Desi poate parea un "lux" in tara unde toata lumea se pricepe la orice, apelarea la serviciile unui consultant pentru infiintarea unei firme reprezinta o necesitate. Daca tinem cont de faptul ca Romania se confrunta cu un veritabil hatis legislativ si administrativ, un viitor agent economic fara experienta necesara se poate incurca foarte usor, ajungand pana la urma sa cheltuiasca mai multi bani si mai mult timp, actionand pe cont propriu, decat apeland la serviciile unui consultant.
Autor:
Alexandru Stanoiu, Principal Associate la Nemoianu Attorneys at Law - firma de avocatura asociata KPMG
Chiar daca legislatia nu mai este cea de la inceputul anilor 90, iar acum exista un Birou Unic in cadrul Oficiului Registrului Comertului si nu mai este necesara obtinerea de avize si autorizatii de la autoritati care nu au nicio legatura cu obiectul de activitate al viitoarei firme, totusi legislatia in domeniu paote da uneori batai de cap.
Asadar, apelarea la un consultant pentru infiintarea unei entitati atrage, din experienta noastra, o imensa economie de timp pentru fondatori. Nu degeaba spun englezii “time is money”.
Concentreaza-te pe dezvoltarea afacerii, consultantul se va ocupa cu detaliile administrative
In general, oamenii de afaceri nu doresc sa aloce mult timp pentru chestiuni administrative, preferand sa se concentreze pe aspecte ce tin de dezvoltarea afacerii in sine, sau cel putin care au legatura cu aceasta (marketing, sediu, angajare personal).
In acest context, apelarea la serviciile unui consultant pentru rezolvarea aspectelor de ordin “birocratic” care tin de redactarea si inregistrarea actului constitutiv, a titlului pentru spatiu, a deschiderii rolului fiscal la administratia financiara devine nu numai o recomandare, dar si o necesitate.
Cu atat mai mult este necesara apelarea la serviciile unor consultanti in Romania si mai ales in Bucuresti, unde institutiile functioneaza adesea haotic si impredictibil pentru cetatean, unde exista cozi interminabile pentru orice semnatura sau stampila.
Astfel, spre exemplu, pentru redactarea unui act constitutiv care sa reflecte cu o cat mai mare acuratete intentia fondatorilor (mecanisme de vot, aporturi la capitalul social), chiar si in cazul celor mai simple forme de entitati juridice, este necesara detinerea de cunostinte de de drept comercial in general si de drept societar in special, dar si cunostinte de drept civil (de exemplu, cand aportul la capitalul social este efectuat in natura – terenuri sau cladiri, etc).
Impreuna cu un consultant poti analiza toate implicatiile de ordin fiscal
De asemenea, este recomandabil ca, inainte de a proceda la infiintarea unei firme, sa se analizeze implicatiile de ordin fiscal, atat pentru fondatori, cat si pentru eventualele societati din cadrul aceluiasi grup (daca exista).
Astfel, cu cat investitorii sunt mai “sofisticati”, cu atat doresc mai mult sa gaseasca solutii de optimizare fiscala care sa le permita reducerea costurilor (inerente oricarui start-up).
Am observat din experienta ca, de cele mai multe ori, o planificare minutioasa a tuturor acestor aspecte inca de la inceput asigura un exit “fericit”, chiar dupa o perioada de cativa ani.
Argumentele de mai sus sunt valabile intr-o lume ideala, unde institutiile functioneaza normal, iar organizarea si activitatea acestora au drept unic scop beneficiul cetateanului.
Din pacate, s-a incetatenit ideea ca este necesar sa apelezi la consultant doar atunci cand tu, ca simplu cetatean, nu te mai poti descurca. Este o idee total gresita, pentru ca si consultantul este tot om si nu vrajitor, care sa poata sa repara ceea ce tu, din nestiinta, ai facut gresit.
De asemenea, trebuie precizat foarte clar si foarte ferm: consultantul nu este cel care “cunoaste persoane”, care poate sa “rezolve probleme”, dupa cum iarasi s-a impamantenit interpretarea in ultimii 20 de ani, ca o reminiscenta a sistemului de “pile” de dinainte de 1989.
Din pacate, o asemenea interpretare a fost intarita de actiunea unor consultanti care nu sunt si profesionisti, care din dorinta realizarii unui castig usor si facil promit “marea cu sarea” unor oameni aflati de cele mai multe ori in situatii complexe, facand sa para ca prin relatiile pe care le au pot rezolva orice.
Consultantul este un profesionist la care trebuie apelat inca de la inceputul unei afaceri, pentru ca rezultatele sa fie optime si nu doar atunci cand itele sunt incurcate si simplul cetatean vrea sa primeasca solutia “din cer”.
Comentarii articol (10)