ANAF a renuntat, in cazul impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, la gruparea obligatiilor de plata in declaratii distincte, in functie de destinatia platii, astfel incat toate acestea vor fi declarate prin intermediul formularului 100. Singura exceptie o reprezinta taxa pe valoare adaugata, pentru care se va pastra in continuare un formular distinct.
Masura a fost luata prin
Ordinul nr. 1709/2010, publicat in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 231 din 13 aprilie 2010.
Potrivit ordinului prin formularul 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, se vor declara toate impozitele si taxele datorate la bugetul de stat, pentru care exista obligatie declarativa, potrivit legii, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata.
Noile reglementari stabilite de ANAF
1. Actul normativ modifica Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, prin:
a) renuntarea la formularul 103 „Declaratie privind accizele”;
b) modificarea si completarea formularului 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, dupa cum urmeaza:
- crearea unui tabel distinct, care sa cuprinda indicatorii necesari administrarii accizelor si taxei de autorizare a jocurilor de noroc, regularizata periodic, in functie de realizari, avand in vedere reglementarile specifice din domeniu, impuse, fie de
armonizarea legislatiei nationale cu legislatia comunitara, fie datorita unui mecanism de plata specific prevazut pentru aceste obligatii care nu se platesc in contul unic;
- reintroducerea indicatorului „Impozit minim” in continutul formularului, ca urmare a amanarii sistemului de plata anticipata a impozitului pe profit pentru contribuabilii prevazuti la art.34 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal si mentinerea sistemului de declarare
trimestriala a impozitului pe profit;
c) modificarea si completarea instructiunilor de completare a formularului 100;
d) modificarea si completarea Nomenclatorului obligatiilor de plata la bugetul de stat, prin introducerea obligatiilor reprezentand accize, preluarea taxelor de jocuri de noroc pentru care, potrivit legii, exista obligatie declarativa si eliminarea obligatiilor pentru
care nu exista obligatii declarative, in conformitate cu prevederile art.81 alin.(1) din Codul de procedura fiscala.
2. Totodata se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.1451/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 105 "Declaratie privind taxele de organizare si exploatare a jocurilor de noroc".
Instructiuni de completare a formularului 100
Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat se completeaza si se depune decatre contribuabilii carora le revin, potrivit legislatiei in vigoare, obligatiile declarative si de plata pentru impozitele si taxele cuprinse in Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.
1. Termenul de depunere a declaratiei:
- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei de raportare
- la alte termene
Lunar, pentru obligatiile de plata reprezentand:
a) impozit retinut la sursa, conform legislatiei specifice privind impozitul pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din salarii , impozit pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, impozit pe veniturile din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, impozit pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, impozit pe veniturile din vanzarea bunurilor in regim de consignatie, impozit pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial, impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi, impozit pe castigul din transferul dreptului de proprietate asupra
titlurilor de valoare, impozit pe castigul din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, precum si din orice alte operatiuni de acest gen, altele decat cele cu instrumente financiare tranzactionate pe piete autorizate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, impozit pe veniturile din pensii, impozit pe veniturile din premii si din jocuri de noroc, impozit pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, impozit pe veniturile din activitati agricole, impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice;
b) accize;
c) impozit la titeiul din productia interna;
d) impozit pe dividende distribuite persoanelor juridice;
e) impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, persoane fizice/juridice, conform titlului V din Legea nr.571/2003 privin Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau conform conventiilor de evitare a dublei impuneri, incheiate de Romania cu alte state;
f) taxa anuala de autorizare a jocurilor de noroc, regularizata periodic, in functie de realizari.
Trimestrial, pentru obligatiile de plata reprezentand:
a) plati anticipate, in contul impozitului pe profit anual, datorate de societati comerciale bancare, persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale bancilor, persoane juridice straine;
b) impozit pe profit, datorat de persoane juridice romane, altele decat cele prevazute la lit.a);
c) impozit pe profit din asociere, datorat de persoane fizice;
d) impozit pe profit datorat de persoane juridice straine, altele decat cele prevazute la lit.a): impozit pe profit datorat de persoane juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, impozit pe profit din asociere fara personalitate juridica, impozit pe profit datorat de persoane juridice straine care vand/cesioneaza proprietati imobiliare situate in Romania sau titluri de participare detinute la o persoana juridica romana, conform art.13 lit.b), c) si d) din Legea nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) impozit pe veniturile din salarii, precum si impozit retinut la sursa potrivit art.52 alin.(1) lit.d) din Legea nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul asocierilor fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice si persoanelor fizice care au calitatea de angajator;
f) facilitatile fiscale prevazute la art.38 alin.(1) si (8) din Legea nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Semestrial, pentru obligatiile de plata reprezentand impozit pe veniturile din salarii si impozit retinut la sursa, potrivit art.52 alin.(1) lit.d) din Legea nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, datorate de catre asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial,cu exceptia institutiilor publice.
Alte termene:
Pana la termenul de plata prevazut de lege, pentru urmatoarele obligatii de plata: impozitul pe veniturile din dobanzi, in cazul imprumuturilor acordate pe baza contractelor civile; impozitul pe castigul din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, in cazul societatilor inchise, si din transferul partilor sociale; impozitul pe veniturile din lichidarea unei persoane
juridice.
Organul fiscal competent
Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat se depune la organul fiscal in a
carui evidenta fiscala contribuabilul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe. In cazul sediului
secundar inregistrat ca platitor de impozit pe veniturile din salarii, declaratia privind impozitul pe veniturile din salarii, corespunzator activitatii sediului secundar, se depune la organul fiscal in a
carui evidenta fiscala este inregistrat sediul secundar.
Modul de depunere
Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat se completeaza cu ajutorul programului de asistenta.
Formularul se depune in format hartie, semnat si stampilat conform legii, cu codificare informatiei prin cod de bare.
Contribuabilii care detin certificat digital pot depune formularul prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Comentarii articol (9)