Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale (MMFPS) a elaborat un proiect de hotarare de Guvern care modifica normele metodologice de aplicare a mai multor legi, in concordanta cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 126/2008 prin care a fost eliminata legatura dintre nivelul drepturilor acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj si nivelul salariului de baza minim brut pe tara.
Proiectul de Hotarare de Guvern, elaborat de MMFPS, modifica, printre altele, normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, a Legii nr.72/2007 privind stimularea incadrarii in munca a elevilor si studentilor si normele de aplicare a Legii nr.279/2005 privind ucenicia la locul de munca.
Aceste modificari vin ca urmare a adoptarii
OUG nr. 126/2008, in luna octombrie a anului trecut, care prevede eliminarea legaturilor dintre nivelul drepturilor acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj si nivelul salariului de baza minim brut pe tara
Astfel,
proiectul de HG actualizeaza:
- dispozitiile privind stabilirea nivelului la care se raporteaza prestatiile banesti, cu exceptia indemnizatiei de somaj, suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj,
- dispozitiile privind stabilirea nivelului la care se raporteaza stimulentul financiar lunar suportat din bugetul asigurarilor pentru somaj, acordat angajatorilor care incadreaza in munca elevi si studenti pe perioada vacantelor,
- dispozitiile privind stabilirea nivelului la care se raporteaza sumele, suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj, acordate angajatorilor care incadreaza in munca persoane, in baza unui contract de ucenicie la locul de munca, astfel incat stabilirea acestor drepturi sa nu se raporteze la salariul de baza minim brut pe tara, ci la indicatorul social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca.
Salariul minim, inlocuit de indicatorul social de referinta
Potrivit
OUG nr. 126/2008 , sumele primite de catre angajatori pentru incadrarea absolventilor, ucenicilor, elevilor si studentilor pe perioada vacantelor si a persoanelor in varsta de peste 45 de ani, nu vor mai fi determinate in functie de salariul de baza minim brut pe tara, ci in functie de un indicator social de referinta.
Indicatorul social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca reprezinta unitatea exprimata in lei la nivelul careia se raporteaza prestatiile banesti - cu exceptia indemnizatiei de somaj - suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj in vederea stimularii anumitor categorii de persoane pentru a se incadra in munca.
Valoarea indicatorului social de referinta este stabilita la 500 de lei, insa ea poate fi modificata prin Hotarare de Guvern in functie de indicele de crestere a preturilor de consum.
Spre exemplu, potrivit OUG nr. 126/2008, absolventii institutiilor de invatamant si absolventii scolilor speciale, in varsta de minimum 16 ani, inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, in situatia in care se angajeaza cu program normal de lucru, pentru o perioada mai mare de 12 luni, beneficiaza, din bugetul asigurarilor pentru somaj, de o prima egala cu valoarea indicatorului social de referinta.
Tot in functie de indicatorul social de referinta se va calcula prima de incadrare de care beneficiaza persoanele care in perioada in care beneficiaza de indemnizatie de somaj se incadreaza intr-o localitate situata la o distanta mai mare de 50 de kilometri de localitatea in care isi are domiciliul. Aceasta prima de incadrare este egala cu de doua ori valoarea indicatorului social de referinta.
Conform ordonantei de urgenta, drepturile banesti acordate in vederea stimularii anumitor categorii de persoane pentru a se incadra in munca, precum si angajatorilor pentru a incadra in munca persoane in cautarea unui loc de munca se determina in functie de indicatorul social de referinta si nu de salariul minim brut pe economie.
Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant sunt scutiti, pe o perioada de 12 luni, de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta absolventilor incadrati, si primesc lunar, pe aceasta perioada, pentru fiecare absolvent:
-o suma egala cu valoarea indicatorului social de referinta pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;
-o suma egala cu de 1,2 ori valoarea indicatorului social de referinta, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;
-o suma egala cu de 1,5 ori valoarea indicatorului social de referinta pentru absolventii de invatamant superior.
Angajatorii care incadreaza in munca pe perioada nedeterminata someri in varsta de peste 45 de ani au someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale sunt scutiti, pe o perioada de 12 luni, de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta persoanelor incadrate din aceste categorii. De asemenea, acesti angajatori primesc lunar, pe aceasta perioada, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma egala cu valoarea indicatorului social de referinta, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 2 ani.
Angajatorii care incadreaza in munca, potrivit legii, someri care in termen de 3 ani de la data angajarii indeplinesc, conform legii, conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru limita de varsta, daca nu indeplinesc conditiile de a solicita pensia anticipata partial, beneficiaza lunar, pe perioada angajarii, pana la data implinirii conditiilor respective de o suma egala cu valoarea indicatorului social de referinta.
Procedura parlamentara de aprobare a OUG nr. 126/2008
Proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 126/2008 a fost adoptat de Senat, in calitate de prima camera sesizata, pe 4 februarie 2009.
Senatorii au aprobat actul normativ emis de Guvern, fara nicio modificare. Proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 126/2008 va fi transmis
Camerei deputatilor, pentru dezbatere si adoptare, in calitate de
for decizional.
______
Proiectul de HG poate fi vizualizat pe site-ul MMFPS sau in fisierul atasat.
Comentarii articol (1)