Ordonanta de urgenta nr.4/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 11.02.2008.
Avand in vedere ca reformarea sistemului administratiei penitenciare reprezinta o prioritate a Romaniei in scopul asigurarii drepturilor persoanelor private de libertate,
tinand seama de recentele modificari legislative din domeniul executarii pedepselor, respectiv intrarea in vigoare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, luand in considerare necesitatea stabilirii unor competente mai judicioase de gestiune a resurselor umane ale ministrului justitiei, directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor si ale directorilor unitatilor subordonate, a ocuparii posturilor
vacante din sistemul administratiei penitenciare, pe baza aplicarii principiilor de egalitate, merit, capacitate profesionala si de transparenta si instituirea unor conditii suplimentare pentru numirea in functii de conducere, a necesitatii stabilirii unei reglementari eficiente a carierei profesionale, precum si a conditiilor pentru modificarea si incetarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare,
avand in vedere deficitul acut de personal incadrat in sistemul administratiei penitenciare, din totalul de 15.316 posturi prevazute, la finele anului 2007 fiind vacante 2.779 de posturi, din care in sectorul siguranta detinerii si regim penitenciar mai mult de 50% din totalul posturilor vacante,
tinand cont de media europeana, unde unui cadru de penitenciar ii revin doi/trei detinuti, precum si de media din Romania, cu mult sub cea europeana (1/5), in conditiile in care art. 196 din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.897/2006, prevede respectarea unei proportii de minimum un lucrator la 3 persoane private de libertate,
luand in seama ca lipsa acuta de personal poate avea consecinte negative imediate asupra sistemului penitenciar in ceea ce priveste: asigurarea dreptului la asistenta medicala al persoanelor private de libertate, in general a drepturilor persoanelor private de libertate, precum si asigurarea drepturilor legale ale personalului de penitenciare, respectiv acordarea concediului legal de odihna, plata orelor suplimentare,
tinand seama de necesitatea adaptarii reglementarilor aplicabile acestei categorii de functionari publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare la actele normative similare care privesc celelalte categorii de personal din institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. — Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. — (1) Personalul din sistemul administratiei penitenciare este constituit din functionari publici cu statut special, al caror statut este reglementat de prezenta lege, denumiti in continuare functionari publici cu statut special, si din personal contractual.
(2) Statutul special al functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare este conferit de natura atributiilor de serviciu care implica indatoriri si riscuri deosebite.
(3) in exercitarea atributiilor sale de serviciu, functionarul public cu statut special este investit cu exercitiul autoritatii publice, in limitele competentelor stabilite prin lege. in exercitarea misiunilor de paza, escortare si supraveghere a persoanelor private de libertate, precum si in alte situatii temeinic justificate, functionarul public cu statut special poate folosi, in conditiile legii, tehnica, mijloacele si armamentul din dotare. Autoritatea functiei nu poate fi exercitata in interes personal.
(4) Personalul din sistemul administratiei penitenciare incadrat in functii pe baza contractului individual de munca se supune legislatiei muncii.”
2. La articolul 4, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 4. — (1) Activitatea profesionala a personalului din sistemul administratiei penitenciare se desfasoara in interesul comunitatii, prin punerea in aplicare a legislatiei privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, in limitele competentelor stabilite prin lege.”
3. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 9. — (1) Functionarii publici cu statut special se impart in doua categorii, in raport cu nivelul minim al studiilor necesare, dupa cum urmeaza:
a) categoria A — corpul ofiterilor de penitenciare — cuprinde functionarii publici cu statut special cu studii superioare, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta, emisa de institutii acreditate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului;
b) categoria B — corpul agentilor de penitenciare — cuprinde functionarii publici cu statut special cu studii liceale absolvite cu diploma de bacalaureat.
(2) Categoriile de functionari publici cu statut special se impart pe corpuri si grade profesionale, dupa cum urmeaza:
A. Corpul ofiterilor de penitenciare:
a) chestor de penitenciare;
b) comisar sef de penitenciare;
c) comisar de penitenciare;
d) subcomisar de penitenciare;
e) inspector principal de penitenciare;
f) inspector de penitenciare;
g) subinspector de penitenciare.
B. Corpul agentilor de penitenciare:
a) agent sef principal de penitenciare;
b) agent sef de penitenciare;
c) agent sef adjunct de penitenciare;
d) agent principal de penitenciare;
e) agent de penitenciare.
(3) Potrivit prevederilor alin. (2) pct. A lit. a)—d), urmatoarele grade profesionale ale ofiterilor vor fi echivalate, cu mentinerea drepturilor si a vechimii in grade castigate anterior, dupa cum urmeaza:
a) subinspector sef de penitenciare — subcomisar de penitenciare;
b) inspector sef de penitenciare — comisar de penitenciare;
c) inspector sef principal de penitenciare — comisar sef de penitenciare;
d)inspector general de penitenciare — chestor de penitenciare.”
di)
4. Denumirea capitolului III se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Selectia, numirea, evidenta, evaluarea, avansarea, pregatirea si perfectionarea functionarilor publici cu
statut special”
5. Denumirea sectiunii 1 a capitolului III, care va cuprinde articolele 11—14, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„SECTIUNEA 1
Selectia functionarilor publici cu statut special”
6. La articolul 11, literele f) si g) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„f) indeplinesc conditiile specifice postului, inclusiv criteriul de inaltime pentru posturile din sectorul operativ, stabilit prin ordin al ministrului justitiei;
g) nu au fost eliberate din motive imputabile sau destituite dintr-o functie publica in ultimii 7 ani.”
7. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 13. — (1) incadrarea ca functionar public cu statut special se face, in ordine, prin urmatoarele modalitati:
a) repartizarea absolventilor institutiilor de invatamant pentru pregatirea personalului de penitenciare, ofiteri si agenti;
b) transferul pe functii publice al cadrelor militare si functionarilor publici cu statut special de la alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului:
c) concurs, din sursa externa.
(2) Absolventilor institutiilor de invatamant superior pentru pregatirea personalului de penitenciare — curs de zi, cu diploma de licenta — li se acorda gradul de subinspector de penitenciare
si sunt incadrati ca functionari publici cu statut special definitivi, fara concurs, in functii publice de executie.
