Radu Ionescu, specialist in mediere si negociere, a acordat Avocatnet.ro un interviu in care a vorbit despre confilictele ce se pot solutiona prin mediere, avantajele unui proces de mediere si
interferenta acesteia cu profesia de avocat.
Elena Ungureanu: Cum este reglementata medierea in Romania?
Radu Ionescu: In Romania, medierea este reglementata prin Legea nr. 192/2006 , calitatea legii, dupa parerea mea, nu este deosebit de buna, dar e important ca exista. De ce nu este buna? Pentru ca a generat tot felul de sincope de functionare a sistemului, pentru ca a fost facuta nu neaparat cu rea intentie, dar un sistem pe care il construiesti si incerci sa il implementezi de la zero, daca nu ai mai facut lucrul asta, este greu sa stii cum sa o faci, si din acest punct de vedere legea a iesit greoaie; nu in ceea ce priveste procesul propriu-zis de mediere, care este suficient de bine reglementat, ci este usor deficitar modul in care legea incearca sa structureze medierea ca sistem.
E.U.: Ce inseamna acest lucru?
R.I.:Formarea si constituirea Consiliului de mediere. Aici a fost problema pentru ca modul in care a fost constituit a dat niste rezultate mai putin placute. Una din consecinte a fost ca o jumate de an din anul acesta totul a fost blocat, din cauza nepriceperii unora sau inabilitatii unora. Un sistem care se blocheaza inainte sa porneasca nu este cel mai fericit lucru posibil.
E.U.:Care este principalul avantaj pe care aceasta lege il aduce prin insasi existenta ei?
Principalul avantaj este ca reglementeaza un proces, inexistent pana la ora actuala, si il introduce in sistem, din punct de vedere structural la nivel social.
Clauza de mediere are rolul de a debloca nefunctionarea unui contract, ca prima interventie a unei terte parti. Este cea mai eficienta modalitate de a ajuta partile atunci cand ele nu se inteleg. Prima varianta este negocierea directa intre parti. Daca ea nu da rezultate, urmatoarea etapa ca si eficienta, ca si productivitate, ca si costuri, este medierea. Dupa aceea mai vin arbitrajul, judecata si asa mai departe. Dar medierea este primul pas in care intervine o terta persoana, si are are efecte extraordinare in rezolvarea problemelor.
Ar fi bine deci, ca agentii economici sa se gandeasca sa introduca in contractele pe care le fac, in mod obisnuit, aceasta clauza de mediere, pentru ca daca ceva nu va merge in derularea contractului, aceasta clauza ii poate ajuta enorm. Din pacate acesta este un lucru care nu este foarte bine perceput in momentul de fata pentru ca oamenii nu sunt obisnuiti cu medierea. Dar daca gradul de constientizare ar creste in acest sens, mult bine ar fi la nivel macroeconomic.
E.U.: Care sunt diferentele intre mediere si negociere?
R.I.:Sunt doua diferente majore. Prima dintre ele este ca negocierea este partizana. Atunci cand negociezi esti de o parte sau de alta a mesei.
In ceea ce priveste medierea, ca mediator, esti neutru, esti impartial.
Cea de-a doua este ca negocierea ca proces sau pozitia de negociator, este cea care genereaza si creeaza solutii problemelor existente.
Pozitia de mediator, nu genereaza solutii, pozitia de mediator ajuta partile sa gaseasca o solutie. Dar instrumentalul, sau trusa cu scule ca sa zic asa, sunt aceleasi si in negociere.
Lumea percepe medierea, uneori si negocierea, ca un instrument de rezolvare a unor conflicte. Dar nu este numai atat. Ambele sunt foarte utile si foarte eficiente in proiecte de dezvoltare, in creatie, in descoperirea de noi oportunitati. Nu este neaparat necesar ca ele sa fie legate de un conflict, desi aceasta este perceptia generala.
E.U.: Ce gen de conflicte pot fi solutionate prin intermediul medierii?
R.I.:Exista o singura restrictie, si anume o restrictie legala, nu pot fi rezolvate prin mediere acele tipuri de conflicte la care intelegerea partilor nu anuleaza consecintele legale. Altfel, daca intelegerea partilor, anuleaza consecintele legale sau stinge un proces, orice fel de conflict poate fi mediat. Nu vorbim aici numai de conflicte care au legatura cu sistemul juridic, pentru ca foarte multe medieri, pe care le-am gestionat mult inainte de aparitia legii, sunt cele interdepartamentale din organizatii. Un departament nu se intelege cu altul, un manager nu se intelege cu altul, sunt chemat de catre cineva mai mare care vede chestia asta, si mi se cere sa ii ajut pe cei implicati, sa depaseasca situatia, sa depaseasca momentul. Astfel de conflicte interdepartamentale foarte rar ies in afara organizatiei. Ele, de exemplu, nu au cum sa ajunga intr-o judecata, dar totusi ele sunt tipuri de conflicte care pot fi rezolvate prin mediere.
