Așa cum era schimbarea motivată de inițiatori, "având în vedere dificultățile de ordin practic generate ca urmare a interpretării neunitare a dispozițiilor legale privind circulația în sensul giratoriu, dar și pentru o mai bună precizie legislativă, se impune definirea noțiunii de intersecție cu sens giratoriu, precum și stabilirea regulilor de circulație aplicabile".
Astfel, regulamentul stabilește acum că intersecția cu sens giratoriu reprezintă o intersecție dirijată, semnalizată ca atare, prevăzută cu una sau mai multe benzi de circulație, în care circulația se desfășoară într-o singură direcție în jurul unei zone centrale.
Apoi, actul normativ stabilește că, în cazul intersecțiilor cu sens giratoriu, conducătorii de vehicule trebuie să respecte regulile privind circulația pe benzi, având obligația să semnalizeze din timp părăsirea intersecției și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.
Clarificarea regulilor circulației în sensul giratoriu, propusă și printr-un proiect legislativ
Înainte de apariția modificărilor prin HG, pentru a lămuri circulația în senul giratoriu, parlamentarii au propus, în octombrie 2022, modificarea Codului rutier, printr-un proiect de lege. Pentru că regulile circulației în sensurile giratorii au fost lămurite deja, e de așteptat ca parlamentarii să renunțe la proiectul de lege apărut în 2022.
Ca și în cazul hotărârii recente, proiectul legislativ vizează redefinirea sensului giratoriu. Concret, potrivit textului proiectului, un sens giratoriu reprezintă un drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie, care se intersectează succesiv cu drumuri secundare pe partea dreaptă.
Astfel, din viitoarea definiție a unui sens giratoriu s-ar putea elimina ideea, prezentă acum în Codul rutier, de intersecție. Mai exact, în Codul rutier se vorbește acum despre “intersecțiile în care circulația se desfășoară în sens giratoriu”.
Cum se încearcă clarificarea regulilor de circulație în sensul giratoriu? Prin introducerea, la circulația în sensul giratoriu, a obligațiilor existente în prezent la schimbarea benzilor de circulație.
La modul concret, conducătorul unui vehicul care execută o manevra de schimbare a direcției de mers, de ieșire dintr-un rând de vehicule staționate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulație sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp și să se asigure că o poate face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.
În plus, conducătorul unui vehicul trebuie să semnalizeze schimbarea direcției de mers pe întreaga durată a manevrei.
Nu în ultimul rând, pentru că se va renunța la a mai considera intersecție un sens giratoriu, se renunță la specificarea tipului de intersecție în care se încadrează un sens giratoriu: cu circulație nedirijată sau dirijată. În prezent, Codul rutier stabilește că în categoria intersecțiilor cu circulație dirijată sunt incluse și cele în care circulația se desfășoară în sens giratoriu.
Modificarea regulilor privind circulația în sensul giratoriu este necesară, potrivit inițiatorilor propunerii, deoarece “prevederile legale incidente în cazul circulaţiei în sens giratoriu sunt lipsite de claritatea necesară unor norme juridice (…), fiind susceptibile să dea naştere la numeroase interpretări din cauza cărora se produc accidente de circulaţie în sensurile giratorii şi sunt aplicate sancţiuni contravenţionale în mod neunitar, în funcţie de modul în care agentul constatator interpretează dispoziţiile legale în materia sensului giratoriu”.
De altfel, mai multe exemple de greșeli frecvente și lămuriri ale instanțelor în legătură cu circulația în sensul giratoriu se găsesc într-un material publicat de redacția noastră spre sfârșitul anului 2021.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, promulgat de președintele statului și publicat în Monitorul oficial.
Comentarii articol (33)