(3) Absolventilor institutiei de invatamant pentru pregatirea agentilor de penitenciare, cu durata de un an, li se acorda gradul de agent de penitenciare si sunt incadrati ca functionari publici cu statut special definitivi, fara concurs.
(4) Candidatii declarati „ADMIS” la institutiile de invatamant superior pentru pregatirea personalului de penitenciare vor semna un angajament scris prin care se obliga sa lucreze cel putin 10 ani in sistemul administratiei penitenciare, dupa absolvirea studiilor.
(5) Candidatii declarati „ADMIS” la institutia de invatamant pentru pregatirea agentilor de penitenciare vor semna un angajament scris prin care se obliga sa lucreze cel putin 5 ani in sistemul administratiei penitenciare, dupa absolvirea studiilor.
(6) Persoanele prevazute la alin. (4) si (5), care nu respecta angajamentul, sunt obligate sa restituie cheltuielile de scolarizare, proportional cu perioada ramasa pana la implinirea termenelor pentru care au semnat angajamentul, cu exceptia cazului in care nerespectarea angajamentului se datoreaza unor motive neimputabile acestora sau a transferului la alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului.”
#PAGEBREAK#
8. Denumirea sectiunii a 2-a din capitolul III, care va cuprinde articolele 15—20
1, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„SECTIUNEA a 2-a
Numirea functionarilor publici cu statut special”
9. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 15. — (1) Numirea in functii publice de conducere a candidatilor admisi la concurs se face ca functionari publici cu statut special definitivi. La concurs pot participa persoanele care au cel putin 3 (trei) ani vechime efectiva intr-un post cu acelasi nivel de studii si aceeasi specialitate cu a postului scos la
concurs.
(2) Numirea in functii publice de executie a candidatilor admisi la concurs se face ca functionari publici cu statut special, debutanti cu o perioada de stagiu cu exceptia situatiilor prevazute la alin. (4) si (5). Ofiterii si agentii admisi la concurs in functii publice de executie din sectorul siguranta detinerii si aplicarea regimurilor vor fi incadrati ca debutanti, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (5).
(3) Perioada de stagiu este de un an si constituie vechime in munca, in serviciu sau in specialitate.
(4) Candidatii admisi la concurs care au cel putin 3 ani vechime efectiva intr-un post cu acelasi nivel de studii si aceeasi specialitate cu a postului scos la concurs, sunt incadrati ca functionari publici definitivi, in conditiile prevazute de prezenta lege.
(5) Candidatii admisi la concurs, care au cel putin 3 ani vechime efectiva ca militar activ si/sau functionar public cu statut special in institutii de aparare, ordine publica si siguranta nationala, sunt incadrati ca functionari publici definitivi, in conditiile prevazute de prezenta lege.
(6) Candidatilor admisi la concurs si incadrati ca functionari publici cu statut special li se acorda grade profesionale, potrivit metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justitiei.
(7) Ofiterii in activitate sau in rezerva nu pot fi incadrati in sistemul administratiei penitenciare in functii vacante prevazute cu grade profesionale de agent de penitenciare — agent sef principal de penitenciare.”
10. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 16. — (1) Functionarii publici cu statut special debutanti au obligatia sa urmeze, in perioada de stagiu, cursuri de pregatire si specializare organizate de Administratia Nationala a Penitenciarelor.
(2) Functionarii publici cu statut special definitivi au obligatia sa urmeze un curs de perfectionare corespunzator postului in care au fost numiti, cu exceptia celor incadrati potrivit prevederilor art. 13 alin. (2) si (3).”
11. La articolul 19, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Juramantul, semnat de functionarul public definitiv, de directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, de directorul unitatii din subordinea acesteia, se depune la dosarul profesional al functionarului public cu statut special.”
12. Articolul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 20. — Numirea si eliberarea din functie, precum si celelalte modificari ale raporturilor de serviciu pentru functiile de director general, director general adjunct si director in sistemul administratiei penitenciare se dispun prin ordin al ministrului justitiei. Pentru celelalte functii de conducere, precum si pentru functiile de executie din Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile de penitenciare, se dispun, dupa caz, prin decizie a directorului general sau a directorilor unitatilor de penitenciare, potrivit competentelor legale.”
13. Articolul 201 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 20
1 . — Ofiterii se numesc in functiile prevazute in statele de organizare cu grade profesionale egale sau mai mari
cu doua grade fata de cele pe care le au. Prin exceptie, ofiterii pot fi numiti in functii prevazute in statele de organizare cu cel mult trei grade profesionale fata de cele pe care le au, numai cu aprobarea ministrului justitiei.”
14. Dupa articolul 201 se introduce o noua sectiune, sectiunea a 21 -a, cuprinzand articolul 20
2 , cu denumirea „Evidenta functionarilor publici cu statut special”.
15. La articolul 202 , dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
„(5) Emiterea, folosirea, evidenta si gestionarea legitimatiilor de serviciu pentru personalul din sistemul administratiei penitenciare se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei.”
16. La articolul 23, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) Ofiterul sau agentul din sistemul administratiei penitenciare care a fost notat cu calificativul «nesatisfacator» va fi trecut intr-o functie inferioara, prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, a directorului unitatii din care face parte. Functionarul public care nu accepta trecerea in functia inferioara va fi destituit din functie, in temeiul art. 57 lit. a).
(3) Ofiterii sau agentii din sistemul administratiei penitenciare notati cu calificativul «nesatisfacator», in anul urmator trecerii intr-o functie inferioara, potrivit alin. (2), vor fi destituiti din functie, in temeiul art. 57 lit. a).”
17. Articolul 24 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 24. — (1) in cariera profesionala, in urma rezultatelor obtinute la evaluarea activitatii profesionale, functionarii publici cu statut special au dreptul de a avansa in functie si in grad profesional conform prevederilor prezentei legi.
(2) Avansarea in functii publice vacante a functionarilor publici cu statut special, care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege, se face pe baza de concurs, in limita posturilor prevazute in statele de organizare.
(3) Avansarea functionarilor publici cu statut special intr-o functie imediat superioara la aceeasi pozitie din stat se face fara concurs, pe baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului justitiei.
