O situație des întâlnită în cazul intersecțiilor cu circulație în sens giratoriu este cea în care există două sau mai multe benzi, iar vehiculul care nu se află pe banda 1 intenționează să părăsească sensul giratoriu și, în mod greșit consideră că are prioritate față de cei care circulă pe banda 1 sau consideră fără temei că aceștia vor părăsi sensul giratoriu la prima ieșire.
În lipsa unor indicatoare sau marcaje care să indice benzile destinate fiecărei direcții încă din zona de preselecție ori chiar în interiorul sensului giratoriu, regula generală este privind circulația pe benzi și schimbarea direcției de mers.
Nefiind suficient de clar precizate regulile specifice circulației în sensurile giratorii, acestea sunt interpretate eronat inclusiv de către agenții constatatori, această afirmație fiind susținută și de instanțele care au pronunțat soluții în cazul sancțiunilor aplicate.
Un alt aspect foarte important în privința sensurilor giratorii este chiar distanța dintre străzile care se intersectează, adică intrările și ieșirile dintr-un sens giratoriu cu mai mult de două benzi.
Ajungem la concluzia că în sensurile giratorii în care distanța dintre prima și a doua ieșire, respectiv a doua și a treia și următoarele este sub 50 de metri în localități și 100 de metri în afara acestora, pătrunderea în sensul giratoriu pe banda doi cu intenția de a-l părăsi la prima ieșire reprezintă o încălcare a dispozițiilor legale, neexistând distanța minimă care ar permite schimbarea benzii/direcției de mers prevăzută de art. 107 alin (1) și (2) și art. 116 alin (2) din Regulamentul de Aplicare a OUG 195/2002.
Concret, dacă sensul giratoriu se află în afara localității și distanța dintre arterele de intrare/ieșire este de sub 100 de metri, pătrunderea în sensul giratoriu pe o altă bandă și nu pe banda 1 obligă conducătorii auto să schimbe succesiv benzile de circulație din 100 în 100 de metri.
În interiorul localităților distanța este de 50 de metri și în ambele situații, pe lângă semnalizarea intenției de a schimba direcția de mers conducătorii auto au obligația de a se asigura că manevra poate fi efectuată în siguranță și banda pe care urmează să o ocupe este liberă.
Sigur, nu în toate sensurile giratorii există această distanță minimă de 50 sau 100 de metri, după caz și nici nu au toate marcaje vizibile și/sau indicatoare care să permită încadrarea corectă a vehiculelor.
De asemenea, traficul intens din anumite intersecții în care circulația se desfășoară în sens giratoriu nici n-ar permite efectuarea acestor manevre în mod regulamentar. Acest aspect este de natură să conducă la concluzia că acolo unde sunt mai puțin de 50, respectiv 100 de metri între ieșiri, pentru a părăsi un sens giratoriu pe a doua ieșire conform dispozițiilor legale, conducătorii ar trebui să intre în intersecție pe banda 1 și să-și continue deplasarea pe acea bandă până la a doua ieșire.
O altă situație care poate fi interpretată eronat este cea în care conducătorul auto care se deplasează pe banda 1 nu intenționează să schimbe direcția de mers spre dreapta la prima ieșire, adică să părăsească sensul giratoriu și, pentru a-i avertiza atât cei care intenționează să pătrundă în intersecție că-și va continua deplasarea pe acea bandă în interiorul sensului, semnalizează stânga.
Putem spune că este un gest de bun simț, însă continuarea deplasării în interiorul sensului giratoriu fără a schimba banda de mers nu înseamnă schimbarea direcției de mers, chiar dacă sensul de deplasare este un cerc și asta presupune un viraj ușor la stânga. Așa cum nu semnalizăm în curbe atunci când rămânem pe banda pe care circulăm, nu putem semnaliza păstrarea benzii de circulație.
Deși manevra descrisă anterior fără a semnaliza (fiind imposibilă semnalizarea atunci când nu se schimbă banda ori direcția de mers) este regulamentară, ea poate fi interpretată de cei care urmează să intre în sensul giratoriu ca fiind intenția de a părăsi intersecția la prima ieșire, însă aceasta trebuie semnalizată corespunzător spre dreapta.
Astfel, atunci când în sensul giratoriu un vehicul care se deplasează pe banda 1 și nu semnalizează intenția de a-l părăsi (semnal dreapta), interpretarea corectă ar fi că el își va continua deplasarea în interiorul intersecției și ceilalți participanți la trafic au obligația de a-i acorda prioritate.
Dacă acesta părăsește sensul giratoriu fără a semnaliza această intenție va încălca dispozițiile legale, consecința fiind, cel mult sancționarea acestuia dacă este constatată fapta de un agent și întârzierea cu câteva secunde a intrării celorlalți participanți care intenționează să intre în intersecția cu sens giratoriu.
Dacă nu intenționează să părăsească sensul giratoriu și își continuă deplasarea, atunci va beneficia de prioritate, iar interpretarea eronată că aflându-se pe banda 1 reprezintă intenția de a părăsi intersecția la prima ieșire, în cazul unui accident reprezintă neacordarea priorității.
Într-o astfel de speță, instanța a precizat că „faptul că din punct de vedere al încadrării corecte pe benzile de circulație, părăsirea sensului giratoriu pe cea de-a patra ieșire echivalează cu deplasarea la stânga și impune conducătorilor auto să se încadreze pe banda a doua nu înseamnă că intrând în sens pe prima bandă și continuând deplasarea până la a patra ieșire petentul a efectuat un viraj la stânga, care presupune schimbarea direcției de mers. Dimpotrivă raportat la faptul că direcția de deplasare este un cerc, deplasarea spre stânga cercului nu presupune nici schimbarea direcției de mers, nici efectuarea unui viraj la stânga.”
Comentarii articol (13)