Ca exemple de situatii in care mai poate fi folosita medierea, ne putem gandi la conflicte de munca, conflicte de actionarat, sunt foarte dese si mai ales in perioada asta a crizei, conflicte teritoriale, conflicte de bunuri. Dar nu numai in zona comerciala, putem gasi oriunde, si in zona sociala, de integrare sociala a personelor cu probleme, de rezolvare a unor probleme in cadrul unor comunitati, in plan personal sunt binecunoscute problemele familiale. De altfel, medierea in tarile in care sistemul este avansat este foarte specializata. In aceste tari nu prea exista mediator. Exista mediator “specializat in.”
E.U.: Care sunt avantajele procesului de mediere pentru mediul de afaceri?
R.I: In mediul de afaceri avantajul medierii are stransa legatura cu sloganul “ Time is money”. Solutia prin mediere intr-un conflict se obtine cel mai rapid. Dintre toate sistemele posibile, exceptand negocierea directa intre parti, cea mai rapida solutie si cea mai ieftina este obtinuta prin mediere, iar avantaj mai mare ca acesta pentru mediul comercial nu cred ca poate sa existe.
Medierea mai are un avantaj enorm, si anume, ca procesul de mediere este strict privat. Nimeni nu se uita la ce se intampla acolo. Spre deosebire de un proces de judecata care este cvasi public, sau chiar daca nu este, oricum transpira informatii despre ce se intampla acolo pentru ca sunt foarte multe parti implicate. In mediere lucrurile stau sub control. Si din punct de vedere al imaginii, ori de cate ori exista un conflict, medierea asigura confidentialitatea.
Cum decurge un proces de mediere?
O caracteristica importanta a procesului de mediere este vointa partilor. Ca sa existe un proces de mediere partile trebuie sa vrea acest lucru. Nimeni nu poate fi adus la mediere cu forta. Si atunci daca aceasta vointa exista, procesul de mediere se desfasoara in felul urmator: partile aleg medierea ca proces de rezolvare a conflictului, cauta un mediator, aleg de comun acord un mediator, se face o prima intalnire in care mediatorul explica pe scurt ce este procesul de mediere, cum se desfasoara el si care sunt avantajele lui, dupa care se intra in problema propriu-zisa. Si din experienta pot sa spun ca, daca problemele nu sunt multipartite, adica sa fie implicate foarte multe parti, cele intre doua parti se rezolva in maxim patru-cinci sedinte. Nu trebuie mai mult pentru un mediator bun ca sa gestioneze un astfel de proces.
E.U.:Exista vreo interferenta pe care medierea ca proces o poate avea asupra intereselor avocatilor?
R.I.: Am intalnit o perceptie putin deformata a avocatilor in legatura cu procesul de mediere, cum ca medierea vine si le ia painea pentru ca, nu-i asa, medierea stinge procese. Situatia nu sta chiar asa. Medierea, dupa parerea mea, si tarile civilizate confirma acest lucru, serveste foarte bine intereselor avocatilor, pentru ca in procesul de mediere, asa cum si legea noastra stipuleaza, partile sunt reprezentate de avocati. Si ceea ce se intampla este ca in loc ca avocatul sa mearga de trei – patru ori la cateva termene intr-un proces, vin de trei patru ori la un proces de mediere. Adica este cam acelasi lucru. Diferenta este ca procesul de mediere garanteaza satisfactia ambelor parti. Adica nu unul castiga si altul pierde, cum se intampla in sala de judecata. Acolo avocatul are sanse “fifty-fifty” de a castiga sau de a pierde, pe cand la procesul de mediere sansele tuturor sunt de 80-90 % de a iesi multumiti de acolo. Adica, avocatul va avea un client fericit, spre deosebire de sala de judecata, unde s-ar putea sa aiba un client mai putin fericit. Si consider ca asta ar trebui sa fie un mare interes al oricarui avocat, sa aiba un client fericit. Ei bine medierea ii ofera aceasta oportunitate.
Comentarii articol (5)