Daca pe intreg parcusul anului 2009 politicile fiscale intreprinse de Guvern au avut efecte total opuse celor scontate, iar aici impozitul forfetar cred ca poate fi cel mai bun exemplu, se pare ca nici in 2010 nu se intrevad masuri mai optimiste. Intr-un top al celor mai bizare taxe impuse contribuabililor, cu siguranta s-ar numara si "taxa fast-food" recent propusa de guvernanti, cu scopul, pare-se, de a suplimenta veniturile Ministerului Sanatatii.
Articolul continuă mai jos
Ma intreb unde intra in toata aceasta ecuatie sanatatea fiecaruia dintre noi ? Pentru ca ar fi total naiv sa ne gandim ca aceasta taxa vine in sprijinul sanatatii romanului, ca o masura de protectie. Poate ca intr-un alt context social, politic si economic, nu am fi privit atat de negativist o asemenea taxa, ci am fi considerat –o ca pe o metoda de educare a populatiei si de dirijiare a ei catre un alt tip de consum.
In schimb, daca stam sa privim modalitatea in care Guvernul intelege sa atraga bani la bugetul de stat, ne dam seama ca grija pentru bunastarea cetateanului a fost lasata de mult timp de-o parte.
Tot pentru a atrage mai multi bani la bugetul de stat a fost introdus din mai 2009 si impozitul forfetar, care in nici jumatate de an a reusit sa inchida peste 127 de mii de firme, iar acest procent e in crestere odata cu anul 2010. Si nu cred ca “deratizarea mediului economic” , asa cum cataloga premierul Emil Boc efectul impozitului, a fost scopul urmarit de initiatorii masurii. Se omite faptul ca cele 127 de mii de firme erau platitoare de impozite si taxe, ofereau locuri de munca si “imprumutau” statul fara dobanda prin intermediul TVA-ului. In prezent, TVA-ul aduce anual circa un sfert din veniturile statului, fiind sursa cea mai sigura pentru buget, dar cred ca si asta s-a dat uitarii de catre guvernanti.
In ceea ce priveste taxa fast-food, aceasta va fi asemanatoare celei pe viciu si va reprezenta un procent din vanzarea produselor. Contributiile vor veni din partea persoanele juridice care produc, importa sau prepara alimente nerecomandate cu continut crescut de sare, grasimi, zahar, cu aditivi alimentari, atat pentru produsele tip fast-food, produse de patiserie-cofetarie, snacksuri si chipsuri.
Pe de alta parte, atat medicii cat si economistii considera ca impunerea unei taxe pe acest tip de produse alimentare va aveaun efect negativ atat asupra sanatatii romanilor, cat si asupra bugetului de stat.
Nevoia de bani primeaza in fata sanatatii populatiei
Ceea ce guvernantii omit este faptul ca, pentru ca aceasta masura sa aiba cu adevarat efectul scontat, ar trebui sa fie urmata si de o scadere a pretului la alimente sanatoase. In caz contrar, singurul efect al taxei ar fi cresterea preturilor si scaderea consumului, lucru ce ar afecta in aceasi masura atat oamenii de rand, cat si banii de la buget.
Totodata, si termenul scurt prevazut pana la introducerea acestei taxe(martie 2010) denota superficialitatea cu care aceasta masura legislativa a fost tratata. In plus, mai multi specialisti din Ministerul Sanatatii au declarat ca proiectul de lege elaborat de MS a fost facut fara sa aiba la baza un studiu sau opiniile argumentate ale expertilor.
Mai mult, ministrul sanatatii sustine ca taxa va fi aplicata dupa modelul din Marea Britanie, Germania si Franta, insa o astfel de taxa nu exista in niciun alt stat european. Pe de alta parte, ideea de fast-food ca un lucru daunator sanatatii ar trebui indusa prin politici educative,campanii in scoli si gradinite, nu prin suprataxarea mancarii.
Dar, pana in martie mai sunt aproape 2 luni in care acest proiect de lege poate ramane doar la stadiul de idee nefericita.
***Proiectul de lege initiat de MS se afla in dezbatere publica din data de 5 ianuarie, iar textul acestuia vi-l prezentam ca fisier atasat.
Citește mai mult despre
taxa fast food
Comentarii articol (25)