Noua Lege a Educatiei Nationale, aprobata de Guvern luni, prevede ca modificarea structurii gimnaziale si a examenului de bacalaureat sa se aplice, incepand cu 2013, astfel incat sa nu fie bulversat sistemul de invatamant. De asemenea, evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a IX-a va cuprinde si o proba transdisciplinara, iar liceele vor avea autonomie in a stabili metoda de admitere.
Prevederile Legii Educatiei Nationale, aplicate treptat
Potrivit MECTS, cele mai importante masuri pe care la propune noua Lege a Educatiei Nationale nu vor intra imediat in vigoare, ci vor fi introduse gradat tocmai pentru a nu bulversa sistemul national de invatamant.
Noua admitere la liceu, introdusa din 2013
Astfel, masura introducerii clasei a IX-a in invatamantul gimnazial intra in vigoare, incepand cu anul 2013.
De asemenea, examenul de bacalaureat se va desfasura in conformitate cu prevederile prezentei legi, incepand cu anul 2012, iar admiterea la liceu incepand cu anul 2013.
Personalul didactic titular, angajat cu contract de munca pe perioada nedeterminata
Legea aprobata de Executiv prevede ca, la data intrarii sale in vigoare, tot personalul didactic calificat, titular, devine titular al unitatii de invatamant cu contract de munca pe perioada nedeterminata.
Totodata, alegerea rectorului si a structurilor de conducere din institutiile de invatamant superior se va desfasura in conformitate cu prevederile prezentei legi, incepand cu anul 2012.
In acelasi timp, procedurile pentru conferirea titlurilor didactice in invatamantul superior prevazute de prezenta lege se vor aplica, incepand cu anul 2011. Pe de alta parte, doctoranzii care au fost admisi la studiile doctorale, inainte de intrarea in vigoare a legii, isi vor finaliza studiile doctorale in conformitate cu prevederile legale in vigoare la data admiterii acestora la studii.
In termen de 12 luni de la publicarea legii in Monitorul Oficial al Romaniei, MECTS va elabora metodologiile, regulamentele, precum si alte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi si pentru a stabili masurile tranzitorii de aplicare acesteia.
Cum se va realiza admiterea la liceu?
Potrivit legii aprobate de Guvern, incepand cu anul 2013, admiterea la liceu se va realiza dupa o procedura in care se va tine cont de raportul dintre numarul de candidati si numarul locurilor oferite de unitatile de invatamant liceal.
Astfel, in cazul in care numarul de candidati nu depaseste numarul locurilor oferite de liceu, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educational al elevului.
Pe de alta parte, in cazul in care numarul de candidati este mai mare decat numarul locurilor oferite de liceu, admiterea se face luand in calcul, in proportie de 70% portofoliul educational al elevului, media de absolvire a invatamantului obligatoriu si media la probele de la evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a IX-a si, in proportie de 30%, nota obtinuta la disciplina de admitere stabilita de liceu. In cazul mediilor egale, diferentierea se face pe baza portofoliului educational al elevului.
Conform noilor prevederi, portofoliul educational este elementul central al evaluarii invatarii si cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor inscrisuri obtinute in urma evaluarii competentelor dobandite sau a participarii la activitati de invatare, in diferite contexte, precum si produse sau rezultate ale acestor activitati, in contexte de invatare formale, nonformale si informale. Utilizarea lui se face incepand cu clasa pregatitoare, reprezentand cartea de identitate educationala a elevului.
Proba trandisciplinara, la evaluarea nationala de la finalul clasei a IX-a
Totodata, la finalul clasei a IX-a, in baza unei metodologii elaborate de MECTS va avea loc o evaluare nationala disciplinara obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluarii se exprima printr-un punctaj, similar testelor internationale.
Evaluarea se face prin urmatoarele probe:
- o proba transdisciplinara de evaluare a competentelor de comunicare in limba romana, limba materna si intr-o limba de circulatie internationala - proba scrisa;
- o proba transdisciplinara de evaluare a competentelor la matematica si stiinte - proba scrisa;
- o proba de evaluare a competentelor de utilizare a calculatorului - proba practica;
- o proba transdisciplinara de evaluare a competentelor civice si sociale - proba orala. Rezultatele evaluarii nationale se inscriu in portofoliul educational al elevului.
MECTS are obligatia de a elabora metodologia cadru de organizare si desfasurare a admiterii in clasa a X-a, cel mai tarziu la inceputul clasei a VIII-a.