(4) Avansarea in gradele profesionale se face de catre:
a) Presedintele Romaniei, pentru chestorul de penitenciare, la propunerea ministrului justitiei;
b) ministrul justitiei, pentru ofiterii din sistemul administratiei penitenciare;
c) directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, pentru agentii din sistemul administratiei
penitenciare.
(5) Functionarii publici cu statut special sunt avansati in gradul profesional urmator daca au implinit stagiul minim in gradul profesional detinut si daca au fost apreciati pe perioada stagiului minim in grad cu cel putin calificativul «bun». Anii din perioada de stagiu in care au fost apreciati cu un calificativ inferior sau in care nu au fost apreciati nu se iau in calculul stagiului minim in grad.
(6) Functionarii publici cu statut special pot fi avansati in gradul profesional urmator inaintea implinirii stagiului minim, daca au fost apreciati in ultimul an cu calificativul «exceptional» si daca au efectuat jumatate din stagiul minim in grad.
(7) Pentru obtinerea gradului profesional de chestor de penitenciare este necesara promovarea examenului organizat in acest scop.
(8) Comisarii sefi de penitenciare in activitate, care au o vechime in gradul profesional de minimum 5 ani si au fost incadrati, in aceasta perioada, cel putin 3 ani in functii prevazute in statele de organizare cu grad profesional de chestor de penitenciare si care au fost apreciati in ultimii 3 ani cu calificativul de cel putin «foarte bun», la incetarea raporturilor de serviciu prin pensionare, in conditiile legii, pot fi avansati in gradul profesional de chestor de penitenciare si le vor inceta raporturile de serviciu cu noul grad profesional, potrivit competentelor si criteriilor stabilite prin ordin al ministrului justitiei.
(9) Functionarii publici cu statut special rezervisti din grupa de evidenta «sistemul administratiei penitenciare», specialitatea «penitenciare», carora le-au incetat raporturile de serviciu ca urmare a pensionarii, in conditiile legii, pot fi avansati in gradul urmator la propunerea asociatiilor fostilor ofiteri si agenti de penitenciare. Criteriile de avansare in rezerva in gradul urmator se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei.”
18. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 25. — Stagiul minim in gradele profesionale este:
A. Corpul ofiterilor de penitenciare:
a) comisar sef de penitenciare 3 ani;
b) comisar de penitenciare 3 ani;
c) subcomisar de penitenciare 4 ani;
d) inspector principal de penitenciare 3 ani;
e) inspector de penitenciare 3 ani;
f) subinspector de penitenciare 4 ani.
B. Corpul agentilor de penitenciare:
a) agent sef de penitenciare 4 ani;
b) agent sef adjunct de penitenciare 4 ani;
c) agent principal de penitenciare 4 ani;
d)agent de penitenciare 5 ani.”
di)
#PAGEBREAK#
19. La articolul 26, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Functionarul public cu statut special cu gradul de comisar sef de penitenciare, care a dobandit titlul stiintific de doctor in specialitatea functiei pe care o detine sau intr-o specialitate inrudita, este exceptat de la prevederile art. 24 alin. (6).”
20. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 27. — (1) Trecerea agentilor in corpul ofiterilor din sistemul administratiei penitenciare se realizeaza prin concurs, numai in functii publice de executie, in limita posturilor prevazute in statele de organizare ale unitatilor de penitenciare, daca sunt indeplinite conditiile prevazute in prezenta lege.
(2) Acordarea gradului profesional de ofiter agentilor prevazuti la alin. (1) se face in functie de vechimea ca agent sau subofiter in institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justitiei.”
21. Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 28. — (1) Functiile de executie vacante din sistemul administratiei penitenciare se ocupa strict in ordinea urmatoare, prin :
a) avansarea prin concurs a ofiterilor in functii de executie;
b) avansarea prin concurs a agentilor in functii de executie de agent;
c) schimbarea ofiterilor si agentilor definitivi din functiile detinute, in cadrul aceleiasi unitati, cu respectarea prevederilor art. 51 alin. (4);
d) mutarea ofiterilor si agentilor definitivi din sistemul administratiei penitenciare, la cerere sau in interesul serviciului, in aceeasi ori in alta functie publica, cu acelasi coeficient de ierarhizare sau inferior, in unitati ale sistemului administratiei penitenciare;
e) repartizarea absolventilor institutiilor de formare a personalului pentru sistemul administratiei penitenciare, in
ordinea descrescatoare a mediilor obtinute la examenul de absolvire;
f) trecerea agentilor in corpul ofiterilor, prin concurs;
g) transferul cadrelor militare si al functionarilor publici cu statut special din alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului si Ministerul Justitiei, care indeplinesc conditiile prevazute la art. 11, pe functii vacante;
h) selectionarea prin concurs a candidatilor din sursa externa.
(2) Functiile de conducere vacante din sistemul administratiei penitenciare, cu exceptia celor prevazute la alin. (5), se ocupa, strict in ordinea urmatoare, prin:
a) avansarea prin concurs a ofiterilor;
b) schimbarea ofiterilor definitivi care ocupa functii de conducere, in alte functii, in cadrul aceleiasi unitati, cu respectarea prevederilor art. 51 alin. (4);
c) mutarea ofiterilor definitivi din sistemul administratiei penitenciare, care ocupa functii de conducere, cu respectarea prevederilor art. 51
1;
d) transferul cadrelor militare si al functionarilor publici cu statut special din alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului si Ministerul Justitiei, care indeplinesc conditiile prevazute la art. 11;
e) incadrarea prin concurs a candidatilor din sursa externa.
(3) La concursurile de incadrare din sursa externa, prevazute la alin. (1) lit. h) si alin. (2) lit. e), pot participa persoanele care nu au calitatea de functionar public cu statut special in sistemul administratiei penitenciare. La aceste concursuri poate participa si personalul contractual din sistemul administratiei penitenciare care indeplineste conditiile.
(4) Ofiterii care au o vechime de cel putin 3 ani in categorie in sistemul administratiei penitenciare pot avansa, prin concurs, in functii vacante de conducere. Pentru posturile de specialitate trebuie indeplinita, cumulativ, si conditia de studii superioare, absolvite in specialitatea postului.
