).
“Evident, se poate discuta și despre o procedură a departamentului de salarizare, dar, în practică, nu recomandăm această variantă, întrucât poate genera discriminare între angajați”, subliniază Maria Crișu.
Citește și: Zilele de odihnă în plus în funcție de vechime: În ce documente de muncă trebuie să fie prezente
Pentru a exista o evidență clară a acordării acestor avansuri, ele trebuie să se regăsească în statul de plată, pe fluturașul de salariu, precum și în evidențele contabile ale societății.
Această evidență este extrem de utilă angajatorului pentru a recuperarea sumelor oferite în plus în situațiile în care salariatul care a primit un acont din salariu își dă demisia sau i se desface disciplinar contractul de muncă, la scurt timp după ce primește respectivele drepturi bănești.
“Avansurile necuvenite se rețin la data plății lichidării. În practică, atunci când angajatul urmează să plece din companie, i se calculează și drepturile aferente concediului de odihnă neefectuat. Prin urmare, avansul se reține din suma totală. Dacă suma datorată depășește suma pe care trebuie să o primească, va trebui efectuată o altă procedură. Respectiv, se va face notificare scrisă către angajat și, în cazul în care nu se recuperează prejudiciul, acesta poate fi dat în judecată pentru obținerea sumei respective. Recomandarea noastră este ca avansurile să nu depășească un anumit cuantum din salariu pentru a evita situații neplăcute”, subliniază specialista Accace România.
Util: Cum poți recupera sumele transferate din greșeală salariatului
O altă recomandare a Mariei Crișu este ca aceste avansuri să nu se dea fără aprobare din partea companiei sau a șefului direct, mai ales dacă este vorba de sume foarte mari: “Acest demers poate avea implicații legale - avansurile pot fi considerate împrumuturi pe termen scurt și interpretate ca fiind credite ale angajaților. Astfel de operațiuni sunt reglementate de BNR și este necesară obținerea unor autorizații specifice”.
În cazurile în care angajații solicită plata salariilor în avans, motivând apariția unor evenimente specifice (operații medicale, decese etc.), sumele de bani pot fi date sub formă de ajutoare din alte fonduri, deci nu din cel de salarii, în baza unor documente justificative. Aceste ajutoare sunt reglementate expres în Codul Fiscal și nu sunt impozabile.
“Evident, se poate discuta și despre o procedură a departamentului de salarizare, dar, în practică, nu recomandăm această variantă, întrucât poate genera discriminare între angajați”, subliniază Maria Crișu.
Citește și: Zilele de odihnă în plus în funcție de vechime: În ce documente de muncă trebuie să fie prezente
Pentru a exista o evidență clară a acordării acestor avansuri, ele trebuie să se regăsească în statul de plată, pe fluturașul de salariu, precum și în evidențele contabile ale societății.
Această evidență este extrem de utilă angajatorului pentru a recuperarea sumelor oferite în plus în situațiile în care salariatul care a primit un acont din salariu își dă demisia sau i se desface disciplinar contractul de muncă, la scurt timp după ce primește respectivele drepturi bănești.
“Avansurile necuvenite se rețin la data plății lichidării. În practică, atunci când angajatul urmează să plece din companie, i se calculează și drepturile aferente concediului de odihnă neefectuat. Prin urmare, avansul se reține din suma totală. Dacă suma datorată depășește suma pe care trebuie să o primească, va trebui efectuată o altă procedură. Respectiv, se va face notificare scrisă către angajat și, în cazul în care nu se recuperează prejudiciul, acesta poate fi dat în judecată pentru obținerea sumei respective. Recomandarea noastră este ca avansurile să nu depășească un anumit cuantum din salariu pentru a evita situații neplăcute”, subliniază specialista Accace România.
Util: Cum poți recupera sumele transferate din greșeală salariatului
O altă recomandare a Mariei Crișu este ca aceste avansuri să nu se dea fără aprobare din partea companiei sau a șefului direct, mai ales dacă este vorba de sume foarte mari: “Acest demers poate avea implicații legale - avansurile pot fi considerate împrumuturi pe termen scurt și interpretate ca fiind credite ale angajaților. Astfel de operațiuni sunt reglementate de BNR și este necesară obținerea unor autorizații specifice”.
În cazurile în care angajații solicită plata salariilor în avans, motivând apariția unor evenimente specifice (operații medicale, decese etc.), sumele de bani pot fi date sub formă de ajutoare din alte fonduri, deci nu din cel de salarii, în baza unor documente justificative. Aceste ajutoare sunt reglementate expres în Codul Fiscal și nu sunt impozabile.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