In acelasi timp, unitatile de invatamant liceal care solicita organizarea probei suplimentare de admitere au obligatia de a anunta public disciplinele la care se sustine proba, programele si procedurile de organizare ale acesteia pana, cel mai tarziu, la inceputul clasei a VIII-a.
Cum se va desfasura examenul de bacalaureat?
Conform legii aprobate luni, examenul national de bacalaureat se organizeaza in doua sesiuni si consta in sustinerea a 7 probe: 4 orale (sau de evaluare a diferitelor competente specifice) si 3 scrise. De asemenea, elevii care studiaza in una din limbile minoritatilor nationale vor sustine 5 probe orale si 4 probe scrise. Examenul de bacalaureat se va desfasura in conformitate cu prevederile acestei legi incepand cu anul 2012.
Probele de evaluare a competentelor sunt: evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana, evaluarea competentelor lingvistice la cele doua limbi de circulatie internationala studiate pe parcursul invatamantului liceal si evaluarea competentelor digitale, evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba materna pentru elevii carora au studiat intr-o astfel de limba.
Probele scrise de evaluare a competentelor formate pe durata invatamantului liceal sunt urmatoarele: o proba scrisa la limba si literatura romana, respectiv limba si literatura materna (probe comune pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, cu precizarea ca proba in limba materna e sustinuta doar de elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale) si doua probe scrise, diferentiate, in functie de profil, filiera sau specializare.
Astfel, pentru profilul real din filiera teoretica, elevii vor sustine examen la matematica si o proba transdisciplinara din stiintele naturii (fizica, chimie si biologie). Pentru profilul umanist din filiera teoretica, probele se vor sustine la geografie si transdisciplinar din stiinte socio-umane (istorie, economie, sociologie, filozofie, psihologie). Pentru filiera tehnologica, va fi o proba scrisa la disciplina specifica profilului si o proba transdisciplinara specifica domeniului de pregatire, iar pentru filiera vocationala sunt prevazute o proba practica sau scrisa, dupa caz, specifica profilului sau specializarii si o proba transdisciplinara specifica profilului sau specializarii.
In cazul probelor de evaluare a competentelor in limbi de circulatie internationala si a competentelor digitale, rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta corespunzator Cadrului European Comun de Referinta pentru Limbi, respectiv prin nivelul de competenta, in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar, examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine sau examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale, au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
Cel putin nota 5 la fiecare materie pentru a promova examenul de bacalaureat
Examenul national de bacalaureat se considera promovat de catre absolventii invatamantului secundar superior, liceal, care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: au sustinut probele de evaluare a competentelor specifice, au sustinut probele scrise prevazute si au obtinut cel putin nota 5 la fiecare dintre acestea si au o medie aritmetica, calculata cu doua zecimale exacte, a notelor obtinute la probele scrise cel putin egala cu 6. In urma promovarii examenului national de bacalaureat, absolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat.
Absolventilor de liceu care au sustinut evaluarile competentelor specifice li se elibereaza certificate care atesta nivelul de competenta lingvistica, respectiv nivelul de competenta digitala. Eliberarea acestor certificate nu este conditionata de promovarea probelor scrise.
In cazul nepromovarii examenului national de bacalaureat, pot fi recunoscute in sesiunile urmatoare, la cerere, rezultatele la evaluarile competentelor specifice, respectiv rezultatele la probele scrise fost promovate cu cel putin nota 5.
Pentru anumite filiere, profiluri, specializari sau calificari, stabilite de MECTS, absolventii invatamantului liceal pot sustine un examen de certificare a calificarii, separat de examenul de bacalaureat. Continutul, calendarul si modul de organizare a examenului de certificare a calificarii se stabilesc de catre MECTS si se dau publicitatii, pentru fiecare generatie, cel mai tarziu la inceputul ultimei clase de liceu. Absolventii invatamantului liceal, care sustin si promoveaza examenul de certificare a calificarii primesc certificat de calificare, corespunzator nivelului stabilit prin Cadrul National al Calificarilor si suplimentul descriptiv al certificatului in format EUROPASS.
MECTS precizeaza ca eliberarea certificatului de calificare nu este conditionata de promovarea examenului de bacalaureat.
Legea Educatiei Nationale, in forma aprobata de Guvern, poate fi consultata aici.
Comentarii articol (3)