(5) Functiile de director general, director general adjunct al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, director de directie si director de penitenciar din sistemul administratiei penitenciare se ocupa prin concurs, la care pot participa numai ofiterii de penitenciare, personalul contractual din sistemul administratiei penitenciare si magistratii. Magistratii declarati admisi la concurs sunt detasati pe functia pentru care au candidat, pe perioada
mandatului.
(6) Directorul general, directorii generali adjuncti ai Administratiei Nationale a Penitenciarelor si directorii de penitenciare se numesc pentru un mandat de 4 ani, cu posibilitatea prelungirii o singura data pentru inca 4 ani. Propunerea de prelungire a mandatului se face de catre o comisie, constituita prin ordin al ministrului justitiei, care evalueaza activitatea pe baza criteriilor prevazute la art. 51
2 alin. (2)—(5).
(7) Personalul contractual din sistemul administratiei penitenciare, care ocupa functiile de director general, director general adjunct al Administratiei Nationale a Penitenciarelor si director de penitenciar, este asimilat, pe perioada mandatului, functionarilor publici cu statut special — corpul ofiterilor, prevederile prezentei legi aplicandu-se in mod corespunzator.
in cazul ofiterilor si personalului contractual din cadrul sistemului administratiei penitenciare, numite in conditiile legii in functiile de director general, director general adjunct al Administratiei Nationale a Penitenciarelor si director de penitenciar, pe perioada exercitarii mandatului, se suspenda din functia detinuta anterior, cu pastrarea acesteia.”
22. Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 29. — Metodologia privind ocuparea functiilor de conducere, de executie si a celor prevazute la art. 28 alin. (5) se aproba prin ordin al ministrului justitiei.”
23. La articolul 33, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul in care nerespectarea angajamentului se datoreaza unor motive neimputabile functionarului public cu statut special sau in cazul transferului.”
24. Denumirea capitolului IV se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„CAPITOLUL IV
Drepturile, conditiile de munca si indatoririle functionarilor publici cu statut special”
25. La articolul 34, literele f), k) si p) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„f) o prima de concediu egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, pe langa drepturile salariale aferente lunii in care se efectueaza concediul;
....................................................................................
k) decontarea cheltuielilor de transport, in cazul deplasarii in interes de serviciu, in cazul mutarii in alte localitati, in cazul deplasarii de la domiciliu la locul de munca cand domiciliaza in alta localitate decat cea in care isi desfasoara activitatea pana la 70 km si, o data pe an, pentru efectuarea concediului de odihna, precum si in alte situatii, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului;
.............................................................................................
p) consultanta juridica asigurata de unitate, la cerere, in cazul cercetarii, urmaririi penale sau judecarii sale pentru fapte comise in timpul ori in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, potrivit metodologiei aprobate prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.”
26. Articolul 35 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 35. — (1) Pentru apararea intereselor profesionale, economice, sociale si culturale, personalul din sistemul
administratiei penitenciare are dreptul la asociere sindicala sau in alte organizatii profesionale, dreptul la greva, precum si la libertatea intrunirilor, cu conditia asigurarii a cel putin unei treimi din activitate si a garantarii drepturilor detinutilor si a sigurantei locurilor de detentie.
(2) Administratia Nationala a Penitenciarelor poate incheia anual, in conditiile legii, cu organizatiile sindicale reprezentative ale functionarilor publici cu statut special sau cu reprezentantii functionarilor publici cu statut special, la solicitarea acestora, acorduri colective care sa cuprinda numai masuri referitoare la:
a) constituirea si folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca;
b) sanatatea si securitatea in munca;
c) programul zilnic de lucru;
d) perfectionarea profesionala;
e) alte masuri decat cele prevazute de lege, referitoare la protectia celor alesi in organele de conducere ale organizatiilor sindicale.
(3) in cazul in care sindicatul nu este reprezentativ sau functionarii publici cu statut special nu sunt organizati in sindicat, acordul se incheie cu reprezentantii functionarilor publici cu statut special, desemnati in conditiile legii.
(4) Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile de penitenciare vor furniza sindicatelor reprezentative sau reprezentantilor functionarilor publici cu statut special informatiile necesare pentru incheierea acordurilor privind raporturile de serviciu, in conditiile legii.”
27. La articolul 36, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
„(2) Functionarii publici cu statut special, titulari ai contractului de inchiriere a locuintei de serviciu, care au lucrat in sistemul administratiei penitenciare peste 15 ani si care s-au pensionat potrivit legii, precum si cei care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca si s-au pensionat pentru invaliditate, in conditiile legii, isi pastreaza dreptul de folosinta asupra locuintei de serviciu si dupa incetarea raporturilor de serviciu prin pensionare. in cazul decesului titularului, sotul/sotia isi pastreaza drepturile locative pe tot parcursul vietii.”
28. Articolul 37 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 37. — (1) Functionarii publici cu statut special isi pastreaza, pe perioada delegarii, detasarii ori trecerii temporare in alta functie, functia, gradul si drepturile salariale avute anterior, acordate conform prevederilor actelor normative privind salarizarea acestora.
(2) in situatia in care drepturile salariale corespunzatoare functiei pe care este delegat, detasat sau, dupa caz, trecut temporar in alta functie sunt mai mari, personalul prevazut la alin. (1) beneficiaza de aceste drepturi salariale.”
29. Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 38. — (1) Functionarii publici cu statut special incadrati conform prevederilor art. 13 alin. (1), la prima numire in functie ca urmare a incadrarii, au dreptul la atribuirea unei locuinte de serviciu, daca ei sau sotul/sotia nu detin locuinta in proprietate ori nu li s-a atribuit locuinta de catre autoritatile administratiei publice locale. Acest drept se pastreaza si in cazul numirii ulterioare in alte functii in cadrul aceleiasi unitati.
(2) Au dreptul la atribuirea unei locuinte de serviciu si functionarii publici cu statut special definitivi, mutati in interesul serviciului, trecuti temporar in alta functie sau detasati, daca in localitatea unde urmeaza sa isi desfasoare activitatea, ei sau sotul/sotia, nu detin locuinta in proprietate ori nu li s-a atribuit locuinta de catre autoritatile administratiei publice locale.
