Deși sunt convins că foarte mulți conducători auto cunosc reglementările legale privind circulația „pe benzi”, așa cum este ea definită în Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 - Codul rutier și le și respectă, la fel de sigur este că zilnic întâlnim situații în care aceste reguli sunt încălcate.
Nu avem la dispoziție foarte multe porțiuni de drum public cu mai mult de trei benzi pe sens, însă atunci când se află pe un astfel de drum, conducătorii a două autovehicule care circulă în aceeași direcție, dar pe benzi diferite, și intenționează să se înscrie pe banda liberă dintre ei, cel care circulă pe banda din dreapta este obligat să permită celui care vine din stânga să ocupe acea bandă.
Regula nu este valabilă în cazul în care sunt mai puțin de trei benzi pe sens (două), atunci când se intră de pe banda de accelerare și nici în cazul în care conducătorul auto se repliază din depășire.
De asemenea, în cazul în care sunt mai mult de trei benzi pe sens, conducătorii auto care circulă pe o bandă care se sfârșește trebuie să permită trecerea vehiculelor care circulă pe banda pe care urmează să o ocupe după efectuarea manevrei.
Numerotarea benzilor de circulație pe fiecare sens se efectuează în ordine crescătoare de la marginea din partea dreapta a drumului către axa acestuia. În cazul autostrăzilor, banda de urgență nu intră în numerotarea benzilor de circulație.
Când circulația se desfășoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în funcție de intensitatea traficului și viteza de deplasare, având obligația să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil, cu excepția situațiilor în care prima bandă este destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane.
Situația în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă, în același sens de circulație, nu constituie depășire.
Conducătorii vehiculelor care circulă din sensuri opuse trebuie să păstreze între vehicule o distanță laterală suficientă și să circule cât mai aproape de marginea din dreapta a benzii de circulație respective.
La intersecțiile prevăzute cu indicatoare și/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcției de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcției de mers voite cu cel puțin 50 m înainte de intersecție și sunt obligați să respecte semnificația indicatoarelor și marcajelor.
La intersecțiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupă în mers, cu cel puțin 50 m înainte de intersecție, următoarele poziții:
- rândul de lângă bordură sau acostament, cei care vor să schimbe direcția de mers spre dreapta;
- rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcția de mers spre stânga. Când circulația se desfășoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenționează să vireze la stânga sunt obligați să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stângă;
- oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.
Banda de urgență - a puținelor autostrăzi pe care le avem - devine, în orele de vârf, bandă „prioritară” pentru cei care, așa cum precizat în prima parte a materialului, fie „nu au fost atenți”, fie „au uitat regulile de circulație”, fie „se grăbesc”.
Cu excepția autovehiculelor cu regim de circulație prioritară când se deplasează în acțiuni de intervenții sau în misiuni care au caracter de urgență, este interzisă circulația pe banda rezervată transportului public de persoane.
Și în cazul puținelor trasee pe care transportul public de persoane beneficiază de o bandă rezervată există aceeași problemă și chiar am fost surprins să constat că autobuzul STB se deplasa mai rapid pe celelalte benzi atunci când cea care îi era rezervată era deja ocupată de șoferii „neatenți”, „uituci” sau ceva mai „grăbiți”.
Nerespectarea regulilor privind circulația pe benzi constituie contravenție și se sancționează cu amendă.
Comentarii articol (4)