Astfel, clienții care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale trebuie:
- să se adreseze furnizorului care a emis factura în vederea primirii de clarificări, acesta având obligația de a transmite explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real;
- după caz, dacă răspunsul primit nu este destul de clar, clientul final se poate adresa ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.
- să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
- să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
- să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor.
Potrivit Legii nr. 123/2012, pentru a primi înapoi banii de pe facturile deja plătite, clienților casnici care au plătit în plus cu peste 100 de lei li se va restitui de către furnizori suma în cauză, în termen de cinci zile de la emiterea facturii de regularizare.
De cealaltă parte, cei care au plătit în plus o sumă mai mică de 100 de lei nu își vor pierde banii, valoarea respectivă urmând să fie compensată în contul facturilor viitoare, informează ANRE.
În prezent, ANRE face controale la furnizorii de electricitate și gaze pentru a verifica dacă aceștia respectă:
- obligația privind emiterea de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației;
- obligația de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamațiile consumatorilor referitoare la facturi și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului;
- obligația de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal.
Comentarii articol (4)