(3) Functionarii publici cu statut special, carora nu li s-a acordat locuinta potrivit alin. (1) si (2) si care nu au in proprietate o locuinta, au dreptul la compensarea lunara a chiriei in cuantum de pana la 50% din venitul net realizat, dar nu mai mult decat chiria prevazuta in contractul de inchiriere incheiat in conditiile legii.
(4) Dreptul privind atribuirea unei locuinte de serviciu potrivit prevederilor alin. (1) si (2) sau compensarea lunara a chiriei, potrivit prevederilor alin. (3), se pierde in situatia in care functionarii publici cu statut special definitivi, beneficiari ai acestui drept, solicita mutarea, la cerere, la o alta unitate penitenciara sau in situatia in care functionarii publici cu statut special ori sotul/sotia au instrainat o locuinta proprietate personala, dupa data incadrarii in sistemul administratiei penitenciare.
(5) Conditiile de acordare a drepturilor prevazute la alin. (1)—(3) se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei.
(6) Nu se acorda compensatia lunara pentru chirie in situatia in care contractul de inchiriere a fost incheiat cu rudele de pana la gradul II inclusiv ale functionarului public cu statut special ori ale sotiei/sotului acestuia/acesteia.
(7) Absolventilor institutiilor de invatamant prevazute la art. 13 alin. (2) si (3), declarati „sef de promotie”, li se vor acorda recompense materiale cu ocazia absolvirii, stabilite prin ordin al ministrului justitiei.”
#PAGEBREAK#
30. La articolul 39, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Conducerea Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, a unitatilor din subordinea acesteia este obligata sa asigure personalului prevazut la alin. (1) protectie impotriva amenintarilor, violentelor si faptelor de ultraj carora le-ar putea fi victima in exercitarea functiei sau in legatura cu aceasta. Modalitatile de acordare a protectiei se stabilesc prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.”
31. Articolul 40 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 40. — (1) Functionarul public cu statut special, in activitate ori pensionat, precum si sotul sau sotia, copiii aflati in intretinerea legala a acestuia beneficiaza, in mod gratuit, de servicii de asistenta medicala, medicamente si proteze, in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, in conditiile
respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate.
(2) Pentru acordarea, potrivit legii, a asistentei medicale specifice personalului din sistemul administratiei penitenciare, in statele de organizare ale Administratiei Nationale a Penitenciarelor si ale fiecarei unitati de penitenciare se prevad si se incadreaza posturi de personal medico-sanitar superior si mediu.”
32. La articolul 43 alineatul (3), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare. Cu un spor de 100% se platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza.”
33. La articolul 43, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata si sporurile prevazute la alin. (3) se pot plati numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa in scris de seful ierarhic, fara a se depasi 120 de ore anual, iar in cazuri cu totul deosebite se poate aproba efectuarea orelor suplimentare si peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite si cu incadrarea in fondurile bugetare aprobate.”
34. La articolul 46, literele c), d), e) si n) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„c) sa impiedice orice actiune care presupune discriminare pe criterii de etnie, rasa, limba, nationalitate, sex, apartenenta sindicala si religie;
d) sa execute, cu profesionalism si in termenul stabilit, toate atributiile de serviciu stabilite prin fisa postului, precum si dispozitiile date de conducatorii ierarhici;
e) sa fie disciplinat, respectuos si corect fata de sefi, colegi sau subalterni si sa respecte ierarhia conferita de functia si gradul profesional detinute;
.......................................................................................
n) in situatii de catastrofe, calamitati, alarmare ca urmare a revoltelor in penitenciar, evadarilor, parasirii locurilor de detinere sau alte tulburari de amploare ale activitatilor in unitatile de penitenciare, personalul de penitenciare aflat in activitate este obligat sa se prezinte, de indata, la unitatea din care face parte.”
35. La articolul 46, dupa litera p) se introduc doua noi litere, literele q) si r), cu urmatorul cuprins:
„q) sa informeze seful ierarhic despre existenta in unitatea in care isi desfasoara activitatea a unor persoane private de libertate care au calitatea de sot/sotie sau rude pana la gradul II inclusiv cu acesta ori cu sotul/sotia;
r) sa aduca la cunostinta persoanelor competente modificarile privind domiciliul, dupa caz, resedinta, precum si
schimbarile intervenite in starea civila sau situatia socioprofesionala, in termen de 15 zile de la producerea acestora.”
36. Articolul 47 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 47. — Ofiterilor si agentilor din sistemul administratiei penitenciare le este interzis:
a) sa dispuna, sa exercite, sa instige ori sa tolereze acte de tortura sau orice forme de tratament inuman ori degradant asupra persoanelor aflate in asezamintele de detinere;
b) sa primeasca, sa solicite ori sa accepte, direct sau indirect, pentru sine ori pentru alte persoane, in considerarea calitatii sale oficiale, cadouri, bani, imprumuturi sau orice alte valori sau servicii;
c) sa intervina pentru solutionarea unor cereri sau lucrari care nu sunt de competenta lor ori nu le-au fost repartizate de conducatorii ierarhici sau care nu sunt activitati specifice functiei pe care au fost numiti;
d) sa recurga la forta sau la folosirea mijloacelor de imobilizare impotriva persoanelor private de libertate, in alte conditii decat cele expres prevazute de lege;
e) sa faca parte din partide, formatiuni sau organizatii politice ori sa desfasoare propaganda in favoarea acestora;
f) sa adere la secte, organizatii religioase sau alte organizatii, interzise prin lege.”
37. Dupa articolul 47 se introduc doua noi articole, articolele 471 si 472, cu urmatorul cuprins:
„Art. 47
1
. — (1) Functionarii publici cu statut special sunt in conflict de interese daca se afla in una dintre urmatoarele
situatii:
a) sunt chemati sa rezolve cereri, sa ia decizii sau sa participe la luarea deciziilor cu privire la persoane fizice si juridice cu care sunt sot/sotie, rude de gradul I sau, dupa caz, au relatii cu caracter patrimonial;
b) sunt chemati sa participe in cadrul unor comisii constituite, conform legii, din care face parte sotul/sotia sau o ruda de gradul I;
c) interesele lor patrimoniale, ale sotului sau rudelor sale de gradul I pot influenta deciziile pe care trebuie sa le ia in exercitarea atributiilor de serviciu.
(2) Nu sunt permise raporturile ierarhice directe intre functionarii publici cu statut special care sunt soti sau rude de gradul I.
Art. 47
2
. — Calitatea de functionar public cu statut special este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata
remunerata, cu exceptia functiilor: didactice din cadrul institutiilor de invatamant, din domeniul cercetarii stiintifice si cel al creatiei literar-artistice.”
38. Denumirea capitolului V se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„CAPITOLUL V
Modificarea, punerea la dispozitie, suspendarea din functie si incetarea raporturilor de serviciu”
39. La articolul 49, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Raporturile de serviciu ale personalului prevazut la alin. (1) se nasc si se exercita in baza actului de numire si se pot modifica, suspenda sau inceta numai in cazurile si in conditiile prezentei legi.”
40. La articolul 51, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Trecerea temporara in alta functie se poate dispune fara acordul functionarului public cu statut special in caz de forta majora si ca masura de protectie a functionarului public cu statut special.”
41. La articolul 51, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
„(3) Ofiterii pot fi imputerniciti in functii de conducere, in unitatea in care sunt incadrati sau in care au fost detasati. imputernicirea pe functie se poate face pentru o perioada de maximum 6 (sase) luni si se poate prelungi, cu acordul scris al acestora, potrivit competentelor, cu inca 6 (sase) luni. Ofiterii beneficiaza pe perioada respectiva de salariul pentru functia in care sunt imputerniciti si de indemnizatia de conducere corespunzatoare functiei respective. Ofiterii imputerniciti isi mentin salariile pentru functia indeplinita si indemnizatiile de conducere avute anterior, daca acestea sunt mai mari decat cele ale functiei pe care sunt imputerniciti.
(4) Functionarii publici cu statut special definitivi pot fi schimbati din functiile detinute, in cadrul aceleiasi unitati, la cerere si pot fi numiti in alte functii prevazute cu acelasi coeficient de ierarhizare sau inferior, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului justitiei.”
#PAGEBREAK#
42. Articolul 511 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 51
1
. — Functionarii publici cu statut special definitivi pot fi mutati in alte unitati ale sistemului administratiei penitenciare, la cerere sau in interesul serviciului, cu acordul lor, in aceeasi ori in alta functie prevazuta cu un coeficient de ierarhizare identic sau inferior, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului justitiei. Functionarii publici cu statut special mutati in interesul serviciului beneficiaza de drepturile prevazute in
legea salarizarii.”
43. Dupa articolul 511 se introduce un nou articol, articolul 512, cu urmatorul cuprins:
„Art. 51
2
. — (1) Revocarea din functia de conducere si numirea intr-o alta functie se dispun in cazul in care nu mai sunt
intrunite conditiile necesare pentru indeplinirea functiei de conducere, prin exercitarea necorespunzatoare a atributiilor manageriale privind organizarea eficienta, comportamentul si comunicarea, asumarea responsabilitatilor si aptitudinile manageriale.
(2) La verificarea organizarii eficiente a activitatii vor fi avute in vedere, in principal, urmatoarele criterii: folosirea adecvata si eficienta a resurselor umane, materiale si financiare, evitarea pierderilor, evaluarea necesitatilor, gestionarea situatiilor de criza, raportul resurse investite — rezultate obtinute, gestionarea informatiilor, organizarea pregatirii si perfectionarii profesionale si repartizarea sarcinilor.
(3) La verificarea comportamentului si comunicarii vor fi avute in vedere, in principal, comportamentul si comunicarea cu subalternii, cu persoanele aflate in stare de detentie, cu alte persoane sau institutii cu care intra in contact, precum si cu mass-media, asigurarea accesului la informatiile de interes public si transparenta actului de conducere.
(4) La verificarea asumarii responsabilitatii vor fi avute in vedere, in principal, modul de indeplinire a atributiilor prevazute de lege si regulamente, implementarea strategiilor nationale si secventiale in domeniu si modul in care sunt respectate drepturile persoanelor private de libertate, precum si celelalte dispozitii legale privind executarea pedepselor.
(5) La verificarea aptitudinilor manageriale vor fi avute in vedere, in principal, capacitatea de organizare, capacitatea rapida de decizie, rezistenta la stres, autoperfectionarea, capacitatea de analiza, sinteza, previziune, strategie si planificare pe termen scurt, mediu si lung, initiativa si capacitatea de adaptare rapida.
(6) impotriva ordinului sau deciziei de revocare din functie se poate face plangere la instanta competenta, potrivit legii.”
44. La capitolul V, denumirea sectiunii a 3-a va avea urmatorul cuprins:
„SECTIUNEA a 3-a
Punerea la dispozitie, suspendarea din functie si intreruperea
raporturilor de serviciu”
45. Dupa articolul 52 se introduce un nou articol, articolul 52
1 , cu urmatorul cuprins:
„Art. 52
1
. — Functionarii publici cu statut special, ramasi neincadrati in functii din diferite cauze neimputabile, sunt pusi la
dispozitie, potrivit competentelor. Pe aceasta perioada beneficiaza de salariul de baza avut si de celelalte drepturi banesti cuvenite pentru activitatea desfasurata, cu exceptia indemnizatiei de conducere, pentru ofiterii cu functii de conducere. Situatia ofiterilor si agentilor pusi la dispozitie se solutioneaza in termen de 3 luni.”
46. La articolul 53, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
„(3) Raportul de serviciu al functionarului public cu statut special se poate suspenda, de drept sau la cerere, pentru un interes personal legitim. Metodologia si situatiile in care se aproba suspendarea raporturilor de serviciu se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei.”
47. La capitolul V, denumirea sectiunii a 4-a se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„SECTIUNEA a 4-a
incetarea raporturilor de serviciu”
48. Articolul 54 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 54. — Raporturile de serviciu ale functionarilor publici cu statut special inceteaza prin:
a) demisie;
b) transfer;
c) destituire din functie;
d) pensionare, in conditiile legii;
e) implinirea varstei prevazute la art. 57
1 alin. (1) sau (2);
f) deces;
g) desfiintarea unitatii ori mutarea acesteia in alta localitate, in cazul in care ofiterul sau agentul nu accepta sa o urmeze;
h) reducerea personalului unitatii prin desfiintarea unor posturi de natura celui ocupat de ofiterul sau agentul in cauza, ca urmare a reorganizarii, in cazul in care acesta refuza oferta conducerii unitatii de trecere in alta functie;
i) revocarea actului de numire in functie, ca urmare a refuzului depunerii juramantului de credinta;
j) ca urmare a constatarii nulitatii actului de numire in functie, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care nulitatea a fost constatata.”
49. Dupa articolul 55 se introduce un nou articol, articolul 55
1 , cu urmatorul cuprins:
„Art. 55
1
. — Functionarii publici cu statut special definitivi se pot transfera in alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului, cu respectarea reglementarilor legale specifice institutiei la care solicita transferul.”
50. Articolul 57 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 57. — (1) Functionarii publici cu statut special sunt destituiti din functiile pe care le detin numai in urmatoarele situatii:
a) sunt declarati necorespunzatori din punct de vedere profesional, ca functionari publici cu statut special, debutanti, sau sunt notati cu calificativul «nesatisfacator», ca functionari publici cu statut special, definitivi, in conditiile prezentei legi;
b) nu mai indeplinesc conditiile prevazute la art. 11 lit. a) sau d);
c) au fost condamnati prin hotarare judecatoreasca definitiva pentru savarsirea de infractiuni;
d) li s-a aplicat sanctiunea disciplinara a destituirii din functie.
(2) Functionarii publici cu statut special pot fi mentinuti in activitate ca functionari publici cu statut special in functiile publice pe care le detin in cazul cand, pentru o infractiune savarsita din culpa, li s-a aplicat prin hotarare judecatoreasca definitiva pedeapsa inchisorii cu suspendarea conditionata a executarii ori a amenzii penale, precum si in cazurile cand au beneficiat de amnistie sau gratiere inainte de inceperea executarii pedepsei. Mentinerea in activitate se dispune in baza aprobarii persoanelor care acorda gradele profesionale prevazute la art. 24, la propunerea directorului unitatii.
(3) Cu data aprobarii mentinerii in activitate conform alin. (2), functionarul public cu statut special va fi repus in functia detinuta anterior potrivit competentelor de numire in functie.”
#PAGEBREAK#
51. Articolul 571 se modifi
ca si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 57
1
. — (1) Functionarii publici cu statut special nu pot fi mentinuti in activitate si in functie dupa implinirea varstei de pensionare pentru limita de varsta de 55 de ani.
(2) in mod exceptional, functionarii publici cu statut special pot fi mentinuti in activitate si in functie cel mult 2 ani peste limita de varsta prevazuta la alin. (1), la cerere, daca starea sanatatii le permite si cu aprobarea ministrului justitiei, a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, a directorului unitatii subordonate.”
52. Articolul 581 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 58
1
. — Functionarii publici cu statut special sunt eliberati din functiile pe care le detin in cazurile de incetare a raporturilor de serviciu si de schimbare din functie in sistemul administratiei penitenciare.”
53. Articolul 59 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 59. — impotriva ordinului sau deciziei de destituire din functie se poate face plangere la instanta competenta, potrivit legii.”
54. Denumirea capitolului VI se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„CAPITOLUL VI
Raspunderea functionarilor publici cu statut special”
55. La articolul 61, literele a), b), c), d) si l) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) manifestarile care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea;
b) neglijenta si superficialitate manifestata in indeplinirea atributiilor de serviciu, a dispozitiilor legale sau a celor primite de la sefii ierarhici ori de la autoritatile anume abilitate de lege;
c) intarzierea repetata si nejustificata in indeplinirea sarcinilor de serviciu;
d) depasirea atributiilor de serviciu ori manifestarea unui comportament necorespunzator fata de persoanele private de libertate, care contravine legii privind executarea pedepselor, sau fata de alte persoane cu care intra in contact in timpul serviciului; ...................................................
l) nerespectarea prevederilor referitoare la incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii;”.
56. La articolul 61, dupa litera o) se introduce o noua litera, litera p), cu urmatorul cuprins:
„p) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 46.”
57. Articolul 62 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 62. — Pentru faptele ce constituie abateri disciplinare, savarsite de catre functionarii publici cu statut special, poate fi aplicata una dintre urmatoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrarea scrisa;
b) diminuarea drepturilor salariale corespunzatoare functiei ocupate cu 5—10%, pe o perioada de la o luna la 3 luni;
c) suspendarea dreptului de avansare in functie sau grad profesional pe o perioada de la un an la 2 ani;
d) trecerea intr-o functie inferioara;
e) destituirea din functie.”
58. La articolul 63, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Sanctiunea disciplinara poate fi aplicata numai dupa efectuarea cercetarii prealabile a faptei ce constituie abatere disciplinara savarsita de functionarul public in cauza si audierea acestuia de catre comisiile prevazute la art. 67, cu exceptia sanctiunii disciplinare prevazute la art. 62 lit. a), care se poate aplica potrivit prevederilor art. 64.”
59. Articolul 64 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 64. — (1) Sanctiunea disciplinara prevazuta la art. 62 lit. a) poate fi aplicata direct, la propunerea sefilor ierarhici ai ofiterului sau agentului care a savarsit abaterea disciplinara, ori din oficiu, de catre directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, de directorul unitatii de penitenciare in care isi desfasoara activitatea functionarul public cu statut special.
(2) Anterior emiterii deciziei de sanctionare aplicate potrivit prevederilor alin. (1), ofiterul sau agentul propus a fi sanctionat este audiat, sub sanctiunea nulitatii, de catre persoana care are competenta de emitere. Audierea este consemnata in scris.”
60. Articolul 65 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 65. — Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 62 lit. b)—e) se aplica de ministrul justitiei, directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, de conducatorul unitatii din subordinea acesteia, la propunerea comisiei de disciplina, in functie de competentele prevazute la art. 20.”
#PAGEBREAK#
61. La articolul 67, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 67. — (1) Comisiile de disciplina se constituie in Administratia Nationala a Penitenciarelor si in fiecare unitate de penitenciar si au competenta de a efectua cercetarea faptei ce constituie abatere disciplinara si de a propune, daca se constata vinovatia, una dintre sanctiunile disciplinare ce urmeaza sa fie aplicate persoanei in cauza. Comisia de disciplina din cadrul Administratiei Nationale a Penitenciarelor are competenta de a cerceta faptele comise de functionarii publici cu statut special din cadrul Administratiei Nationale a Penitenciarelor si ofiterii numiti in functii publice de conducere din unitatile de penitenciare, iar comisiile de disciplina constituite la nivelul unitatilor de penitenciare au competenta de a cerceta faptele comise de ofiterii care indeplinesc functii de executie si agentii, incadrati in statele de organizare ale unitatii de penitenciare.”
62. Articolul 69 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 69. — (1) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 62 lit. a) si d) se radiaza de drept in termen de 6 luni de la aplicare, daca ofiterul sau agentul sanctionat nu a mai savarsit o abatere disciplinara in aceasta perioada.
(2) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 62 lit. b) si c) se radiaza de drept in termen de 6 luni de la expirarea perioadei pentru care au fost aplicate, daca ofiterul sau agentul sanctionat nu a mai savarsit o abatere disciplinara in aceasta perioada.
(3) Sanctiunea disciplinara prevazuta la art. 62 lit. e) se radiaza de drept in termenul prevazut la art. 11 lit. g).
(4)Radierea sanctiunilor disciplinare nu duce la anularea efectelor patrimoniale ale acestora.”
63. La articolul 70, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Repararea pagubelor aduse Administratiei Nationale a Penitenciarelor si unitatilor de penitenciare in situatiile prevazute la alin. (1) se dispune prin emiterea de catre directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor ori de catre directorii unitatilor de penitenciare a unei dispozitii de imputare, in termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau, dupa caz, prin semnarea unui angajament de plata, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justitiei. impotriva dispozitiei de imputare personalul in cauza se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, in conditiile legii. Dreptul de a emite dispozitia de imputare se prescrie in termen de 3 ani de la data producerii pagubei.”
64. La articolul 71, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) Statele de organizare si structura personalului din sistemul administratiei penitenciare se aproba de catre ministrul justitiei. Aceasta competenta nu poate fi delegata directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(3) Atributiile si competentele personalului din sistemul administratiei penitenciare se stabilesc prin fisele posturilor, intocmite in conformitate cu prevederile prezentei legi, ale Regulamentului de organizare si functionare a Administratiei Nationale a Penitenciarelor si ale Regulamentului unitatilor de penitenciare, aprobate prin ordin al ministrului justitiei sau, dupa caz, prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.”
65. Articolul 711 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 71
1
. — La elaborarea actelor normative prevazute de prezenta lege sau a altor acte normative in domeniu este obligatorie consultarea organizatiilor sindicale reprezentative din sistemul administratiei penitenciare.”
66. Articolul 74 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 74. — (1) Prevederile prezentei legi se aplica si functionarilor publici cu statut special din Ministerul Justitiei, care au atributii de coordonare si control ale activitatii din sistemul administratiei penitenciare sau alte atributii in legatura cu activitatea administratiei penitenciare.
(2) Functionarii publici cu statut special din cadrul sistemului administratiei penitenciare pot fi delegati sau detasati in cadrul Ministerului Justitiei, pe posturi de functionar public cu statut special ori pe posturi de alta natura, dupa caz, daca pregatirea profesionala corespunde atributiilor si responsabilitatilor functiei pe care sunt delegati sau detasati, cu pastrarea drepturilor salariale avute la data delegarii ori a detasarii.
(3) Functionarii publici cu statut special din Ministerul Justitiei pot fi delegati sau detasati in cadrul sistemului administratiei penitenciare, pe posturi de functionar public cu statut special, daca pregatirea profesionala corespunde atributiilor si responsabilitatilor functiei pe care sunt delegati ori detasati.”
67. La articolul 76, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 76. — (1) Evidenta ofiterilor si agentilor din sistemul administratiei penitenciare dupa incetarea raporturilor de serviciu se stabileste prin ordin al ministrului justitiei.”
68. La articolul 76, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Ministerul Justitiei va initia procedura incheierii unui protocol cu Ministerul Apararii in scopul infiintarii grupei de evidenta «sistemul administratiei penitenciare», specialitatea «penitenciare» pentru ofiterii si agentii de penitenciare trecuti in rezerva cu grade militare echivalente. Clasele de evidenta in rezerva se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei.”
69. Articolul 78 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 78. — Conditiile privind salarizarea functionarilor publici cu statut special se stabilesc prin lege speciala.”
70. La articolul 79, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Dispozitiile legale referitoare la pensionarea cadrelor militare, stabilite prin Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, raman aplicabile in continuare si functionarilor publici cu statut special.”
71. La articolul 801, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Clerul din sistemul administratiei penitenciare este asimilat gradelor profesionale ale ofiterilor corespunzatoare gradelor militare prevazute in Legea nr. 195/2000 privind constituirea si organizarea clerului militar, drepturile salariale fiind cele prevazute de legea salarizarii si alte drepturi ale functionarilor publici cu statut special, iar incadrarea, numirea, avansarea in functie, evaluarea si pensionarea se fac potrivit dispozitiilor aplicabile functionarilor publici cu statut special.”
#PAGEBREAK#
72. in tot cuprinsul legii, denumirea de „functionari publici” se inlocuieste cu cea de „functionari publici cu statut special”.
Art. II. — La data intrarii in vigoare a prevederilor art. 38 alin. (1)—(4) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul
functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanta de urgenta, functionarii publici cu statut special care beneficiau de compensarea lunara a chiriei isi pastreaza acest drept pana la expirarea termenului pentru care a fost incheiat contractul de inchiriere. Dupa expirarea acestui termen, acordarea compensatiei lunare a chiriei se va face potrivit prevederilor art. 38 alin. (3) din aceeasi lege.
Art. III. — Ofiterii care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta erau numiti in functii prevazute cu mai mult de trei grade profesionale decat cele pe care le aveau isi pastreaza drepturile dobandite pana la numirea intr-o alta functie.
Art. IV. — Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul justitiei,
Zsuzsánna Péter,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei si egalitatii de sanse,
Paul Pacuraru
p. Ministrul internelor si reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul apararii,
Teodor Viorel Melescanu
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 6 februarie 2008.
Nr. 4.
Comentarii articol (8)